پینگوکولا چیست و چگونه درمان میشود؟

به گزارش راوه بلاگ، پینگوکولا، یک زائده شایع چشمی است که به صورت یک برجستگی زردرنگ بر روی بخش سفید چشم و در نزدیکی قرنیه ایجاد می شود. این توده زرد رنگ در اثر تغییر در بافت ملتحمه به وجود می آید و معمولا در قسمت داخلی چشم و نزدیک به بینی دیده می شود.

پینگوکولا چیست و چگونه درمان میشود؟

پینگوکولا

پنگوکولا (Pinguecula) زائده نسبتاً شایع و غیر سرطانی است که بر روی ملتحمه یا بافت سفید در نزدیکی قرنیه چشم به وجود می آید. این لکه یا برآمدگی زرد رنگ بوده و معمولاً در قسمت داخلی چشم، نزدیک به بینی شکل می گیرد.

در حقیقت پینگوکولار در اثر تغییر در بافت ملتحمه چشم فرد ایجاد می گردد. این تغییرات چشمی با سوزش ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، گرد و غبار و باد مرتبط بوده و با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش می یابد. این برآمدگی ها یا زائده های به وجود آمده ممکن است حاوی ترکیبی از پروتئین، چربی یا کلسیم یا ترکیبی از هر سه باشد.1

شیوع پنگوکولا

پنگوکولا ها در افراد میانسال یا مسن که زمان زیادی را زیر نور خورشید می گذرانند یا اهل آفتاب گرفتن هستند، شایع تر است. اما پنگوکولاها ممکن است در افراد جوان و حتی بچه ها نیز رخ دهد - به ویژه افرادی که اغلب بدون عینک آفتابی یا کلاه برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

ابتلا به پنگوکولا مربوط به سن خاصی نبوده و هر فردی در هر سنی ممکن است دچار این عارضه چشمی گردد. علاوه بر این پس از به وجود آمدن این زائده در داخل چشم، معمولاً فرد نیاز به درمان نخواهد داشت.1

علائم پنگوکولا

در بیشتر افراد مبتلا، پنگوکول علائم زیادی ایجاد نمی کند. اما وقتی این اتفاق بیفتد، این علائم معمولاً خود را با اختلال در پرده اشکی نشان خواهد داد.
خشکی چشم
از آنجا که یک پینگوکولا یک برجستگی ببر روی چشم می باشد، ممکن است پرده اشکی نتواند به طور مساوی اشک را ددر سطح چشم پخش کرده و در نتیجه باعث بروز خشکی سطح چشم گردد.

همین عارضه می تواند باعث علائم خشکی چشم مانند گردد از جمله:

خارش

تاری دید

مور مور شدن

احساس سوزش

احساس وجود جسم خارجی در داخل چشم

رگ های خونی

یکی دیگر از علائم آن ظاهر شدن رگ های خونی در داخل بافت ملتحمه است که سفیدی (اسکلرا) چشم را می پوشاند.

وجود این رگ ها بر روی قسمت های سفید چشم باعث، قرمز شدن ظاهر چشم ها خواهد شد.

پنگوکولیت
پنگوکولا ها می توانند متورم و ملتهب شوند. به این عارضه پنگوکولیت گفته می گردد.

تحریک و قرمزی چشم ناشی از پنگکولیت، معمولاً به علت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، باد، گرد و غبار یا آب و هوای بسیار خشک به وجود می آید.

گاهی اوقات افراد مبتلا به پینگوکولا، رشد این زائده های چشمی را با ناخنک چشم که به صورت زائده در داخل چشم به وجود می آید به اشتباه می گیرند. اما این دو عارضه چشمی از هم متفاوت هستند.

علائم کلی بروز پینگوکولا شامل موارد زیر می گردد:

خارش

خشکی

تاری دید

سوزش چشم ها

احساس وجود خاک یا دیگر ذرات در داخل چشم

نقطه یا برآمدگی زرد رنگ بر روی سفیدی چشم

قرمزی و تورم بافت ملتحمه چشم به خصوص زمانی که پینگوکولا در حال رشد است.2

علل ایجاد پینگوکولا

همان طور که در بالا عنوان شد، افرادی که در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش قرار دارند، در صورتی که مراقبت های لازم را از چشم خود نداشته باشند، دچار این عارضه می گردند. از این رو، مهم ترین علت ابتلا به پینگوکولا را می توان اشعه های مضر نور خورشید دانست.

با توجه به این که اشعه های نور خورشید در نزدیکی خط استوا قدرت بالاتری دارند، مردم این ناحیه بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند و برای در امان ماندن از پینگوکولا باید دقت بیشتری در رعایت نکات ایمنی داشته باشند.

تماس چشم با آب وهوا، باد، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، خشکی چشم و استفاده از لنزهای تماسی نرم نیز از دیگر موارد ابتلا به پینگوکولا است که احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد.3

تشخیص پینگوکولا

به محض مشاهده هر گونه تغییر در چشم باید به پزشک مراجعه کنید تا ایشان شما را به متخصصین چشم مانند چشم پزشک یا بینایی سنج معرفی کنند.

چشم پزشک چشم را تحت نوری خاص و با استفاده از ذره بین معاینه می کند. این معاینه ساده غالباً برای تشخیص پینگوکولا کافی است.

اگر پینگوکولا باعث بروز علائم شده باشد، چشم پزشک روش های مناسبی را برای درمان علائم ناراحت کننده توصیه می کند.2

درمان پینگوکولا

پینگوکولا معمولا مسئله ای را برای فرد مبتلا ایجاد نمی کند و باعث تغییر دید یا ابتلا به دیگر بیماری های چشمی نمی گردد، اما ایجاد لکه زرد بر روی چشم، خصوصا اگر بزرگ و قابل دید باشد، باعث ناراحتی بیمار می گردد. در این مواقع بیمار ترجیح می دهد با عمل جراحی این لکه را از روی چشم خود بردارد.

گاهی اوقات نیز بروز علائم پینگوکولا مانند خارش، سوزش، تاری دید و ... باعث آزار بیمار می گردد که در آن صورت نیز پزشک درمان دارویی را برای او آغاز می کند. داروهایی که برای تسکین پینگوکولا مورد استفاده قرار می گیرند به دو دسته داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی تقسیم می شوند.

داروهای بدون نسخه
برای تسکین خشکی، خارش یا سوزش ناشی از پینگوکولا می توانید از قطره های چشمی بدون نسخه استفاده نمایید. این قطره ها در واقع اشک مصنوعی هستند که مانند اشک طبیعی عمل کرده و چشم را مرطوب می کنند. البته دقت داشته باشید که برخی از این قطره ها دارای مواد نگهدارنده هستند.

در صورتی که چشم بیمار نسبت به این مواد حساسیت داشته و تحریک گردد، پزشک قطره های بدون مواد نگهدارنده را به بیمار توصیه می کند. علاوه بر قطره ها، پمادهایی نیز در داروخانه ها موجود هستند که اشک مصنوعی را به مدت طولانی تری در چشم نگه می دارند. در صورتی که خشکی چشم شدیدتر باشد، توصیه می گردد از پماد به جای قطره استفاده گردد.

داروهای تجویزی
در صورتی که قطره و پماد باعث برطرف خشکی و تسکین درد و ناراحتی بیمار نگردد، در این صورت پزشک داروهای دیگری را برای او تجویز می کند. در این مواقع معمولا قطره چشمی حاوی استروئید تجویر می گردد تا ورم و التهاب موجود در چشم را از بین برده و احساس خارش و وجود جسم خارجی را برطرف نماید. توجه داشته باشید، در صورتی که از داروهای بدون نسخه استفاده می کنید حتما این مورد را به پزشک خود اطلاع دهید.
جراحی
جراحی معمولا زمانی انجام می گردد که پینگوکولا بزرگ شده و ظاهر آزاردهنده ای پیدا کرده باشد. در این صورت پزشک برای راحتی بیمار و از بین بردن علائم بیماری، جراحی را پیشنهاد می دهد. در این جا، پزشک ابتدا زائده ایجاد شده را از چشم بیمار خارج کرده و با استفاده از یک چسب مخصوص، مرحله پیوند را آغاز می کند. در این مرحله بخشی از ملتحمه که سالم است به قسمتی که پینگوکولا از آن برداشته شده، پیوند داده می گردد.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.dr-yadegari.ir

3.www.retinclinic.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2674

به "پینگوکولا چیست و چگونه درمان میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پینگوکولا چیست و چگونه درمان میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید