6 فیلم و سریال جک رایان از بدترین تا برترین

به گزارش راوه بلاگ، جک رایان تام کلنسی شخصیتی محبوب و ماندگار در میان مخاطبان است، اما فیلم ها و تنها سریال او چگونه از نظر کیفیت رتبه بندی می شوند؟ اسکرین رنت حضور جک رایان روی پرده سینما و صفحه تلویزیون را رده بندی نموده است.

6 فیلم و سریال جک رایان از بدترین تا برترین

نقش قهرمان تام کلنسی، جک رایان، به وسیله پنج بازیگر مختلف در پنج فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی بازی شده است، بنابراین این پروژه ها در مقایسه با یکدیگر تفاوت هایی خواهند داشت.

برای خوانندگان جوان، نام کلنسی احتمالا با سری بازی های ویدیویی اسپلینتر سل و اسپین آف بعدی آن شناخته می گردد. با این حال، علاقه مندان به داستان های جاسوسی، کلنسی را از رمان های جاسوسی پیروز او هم می شناسند، زیرا کلنسی پرکار، یکی از برجسته ترین نویسندگان این ژانر در کنار یان فلمینگ، خالق جیمز باند است.

پیروزیت کلنسی باعث شد که بتواند کتاب های زیادی را در سراسر دنیا به فروش برساند، اما با وجود فروش چشمگیر و تأثیر فرهنگی آن، اقتباس های سینمایی از آثار کلنسی بسیار کمتر است. داستان جاسوسی او کاملا مناسب یک اقتباس سینمایی بود، چرا که میلیون ها نفر را در سراسر دنیا درگیر خود کرد. با این حال، اقتباس های رسمی از نوشته های کلنسی بسیار کم بود (جک رایان از این قانون مستثنی است).

جک رایان، تحلیلگر CIA و مأموری است که از هوش سریع خود برای خنثی کردن حوادث بی تعداد بین المللی استفاده می نماید. در دنیای رمان های کلنسی، مأموران CIA افراد خوب و قابل اعتمادی هستند و جک رایان در میان آن ها یک قهرمان عادی به شمار میرود. او از یک تازه وارد کاملا بی عرضه و بی تجربه به سمت معاون مدیرعامل ارتقا می یابد.

پنج فیلم سینمایی و یک سریال از رمان های جک رایان کلنسی اقتباس شده است که کیفیت های متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

6. سریال جک رایان تام کلنسی (Tom Clancys Jack Ryan)

  • کارگردان: گراهام رونالد
  • بازیگران: جان کرازینسکی، وندل پیرس، ابی کورنیش
  • محصول: 2018
  • امتیاز راتن تومیتوز: 71 از 100

در رتبه بندی اخیر سریال های پرایم ویدیو، جک رایان تام کلنسی به اسم بدترین اثر اقتباس شده از جک رایان شناخته می گردد و این موضوع مطمئنا هواداران بسیاری را که از این اکشن مهیج لذت می برند آزار می دهد، اما حضور جان کرازینسکی ستاره سریال آفیس در نقش جک رایان بازخوردهای خوبی داشته است.

فصل اول با تحسین گسترده ای روبه رو شد، اما اسکان موقت فصل دوم در ونزوئلا یک سواستفاده شرم آور بود که باعث انتقاد نه تنها مخاطبان و منتقدان بلکه حتی دولت کشور ونزوئلا هم شد. درکل تصمیم فصل دوم برای حذف تمام خشونت های رایان، شخصیتی کاملا یکنواخت و بی احساس از او ساخت.

آثار کلنسی اغلب به عیب پوشی حقیقت از سوی CIA متهم است، اما کرازینسکی شخصیتی اصلاح طلب را از جک رایان بازی می نماید که حتی باعث عقب نشینی از وارد کردن اتهام به ادوارد اسنودن می گردد.

5. بازی های میهن پرستانه (Patriot Games)

  • کارگردان: فیلیپ نویس
  • بازیگران: هریسون فورد، آن آرچر، پاتریک برگین
  • محصول: 1992
  • امتیاز راتن تومیتوز: 73 از 100

فیلم بازی های میهن پرستانه اولین اقتباس از آثار کلنسی بود که هریسون فورد نقش جک رایان مسن تر و باتجربه تری را در آن بازی می نماید. نکته جالب توجه بازی متفاوت شان بین در نقش یک ضد شرور است و این کار جزء اولین کارهای جدی او محسوب می گردد که از فیلم های دیگرش ضعیف تر است.

فورد نقش رایان را خیلی جدی بازی می نماید. او نمی تواند به خوبی از عهده نقش پرهیجانی که از الک بالدوین به او رسیده بربیاید. با این حال کلنسی از تغییرات زیادی که این فیلم در رمانش ایجاد می نماید، ناراحت می گردد.

4. جک رایان: سرباز سایه (Jack Ryan: Shadow Recruit)

  • کارگردان: کنت برانا
  • بازیگران: کریس پاین، کنت برانا، کیرا نایتلی
  • محصول: 2014
  • امتیاز راتن تومیتوز: 54 از 100

بازسازی جک رایان: سرباز سایه در سال 2014 با ورود به یک محدوده قوی تر و با ایجاد تغییراتی، سعی می نماید تا محبوب ترین قهرمان کلنسی را ارتقا دهد.

جک رایان، با بازی کریس پاین، زرنگ تر و تیزهوش تر از نسخه های پیشین است. کیرا نایتلی، از ستارگان دزدان دریایی کارائیب، در نقش معشوقه رایان بازی بسیار جذابی دارد. در مقابل کنت برانا (کارگردان و یکی از نقش اصلی) خیلی خوب نقش شرور فیلم را بازی می نماید و استعداد شرورانه بالایی از خود نشان می دهد. این نسخه از جک که او را به شخصیتی پویاتر تبدیل می نماید، پیروز تر است.

3. خطر آشکار (Clear and Present Danger)

  • کارگردان: فیلیپ نویس
  • بازیگران: هریسون فورد، ویلم دفو، آن آرچر
  • محصول: 1994
  • امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100

انتقاد بسیاری از منتقدین مبنی بر اینکه جک رایان هریسون فورد و CIA در نقش قهرمانان بزرگی در آمریکای جنوبی به تصویر کشیده شده اند، با توجه به حمایت این سازمان از شورشی ها در آن موقع، انتقاد درستی است. اما به لطف فیلم نامه تند و پرتنش جان میلیوس، خطر آشکار دومین فیلم مهم و قدرتمند برای جک رایان محسوب می گردد.

در این فیلم گرایش شخصیت به ماهیت اصلی خود (در شجاعت و قهرمان بودن)، نسبت به فیلم بازی های میهن پرستانه بهتر و راحت تر احساس می گردد.

2. مجموع همه ترس ها (The Sum Of All Fears)

  • کارگردان: فیل آلدن رابینسون
  • بازیگران: بن افلک، مورگان فریمن، جیمز کرامول
  • محصول: 2002
  • امتیاز راتن تومیتوز: 59 از 100

مجموع همه ترس ها که اثر کمتر دیده شده ای از جک رایان است، تقریبا برترین فیلم این مجموعه است. به روز کردن و تغییر شخصیت های شرور اصلی از تروریست های کلیشه ای خاورمیانه به نئونازی ها، این اطمینان را می دهد که خطری پیش بینی شده در راه است.

طرح داستان که می گوید نئونازی ها سعی در ایجاد جنگی همه جانبه بین ایالات متحده و روسیه برای ایجاد یک ابر دولت فاشیست اروپایی دارند، بسیار پیچیده و طولانی است.

همان طور که گفته شد، مجموع همه ترس ها یک فیلم اکشن مهیج و سیاسی است که هم نقاط قوت داستان کلنسی و هم جذابیت شخصیت جک رایان را به تصویر می کشد.

1. شکار برای اکتبر سرخ (The Hunt For Red October)

  • کارگردان: جان مک تیرنان
  • بازیگران: شان کانری، اسکات گلن، الک بالدوین
  • محصول: 1990
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89 ز 100

اولین فیلم جک رایان همچنان قوی ترین اقتباس از آثار تام کلنسی و برترین پروژه ای است که این شخصیت تا به امروز در آن بازی نموده است. الک بالدوین جوان نقش جک رایان تازه کار را بازی می نماید. در این فیلم هنگامی که یک فرمانده زیردریایی روسی سرکش می گردد و از اتحاد جماهیر شوروی فرار می نماید، وارد یک حادثه بین المللی فاجعه بار می گردد.

این فیلم اکشن و مهیج، با وجود ورود به سینماها پس از انتها جنگ سرد، هنوز هم با انتقاداتی روبه رو بود و به راحتی می توان علت آن را فهمید.

حتی بینندگانی که چیزی از آثار کلنسی نمی دانند، به لطف بازی عالی و تأثیرگذار شان کانری، تحول چشمگیر بالدوین در نقش کارمند تازه کار و بی تجربه CIA و کارگردانی خیلی خوب جان مک تیرنان، تحت تأثیر شکار برای اکتبر سرخ قرار می گیرند.

کارگردان فیلم جان سخت (The Die Hard) همیشه در طول این اقتباس سینمایی از آثار تام کلنسی، اطمینان می دهد که فیلم شکار برای اکتبر سرخ برترین پروژه ای است که بینندگان تا به امروز در میان آثار او دیده اند.

منبع: Screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2538

به "6 فیلم و سریال جک رایان از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 فیلم و سریال جک رایان از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید