Topic Cluster انقلابی در سئو

به گزارش راوه بلاگ، احتمالا اسم Airbnb را شنیده اید؛ غول گردشگری و کرایه مکان های اقامتی در دنیا. هر جایی که می خواهید سفر کنید، اول Airbnb را چک می کنید و می بینید کجا و با چه قیمتی می توانید خانه یا سوئیت یا هر چیزی رزرو کنید. اما ما در اینجا در خصوص Airbnb صحبت نمی کنیم؛ در خصوص رقیب کوچک آن صحبت می کنیم؛ یک رقیب کوچک از آلمان که کم کم شروع به کار کرد، با سرمایه ای بسیار کمتر. HomeToGo دقیقا 4 سال بعد از این برند عظیم کارش را شروع کرد، اما بعد از 3 سال توانست در گوگل Airbnb را شکست دهد.

Topic Cluster انقلابی در سئو

اما چرا با وجود اینکه Airbnb هم سابقه بیشتر و هم تعداد بک لینک های بسیار بیشتر و از همه مهم تر تعداد محتوای بسیار بیشتری دارد، اینگونه در سئو شکست خورده؟ چرا HomeToGo توانست گوی سبقت را از این برند قدیمی و معتبر بگیرد؟

خوشه محتوایی یا تاپیک کلاستر (topic cluster) چیست؟

گوگل هیچ وقت اطلاعات زیادی از نحوه رتبه دریافت سایت ها، نحوه تاثیرگذاری لینک ها و کیفیت محتوا به ما نمی دهد. هر موقع که از جان مولر (آنالیزور ترندهای وبمستر در کمپانی گوگل) در خصوص لینک ها یا محتوا سوالی پرسیده می گردد، یک جواب تکراری دارد؛ برای کاربر محتوا فراوری کنید، برای کاربر لینک سازی کنید و تجربه کاربری را تقویت کنید.

همه چیز در نهایت به کاربر ارجاع داده می گردد. تاپیک کلاستر یا خوشه موضوعی ترکیبی از استراتژی محتوا و ساختار لینک سازی داخلی است که اولین بار توسط HubSpot مطرح شد؛ یک سبک جدید از آرایش محتوا و ارتباط دهی آنها؛ سبکی که به دل گوگل هم می نشیند و بیشتر وب سایت هایی که از این چیدمان جدید به درستی استفاده نموده اند، رشدی بی سابقه را تجربه نموده اند.

خوشه موضوعی یک ساختار ساده دارد اما می تواند بسیار قدرتمندتر و کمی هم پیچیده تر گردد

در ساختار اول می بینید که در مرکز این ساختار صفحه اصلی سایت واقع شده است. مرکز این کلاستر می تواند مهم ترین صفحات شما باشند. پس یعنی لزومی ندارد حتما خوشه ها حول صفحه اصلی شکل بگیرند.

اجازه دهید با مثال شرح دهیم: شما یک صفحه برای فروش یک ماشین دارید. این صفحه مرکز کلاستر شماست. اصطلاحا به آن Pillar می گویند. حالا دور این پیلار می توانید خوشه هایتان را قرار دهید. مثلا راهنمای خرید ماشین، راهنمای خرید ماشین دست دوم، راهنمای انتخاب رنگ ماشین و یا هر موضوعی که به ماشین موردنظرتان مرتبط باشد.

در مرحله بعد هر کدام از خوشه هایی که ساخته اید، می توانند یک پیلار باشند (ساختار دوم)؛ یعنی می توانید چندین خوشه دور این پیلارها بسازید. به طور مثال، خوشه راهنمای خرید ماشین را تبدیل به پیلار می کنید. حالا می توانید موضوعات دیگری مربوط به این حوزه را به این پیلار وصل کنید. مثلا دور موتور ماشین چیست یا ماشین آفرود چیست و یا موضوعاتی از این دست که می توانند به عنوان یک زیر موضوع انتخاب شوند. هر چقدر تعداد زیرلایه های شما بیشتر باشد، قدرت صفحات شما بیشتر و بیشتر می شوند.

به طور کلی 4 قاعده کلی برای ساختار پیلار و کلاستر وجود دارد:

  • در تاپیک کلاستر موضوعات به وسیله لینک های داخلی به هم وصل می شوند.
  • هر موضوع باید حداقل به یک یا دو موضوع در داخل خوشه لینک داده گردد.
  • در هر موضوع باید حتما به پیلار لینک داده گردد.
  • موضوعات باید به همدیگر مرتبط باشند و به پیلار هم ربط داشته باشند. شما نمی توانید هر موضوعی را به یکدیگر وصل کنید.

چرا Topic Cluster جواب می دهد؟

دوباره به جواب های تکراری جان مولر از گوگل برمی گردیم: برای کاربر محتوا فراوری کنید، برای کاربر محتوا فراوری کنید، برای کاربر محتوا فراوری کنید.

چیزی که در لابه لای این حرف ها پنهان می ماند و ما غالبا به آن توجه نمی کنیم، این است که آیا می توان برای کاربر لینک سازی کرد؟ چرا که نه. ساختار پیلار و کلاستر دقیقا لینک سازی متناسب با خواسته و احتیاج کاربران است. شما موضوعات مرتبط با یکدیگر را به هم لینک می کنید. سوالاتی که ممکن است کاربر حین خواندن متن با آنها درگیر گردد را در یک موضوع دیگر لینک می کنید؛ موضوعی کاملا مرتبط با چیزی که کاربر در حال خواندن آن است. در حقیقت ساختار پیلار و کلاستر متناسب با احتیاج کاربر است؛ چیزی که گوگل دوست دارد.

حالا به یکی از مفاهیم مهم سئو که معمولا سرسری از کنار آن رد می شویم، برمی گردیم یعنی PageRank. می دانید که لینک های داخلی هم پیج رنک را انتقال می دهند. پس لینک سازی لازم است؛ یعنی شما با این کار به خوشه هایتان ارزش می بخشید و بخشی از پیج رنک تمام خوشه ها را هم به پیلار می دهید. یعنی پیلار شما روز به روز قدرتمندتر می گردد. ارزش صفحات خوشه نیز همزمان با هم بیشتر می گردد.

گوگل بعد از آپدیت BERT مفهوم جدیدی به نام Next Queries را هم وارد ادبیات سئو کرد؛ یعنی گوگل انتظار دارد که شما به تمام سوالاتی که ممکن است با خواندن محتوای شما در ذهن شان شکل بگیرد، جواب بدهید. کوئری هایی که ممکن است بعدا جستجو نمایند را جواب بدهید. این هم یکی از دلایل قدرت و اهمیت خوشه موضوعی است و شما با لینک ها جواب این سوالات را به کاربران می دهید.

اما دلیل اصلی اهمیت تاپیک کلاستر خوشه بندی کردن و نظم درونی وب سایت شماست. وقتی گوگل متوجه می گردد که شما در خصوص یک موضوع خاص چندین محتوا فراوری نموده اید و این محتوا را به شکلی دقیق و درست به هم لینک داده اید، تخصص شما در این حوزه به گوگل اثبات می گردد؛ یعنی شما در موضوعات مرتبط با این حوزه رتبه بالاتری خواهید گرفت. خیلی ها فکر می نمایند وبلاگ فقط برای این است که شما سیگنال آپدیت به گوگل بفرستید. درست است، اما بدون ساختار و انسجام داخلی شما سیگنال آپدیت را به ناکجا می فرستید.

ضمناً این ساختار و نتایج قدرتمند آن، اهمیت وبلاگ را برای وب سایت ها و کسب و کارها معین می نماید. اینکه یک وبلاگ مفید و قدرتمند و منسجم چطور می تواند صفحات محصول و صفحات مهم شما را قدرتمندتر کند، این بسیار مهم است، چون بسیاری از کسب و کارها و وب سایت ها عملا وبلاگ را رها نموده اند و سعی می نمایند با لینک خارجی و مسائلی از این دست صفحات محصول و دسته بندی ها را بالا بکشند که هم هزینه زیادی برای آنها دارد و هم ماندگاری کمتری دارد. به جای آن می توانید از وبلاگ و فراوری محتوای قدرتمند و متناسب با ساختاری درست مانند تاپیک کلاستر و با هزینه ای کمتر رتبه تان را در گوگل بالا ببرید. تاپیک کلاستر واقعا انقلابی در سئو و استراتژی محتواست.

نکات مهم و شاید رازهای تاپیک کلاستر

حالا متوجه شد ید که چرا HomeToGo توانست از Airbnb جلو بزند. ساختار این سایت هم در وبلاگ خارجی و هم در صفحات محصول و صفحات دسته بندی اش دقیقا متناسب با ساختار خوشه موضوعی هستند. حتی زمانی که هنوز مفهومی به نام Topic Cluster توسط هاب اسپات معرفی نشده بود.

حالا سراغ بعضی رازهای تاپیک کلاستر می رویم؛ نکاتی که در طی این سال ها توسط سئوکارها و متخصصان این حوزه جمع آوری شده اند.

پیلارها باید موضوعات پرجستجو باشند؛ یعنی کوئری هایی که زیاد جستجو می شوند. ممکن است فکر کنید این موضوعات اشباع شده اند و شما نمی توانید رقبای قدرتمندی که در این کوئری ها رتبه دارند را OutRank کنید. اما هرچقدر خوشه های شما عظیم تر می شوند، ارزش پیلار شما چندین برابر می گردد و رتبه شما تصاعدی بالا می رود.

دسته بندی موضوعات و خوشه ها را متناسب با میل کاربران انجام دهید. ممکن است شما در چند حوزه مختلف فعالیت داشته باشید. مثلا اگر یک فروشگاه آنلاین هستید، می توانید چندین خوشه مجزا از هم بسازید که هیچ ارتباطی هم با یکدیگر نداشته باشند. بسیار مهم است که موضوعات را با توجه به میل و سوالات و موضوعاتی که کاربران با آن درگیرند، به یکدیگر وصل کنید.

محتوای باکیفیت فراوری کنید. این هم یک حرف تکراری دیگر از گوگل. اما به این فکر کنید که وقتی محتوای به دردنخور دست مخاطب می دهید، مطمئنا روی هیچ کدام از لینک های داخلی کلیک نمی نماید. حتی بعد از خواندن همان دو پاراگراف اول صفحه شما را ترک می نماید. این کار باعث می گردد ارزش صفحات شما و همچنین ارزش لینک هایی که ساخته اید افت نمایند. (خارج از موضوع: شما قرار است با محتوا مشتری جذب کنید. اعتماد و اعتبار بسازید. محتوای بی کیفیت مثل یک جنس بنجل چینی است که هیچ کس به آن اعتماد ندارد. حتی خود شرکت سازنده). وب سایت SimilarWeb گزارش می دهد که میانگین Bounce Rate صفحات سایت HomeToGo برابر 6.63 درصد است که نشان از محتوای قدرتمند با ساختار لینک حرفه ای است.

اگر قبلا محتوایی فراوری نموده اید، آنها را هم متناسب با این ساختار تغییر دهید. اگر بعضی لینک های غیرمرتبط با خوشه داخل این محتواها وجود دارند، حذف کنید.

سراغ Content Gap ها بروید. این ربطی به ساختار لینک ندارد؛ یعنی سراغ موضوعاتی بروید که توسط کاربران جستجو می شوند اما محتوای چندانی در خصوص این موضوعات در بستر وب وجود ندارد. این محتوا در وهله اول باعث می گردد زودتر رتبه بگیرید. ثانیا ارزش صفحه شما بالاتر می رود و شما به موضوعاتی پرداخته اید که رقبای شما سراغ آن نرفته اند. در نتیجه وقتی این محتوا داخل ساختار منسجم موضوعی شما قرار می گیرد، گوگل متوجه می گردد که شما تخصص بیشتری دارید.

لینک ها را به گونه ای قرار دهید که کاربران روی آن کلیک نمایند؛ یعنی دقیقا جایی قرار دهید که برای کاربر سوال ایجاد می گردد. این بسیار مهم است، چون کاربران روی لینک کلیک می نمایند، وارد محتوای دیگر می شوند، دوباره روی لینک های آن کلیک می نمایند و حجم اطلاعاتی که به کاربر می دهید، باعث کسب اعتبار می گردد و احتمال اینکه از شما خرید کند، بسیار بالاتر می رود.

اگر تعداد محصولات شما خیلی زیاد است، می توانید خوشه را حول دسته بندی محصولات بچینید؛ یعنی دسته بندی ها پیلار اصلی شما هستند. بعد داخل موضوعات خوشه هم به بعضی محصولات مهم تان لینک بدهید. این هیچ تناقضی با ساختار خوشه موضوعی ندارد.

جمع بندی

بازاریابی محتوا روی یک اصل مهم و اساسی می چرخد؛ محتوایی به کاربر ارائه دهید که احتیاج دارد و تمام سوالاتی که برای او به وجود می آیند را جواب بدهید. ساختار خوشه محتوایی یا خوشه موضوعی دقیقا متناسب با این اصل طراحی شده است. تمام چیزی که احتیاج دارید، محتوای باکیفیت و ساختاری دقیق و منسجم است؛ ساختاری که به شما یاری می نماید تخصص خودتان را در موضوعات مرتبط به کسب و کارتان به گوگل و کاربران اثبات کنید. می توانید همین امروز آغاز کنید. محتواهای قدیمی تان را با این ساختار هماهنگ کنید و محتوای جدیدی که فراوری می کنید را در این ساختار قرار دهید و در آینده ای نه چندان دور تاثیر آن را خواهید دید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله شنبه
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 855

به "Topic Cluster انقلابی در سئو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Topic Cluster انقلابی در سئو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید