آشنایی با کلم قمری و خواص آن

به گزارش راوه بلاگ، کلم قُمری یا داش کلم از انواع سبزی و از خانواده کلم است. کلم قمری در قم بیشتر از نقاط دیگر کشت شده و مردم قم آن را در غذای های خود بیشتر استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با خواص کلم قمری و مزیت های استفاده از آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با کلم قمری و خواص آن

کلم قمری چیست؟

کلم قمری که با نامهای کلم سنگی و کلم سر نیز شناخته می گردد، هم خانواده شلغم است و به رنگ های سفید، آبی و بنفش دیده می گردد. ساقه آن شبیه شلغم بوده و برگها و دمبرگهای طویل از آن مشعب می گردد. ارزش غذایی آن تقریبا شبیه خواص گل کلم و مقدار ویتامین برگ های آن بیش از ساقه است. ساقه هوایی و ضخیم گیاه ارزش غذایی دارد و در برخی از کشورها نیز از برگ آن استفاده می کنند. خواص کلم قمری در بیشتر موارد مشابه خواص کلم برگ بود، مهم ترین فواید درمانی آن شامل خاصیت هضم کننده و کمک به درمان سوء هاضمه، پیشگیری از سرطان و کاهش بیماری های التهابی است.

گیاه شناسی کلم قمریکلم قمری گیاهی یک ساله است. قسمت مصرفی این گیاه قسمتی از ساقه آن می باشد که به صورت کروی شکل و گوشتی در روی خاک قرار می گیرد. کلم قمری را به صورت پخته در برخی غذاها مصرف می کنند. در کلم قمری، ساقه هوایی آن که ضخیم می گردد مورد تغذیه قرار می گیرد. در برخی از کشورها نیز از برگ آن استفاده می کنند. این نوع کلم طعم تندی داشته و مزه آن ترکیبی از طعم کلم پیچ، شلغم و تربچه است.

خواص کلم قمری (طبیعت و خواص درمانی)بر اساس طب سنتی طبع سبزی کلم قمری گرم و خشک است. آش کلم قمری و کلم پلویی مشهورترین غذاهایی هستند که با این نوع کلم تهیه می شوند. مهم ترین خواص درمانی کلم قمری شامل موارد زیر می گردد:

کلم قمری به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید لوتون و زیکسانتین در محافظت از چشم و پیشگیری از ضعف بینایی تأثیر دارد.

به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان فراوان در کلم قمری، این سبزی نیز همانند سایر گروه میوه ها و سبزیجات دارای خاصیت ضد سرطانی و پیشگیری از بروز انواع سرطان است.

انواع کلم به خصوص کلم قمری سرشار از مواد مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ث، بتاکاروتن و آهن است و باعث تولید گلبول های قرمز بیشتری می گردد. به همین دلیل اگر دچار کم خونی هستید، مصرف روزانه کلم قمری برای شما مفید خواهد بود.

کاهش درد و درمان بیماری های التهابی از دیگر خواص کلم قمری است. کلم قمری حاوی ماده ای به نام گلوکوزینولات است که غضروف استخوان ها را تقویت کرده و از سایش آنها پیشگیری می کند و به همین دلیل برای پیشگیری از آرتروز نیز بسیار مفید می باشد.

استفاده از کلم قمری برای درمان سوختگی و التیام جای زخم ها مفید است، همچنین یکی دیگر از خواص کلم قمری تسریع سرعت درمان دمل و جوش است.

کلم قمری نیز همانند سایر خانواده کلم ها دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به طور کلی برای درمان بیماری ها مفید می باشد.

مصرف کلم قمری می تواند مانع گرفتگی رگ های خونی شده و از همین رو در کاهش احتمال بروز سکته موثر است.

قرار دادن کلم قمری در رژیم غذایی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث افزایش قدرت دفاعی بدن علیه بیماری ها می گردد. کلم قمری منبع خوب فولات است که برای ساخته شدن آنتی بادی ها و گلبول های سفید لازم است.

ارزش غذایی کلم قمریبرگ کلم قمری حاوی ویتامین د، ث و عناصر غذایی کلسیم، فسفر و پتاسیم است. مواد و ترکیبات موثر موجود در غده یا ساقه کلم قمری نیز شامل ویتامین ث، پتاسیم و همچنین مقادیری از ویتامین های گروه ب می باشد. لازم به ذکر است پختن طولانی مدت کلم قمری، باعث از بین رفتن بیش از 50 درصد ارزش تغذیه ای آن می گردد.

جدول ارزش غذایی و خواص کلم قمری

مضرات کلم قمری (موارد احتیاطی و منع مصرف)زیاده روی در مصرف کلم قمری باعث ایجاد نفخ و سوء هاضمه می گردد.

کلم قمری نیز همانند سایر انواع کلم، دارای مواد گواترزا بوده و بنابراین لازم است افراد مبتلا به گواتر و اختلالات غده تیروئید از زیاده روی در مصرف کلم قمری اجتناب کنند.

افراط در مصرف کلم قمری برای افرادی که دچار حساسیت و خارش بدن هستند، همچنین برای مبتلایان به بیماری بواسیر مضر است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2695

به "آشنایی با کلم قمری و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کلم قمری و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید