12 اشتباه بزرگ رایج در دکوراسیون اتاق خواب

به گزارش راوه بلاگ، تغییر دکوراسیون خانه کار سختی است و به مهارت و تجربه احتیاج دارد. استفاده از رنگ های مناسب، انتخاب کردن وسایل متناسب با فضای اتاق، انتخاب پرده و… همگی به داشتن دانش کافی درباره دکوراسیون اتاق خواب احتیاج دارد. به خاطر کم تجربگی گاهی اوقات اشتباهاتی در تغییر دکوراسیون اتاق خواب انجام می دهیم که باعث می گردد اتاق خواب فضای آرامش بخش و جذابی نداشته باشد. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید و در مورد این 12 اشتباه رایج بیشتر بخوانید.

12 اشتباه بزرگ رایج در دکوراسیون اتاق خواب

چرا دکوراسیون اتاق خواب اهمیت دارد؟

اتاق خواب یکی از مهم ترین قسمت های خانه است چون ما بخش زیادی از زمان استراحت و آرامش خود را در اتاق خواب می گذرانیم. اگر اتاق خواب ما آرامش کافی نداشته باشد، می تواند روی کیفیت خواب و در نهایت روی کیفیت زندگی ما تأثیر منفی داشته باشد.

داخل اتاق خواب وسایل متعددی قرار می گیرند؛ تخت، آباژور، کمد لباس، میزهای پاتختی، گلدان و… علاوه بر این، اتاق خواب پرده و فرش دارد. به خاطر تعدد وسایلی که داخل اتاق خواب قرار دارند، توجه به دکوراسیون این اتاق اهمیت زیادی دارد. بدون توجه به اصول دکوراسیون داخلی، خیلی زود اتاق خواب شما به یکی از شلوغ ترین اتاق های خانه تبدیل می گردد و آرامش اتاق به هم می خورد.

برای دکور اتاق خواب باید رنگ، وسایل اتاق و حتی گلدان ها و پرده را با دقت انتخاب کنید.

12 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق خواب

بیشتر کسانی که تصمیم می گیرند خودشان، اتاق خواب را تزیین نمایند معمولا این اشتباهات را تکرار می نمایند. بعضی از این اشتباهات باعث می گردد که اتاق خواب شما کوچک تر، شلوغ تر و ناآرام تر به نظر برسد یا آرامش و جذابیت کافی را برای گذراندن بیشترین ساعات روز، نداشته باشد.

1. استفاده نکردن از آثار هنری

آثار هنری مثلا نقاشی ها و عکس ها و تابلوهای هنری برترین تکمیل نماینده برای دکوراسیون هر فضا هستند. اتاق هایی که دیوارهای خالی دارند معمولا بی روح و سرد به نظر می رسند. به خصوص اگر برای دیوارها فقط از یک رنگ استفاده نموده باشید و رنگ های خنثی مثل سفید و طوسی را انتخاب نموده باشید.

اضافه کردن نقاشی، تابلوهای هنری و عکس ها می تواند فضای بی روح یک اتاق سرد و سفید را به محیطی دنج تر و گرم تر تبدیل کند. برای انتخاب آثار هنری می توانید به تناسب ترکیب رنگ آن ها با رنگ سایر وسایل اتاق فکر کنید. اگر بیشتر وسایل شما از رنگ های خنثی مثل سفید است، می توانید تابلوهایی با رنگ های متنوع تر به دیوار بزنید. اگر سایر وسایل اتاق خواب رنگ های متنوعی دارند، باید تابلوهایی با طراحی ساده تر و رنگ های کمتر برای دیوار خریداری کنید.

غیر از تابلوهای نقاشی و آثار هنری، عکس های خانوادگی هم گزینه خوبی برای تزیین دیوار اتاق خواب است. از اینکه عکس ها را در ابعاد بزرگ به دیوار بزنید، نترسید و آن را تجربه کنید.

بسته به سلیقه خود می توانید آثار هنری دیگری هم برای دیوار انتخاب کنید و آثار هنری برای تزیین دیوار اتاق خواب فقط به تابلو و عکس محدود نمی گردد. یکی از این نمونه آثار هنری، دریم کچرهای دست ساز است. خودتان می توانید آن را بسازید یا از فروشگاه های صنایع دستی خریداری کنید.

2. استفاده از یک نوع نورپردازی

اتاق خواب باید فضایی گرم، دلنشین و دنج داشته باشد. این کار را می توانید با اضافه کردن رنگ های متعدد و متریال های مختلف انجام دهید اما چیزی که معمولا فراموش می گردد، استفاده از منابع مختلف برای نورپردازی اتاق خواب است.

برای روشن کردن اتاق خواب فقط به لامپ ها یا لوسترهای سقفی بسنده نکنید. می توانید از آباژور، لامپ های بالا یا کنار تخت، لامپ های دیواری و… بهره ببرید تا سبک های مختلف نورپردازی و رنگ های مختلف نور را به اتاق خواب اضافه کنید. البته در اضافه کردن منبع های مختلف برای نورپردازی، زیاده روی کنید.

دو شیوه نورپردازی را برای اتاق انتخاب کنید و درباره رنگ آن تصمیم بگیرید. برای گوشه های تاریک اتاق هم می توانید از آباژور بهره ببرید. آباژور، هم محیط را روشن می نماید هم ظاهر دنج و جذابی به اتاق خواب می دهد.

3. استفاده از وسایل ست

بیشتر افراد برای اتاق خواب خود تمام وسایل را ست تهیه می نمایند. یعنی تخت و میزهای پاتختی، کمد و کشوی لباس ها، میز آرایش و هر وسیله ای که داخل اتاق قرار می گیرد همگی از یک رنگ و یک جنس هستند. این شیوه دکوراسیون در ابتدا بسیار زیبا و چشم نواز است. حتی در نمایشگاه های فروش وسایل خانه، خواهید دید که وسایل را به همین شکل و به صورت یکنواخت ست می نمایند و به نمایش می گذارند.

بسیاری از افراد این سبک را می پسندند ولی این مدل دکوراسیون برای اتاق خواب، حس گرمای اتاق را از بین می برد. اگر وسایل مثل میز با تخت دارای تفاوت رنگ و متریال باشند، اتاق شما دنج تر و شخصی تر به نظر می رسد و کمتر شبیه عکس های ژورنال های تبلیغاتی می گردد.

اگر تخت و میزهای پاتختی را سفید انتخاب می کنید، کمدها را از رنگ و طرح دیگری خریداری کنید.

4. استفاده از ترکیب رنگ سرد

متخصصان طراحی دکوراسیون معمولا توصیه می نمایند که برای اتاق خواب از رنگ های سرد استفاده نکنید. البته این توصیه به این معنا نیست که دیوارهای اتاق خود را سفید یا آبی روشن نکنید. بلکه به این معنا است که اگر دیوارها را با رنگ سرد رنگ آمیزی کردید یا بخش زیادی از وسایل شما رنگ های سرد دارند، حتما به شکل های مختلف رنگ گرم را وارد دکور اتاق خواب کنید.

مثلا می توانید برای روتختی یا پرده رنگ های گرم انتخاب کنید. یا فرشی انتخاب کنید که ساده و یکنواخت نباشد و رنگ گرم هم در آن به کار رفته باشد. در نهایت باید کوشش کنید که بعد از تمام شدن کار، اتاق شما حسی گرم و دلپذیر را منتقل کند و گرمای خاصی داشته باشد.

رنگ هایی مثل نارنجی، سبز روشن، کرم، آجری، خردلی و… انتخاب خوبی برای رنگ روتختی و بالش ها هستند.

5. فراموش کردن فضای نشیمن

سعی کنید همواره غیر از تخت و کمد، در اتاق خواب خود بخشی را برای فضای نشیمن در نظر بگیرید. اتاق خواب فقط برای خوابیدن نیست بلکه برای استراحت کوتاه مدت شما هم باید محیط مناسبی داشته باشد. البته این ها به مساحت اتاق خواب شما بستگی دارد. سعی کنید با توجه به مساحت اتاق خواب، حتما فضایی را برای نشیمن در نظر بگیرید.

در این فضا می توانید یک جایگاه راحتی یا کاناپه بگذارید. این فضای دلنشین را می توانید با اضافه کردن یک کوسن گرم و نرم و یک میز کوچک تکمیل کنید. از این قسمت می توانید برای مطالعه یا استراحت کوتاه مدت بهره ببرید. اگر بتوانید این فضا را در کنار بخاری یا شومینه اتاق قرار دهید، جذابیت و دنج بودن آن دوچندان می گردد.

اگر اتاق شما فضای کافی ندارد، می توانید با گذاشتن شلف در کنار پنجره اتاق، یک فضای کوچک برای نشستن و مطالعه درست کنید. در هر صورت سعی کنید با هر روش که برای مساحت اتاق مناسب است، غیر از جای خواب، جایی برای نشستن هم در اتاق در نظر بگیرید.

6. نصب پرده پایین تر از سقف

یکی از مهم ترین قسمت های دکوراسیون خانه، پرده است. با انتخاب پرده مناسب می توانید فضای کلی خانه یا اتاق را تغییر دهید. با یاری پرده حتی می توانید یک فضا را بزرگ تر از آن چیزی که هستن نشان دهید. یکی از روش ها برای بزرگ تر نشان دادن فضای اتاق، نصب پرده از بالاترین قسمت دیوار و نزدیک سقف است.

یکی از اشتباهات رایج در دکوراسیون اتاق خواب این است که افراد پرده را از بالای پنجره نصب می نمایند. حتی اگر پنجره خیلی پایین تر از سقف باشد، باید پرده را از بالا نصب کنید. با این کار، فضای اتاق بزرگ تر و دلبازتر به نظر می رسد. علاوه بر این نصب پرده از نزدیک سقف باعث می گردد که اتاق شما بلندتر به نظر برسد.

7. نصب وسایل تزیینی در ارتفاع نامناسب

توجه نکردن به مکان نصب وسایل تزیینی، باعث می گردد که دکوراسیون اتاق شما غیرحرفه ای و حتی ناخوشایند به نظر برسد. درست مثل پرده، بسیاری از افراد عادت دارد وسایل دیگر را هم در ارتفاع پایین تری نصب نمایند.

یک نکته کلی که باید درباره ارتفاع نصب تابلوها روی دیوار در نظر بگیرید این است که غالبا باید در سطح چشم افراد قرار بگیرند. یعنی طوری که در حالت ایستاده، بدون زحمت بتوانید و بدون بالا بردن سر بتوانید آن را ببینید. تابلو را بالاتر یا پایین تر از این سطح نصب نکنید.

ارتفاع نصب دیوارکوب ها برای نورپردازی اتاق هم به مساحت و ارتفاع دیوارها بستگی دارد ولی معمولا کمی بالاتر از تابلوها است. قانون ارتفاع نصب تابلو را می توانید برای آینه هم به کار ببرید.

8. توجه به مقدار فرش

فرش اتاق خواب یکی از مهم ترین قسمت های اتاق است. فرش می تواند دو کاربرد مهم در دکوراسیون اتاق داشته باشد. برای اتاق هایی که کف آن ها سرامیک یا پارکت است، اضافه کردن فرش می تواند گرما و دنج بودن اتاق را بیشتر کند. علاوه بر این، با یاری فرش می توانید رنگ های متنوع تری را به دکوراسیون خانه اضافه کنید.

یکی از مشکلاتی که افراد در انتخاب فرش اتاق دارند، توجه نکردن به مقدار اتاق و تناسب فرش با مساحت اتاق است. برای انتخاب فرش، ابتدا باید جای تمام وسایل اتاق را تعیین کنید تا فضای خالی اتاق پیدا گردد. بر اساس ابعاد این فضای خالی، فرش مناسب را تهیه کنید.

فرش اگر خیلی کوچک تر باشد، ظاهر ناخوشایندی در اتاق ایجاد می نماید و اگر خیلی بزرگ تر باشد باعث می گردد که بسیاری از وسایل روی فرش قرار بگیرند. به همین علت باید بعد از تصمیم گیری درباره وسایل اتاق و تعیین کردن جای آن ها، برای خرید فرش اقدام کنید.

9. اضافه نکردن سبک شخصی

اتاق خواب شما، جایی برای استراحت و آرامش شما است. برای اینکه دنج بودن اتاق و آرامشی که موقع استراحت به شما می دهد افزایش پیدا کند، باید بخشی از شخصیت و علاقه مندی های خود را در آن بینید. بسیاری از اتاق خواب ها همگی مثل هم هستند و دکوراسیون ثابتی دارند؛ بدون اینکه تعیین باشد این اتاق متعلق به کیست.

با اضافه کردن سبک شخصی خود، می توانید فضایی دلنشین تر برای اتاق استراحت خود فراهم کنید. مثلا برای نصب آثار هنری که در خصوص اول به آن اشاره کردیم، می توانید از هنری که به آن علاقه دارید بهره ببرید. جسارت به خرج دهید و برای اتاق خودتان، رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید حتی اگر بیشتر مردم آن را نمی پسندند.

برای انتخاب طرح پرده و فرش و روتختی، خودتان را محدود به ژورنال های تبلیغاتی نکنید. هر طرحی که مطابق با سلیقه خود شماست انتخاب کنید تا اتاق خوابی کاملا شخصی و مطابق با روحیه و سلیقه خود داشته باشید.

10. صرف نظر کردن از نور طبیعی

بعضی از افراد فکر می نمایند اگر یک اتاق تاریک برای اتاق خواب خود داشته باشند، خواب راحت تری خواهند داشت. این افراد معمولا پرده های ضخیمی برای اتاق انتخاب می نمایند یا حتی ممکن است بخشی از پنجره آن ها با قرار دادن کمد و سایر وسایل، به کلی پوشیده گردد.

برای اتاق خواب خود روشن ترین و نورگیرترین اتاق را انتخاب کنید. نور طبیعی آفتاب برترین نور برای نورپردازی اتاق است. هر روز صبح پرده ها را کنار بزنید تا نور گرم و طبیعی آفتاب به داخل خانه بتابد.

اتاق هایی که نور طبیعی دارند، فضایی دلنشین تر و آرامش بخش تر دارند و روحیه فرد را بهبود می دهند. با انتخاب پرده های روشن تر و نازک تر اجازه دهید که نور بیشتری فضا را روشن کند.

11. استفاده از رنگ های جیغ و متضاد

اتاق خواب را می توانید مطابق با سلیقه خود تزیین کنید ولی این نکته به این معنا نیست که تمام رنگ های جیغ را کنار هم بگذارید و پرده ها و فرش هایی با طرح های شلوغ خریداری کنید. زیاده روی در استفاده از رنگ های خاص باعث می گردد که اتاق خواب شما آرامش لازم را نداشته باشد.

رنگ ها نقش مهمی در ایجاد آرامش در خانه دارند. با یاری یک طراح دکوراسیون یا با مطالبی که به راحتی در اینترنت پیدا می گردد، یک پالت رنگ آرامش بخش مطابی با سلیقه خود برای اتاق خواب انتخاب کنید. با یاری این پالت می توانید وسایل مختلف اتاق را خریداری کنید و رنگ آن را متناسب با پالت انتخاب کنید.

12. استفاده نکردن از گلدان

بعضی افراد فکر می نمایند که اتاق خواب جای مناسبی برای نگهداری گلدان نیست. اما انواع گیاهان آپارتمانی می توانند فضایی دلنشین تر و آرامش بخش تر در اتاق ایجاد نمایند. با توجه به مقدار نوری که اتاق شما دریافت می نماید، می تواند گیاه آپارتمانی مناسب را انتخاب کنید.

بعضی از گیاهان آپارتمانی خاصیت تصفیه نمایندگی هوا هم دارند. در نتیجه می توانید با نگهداری گیاه آپارتمانی در اتاق خواب، با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم هوای اتاق را پاک و تصفیه کنید هم از آرامشی که گیاهان به خانه می دهند لذت ببرید.

جمع بندی

دکوراسیون اتاق خواب به خاطر تعدد وسایلی که در آن می گذاریم، کار سختی است. بعضی اشتباهات در دکوراسیون اتاق خواب باعث می شوند که اتاقی آرامش بخش و دنج نداشته باشید و نتوانیم خواب راحتی را تجربه کنیم. با اجتناب از این اشتباهات، فضایی دلنشین تر برای اتاق خواب خود ایجاد کنید و از ساعات استراحت و آرامش خود لذت ببرید.

منبع: Hgtv

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2815

به "12 اشتباه بزرگ رایج در دکوراسیون اتاق خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 اشتباه بزرگ رایج در دکوراسیون اتاق خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید