ابر رایانه سیمرغ در دانشگاه امیر کبیر افتتاح شد

به گزارش راوه بلاگ، ابر رایانه سیمرغ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس دانشگاه امیرکبیر، افتتاح شد.

ابر رایانه سیمرغ در دانشگاه امیر کبیر افتتاح شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، ابر رایانه سیمرغ در دانشگاه امیر کبیر صبح امروز 26 اردیبهشت ماه 1400 با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر افتتاح شد.

توان پردازشی

بر اساس این گزارش، توان پردازشی فعلی ابررایانه سیمرغ بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور 64بیتی در ثانیه) است که با 500 ترافلاپس امروز کار خود را شروع می نماید و پس از دو ماه (سرانجام فاز نخست) با ظرفیت کامل به کاربران خدمات ارایه می نماید.

ظرفیت پردازشی آن تا 5 پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی (در مرحله دوم) و تا 10 پتافلاپس در فاز های بعدی قابل افزایش است که چند هزار برابر سریعتر و پر قدرت تر از رایانه های رومیزی است.

همچنین توان پردازشی فعلی این ابررایانه در کاربرد های فوق سریعی که احتیاج به دقت محاسبات 64 بیتی ندارند (مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمیق) تا آخر فاز اول برابر با 30 پتافلاپس (30 میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور 16 بیتی تنک در ثانیه) است.

قابل ذکر است که این ابررایانه در فاز اول بهره برداری حدود 12 برابر از قویترین ابررایانه کشور که در سال 1390 توسط این تیم افتتاح شد سریع تر عمل می نماید.

زیرساختی

زیرساخت ابر رایانه در فضایی به مساحت تقریبی 250 مترمربع با قابلیت گسترش به 400 مترمربع ساخته شده است. این ابررایانه با ظرفیت 42 رک (قابل گسترش به ظرفیت 84 رک) بر مبنای سطح سوم استاندارد TIA-942 ساخته شده و می تواند از توان پردازشی 5 پتافلاپس (قابل گسترش به 10 پتافلاپس در فاز بعدی) پشتیبانی کند. همچنین مرکز ارایه خدمات جدید برای استفاده از خدمات ابر رایانه به مساحت تقریبی 180 مترمربع در دانشگاه صنعتی امیرکبیر احداث شده است.

ویژگی شاخص

بستر محاسباتی ابررایانه سیمرغ بر مبنای فناوری مجازی سازی و رایانش ابری طراحی شده است. مجازی سازی باعث افزایش بهره وری از منابع موجود و انعطاف پذیری در ارایه خدمات متنوع شده و همچنین امنیت داده ها را دو چندان می نماید. در بستر پردازشی این ابررایانه از آخرین فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در جهان استفاده شده است که باعث شده این ابررایانه تبدیل به، به روزترین و قدرتمندترین ابررایانه کشور گردد.

استفاده از آخرین نسل از پردازنده های گرافیکی این امکان را می دهد تا بتوان کاربرد های تحلیل کلان داده و هوش مصنوعی را با سرعت بسیار زیاد و در مقیاس زمانی منطقی اجرا کرد.

کاربرد

از ابررایانه سیمرغ می توان در کاربرد های نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده ها، اینترنت اشیا، تصویرسازی، بازسازی و پویا نمایی، شبیه سازی علمی، هواشناسی، تحلیل داده های ژنتیک و دیگر کاربرد های علمی که به توان پردازشی بسیار زیاد احتیاج دارند استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2349

به "ابر رایانه سیمرغ در دانشگاه امیر کبیر افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابر رایانه سیمرغ در دانشگاه امیر کبیر افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید