پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور

به گزارش راوه بلاگ، پلتفرم PS1 کرمان موتور منجر به فراوری نمونه فیس لیفت JAC J4 خواهد شد. خودروساز کرمانی خاطرنشان کرد این نخستین خودرو بر روی پلتفرم PS1 است و تا دو سال آینده، دو محصول دیگر براساس این پلتفرم در کرمان موتور فراوری خواهند شد.

پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - پلتفرم PS1 کرمان موتور در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. هنوز نمونه دقیق و کاملی از محصول تازه کرمان موتور مشاهده نشده است. اما ماکت J4 فیس لیفت نشان دهنده فلسفه طراحی محصولات آینده این شرکت است.

پلتفرم PS1 کرمان موتور

J4 سالهاست که در چین عرضه نمی گردد. اما این خودرو قرار است پس از فیس لیفت، حضور خود را برای سالهای آینده نیز در بازار خودرو کشور تمدید کند.

J4 ذاتاً خودرویی مالی است. این خودرو مدت ها به عنوان یک سدان اکونومی در کشورمان حضور دارد و حالا میخواهد با چهره تازه، بیشتر جلب توجه کند.

پلتفرم PS1 کرمان موتور

فیس لیفت این خودرو شامل پنل های اصلی بدنه نیست. تغییر چهره J4 در پلتفرم PS1 صرفاً در چراغ های جلو و عقب، سپرها و رکاب این خودرو دیده می گردد.

از سیر تا پیاز پلتفرم PS1 کرمان موتور

پلتفرم PS1 کرمان موتور

کرمان موتور در جریان رونمایی از پلتفرم PS1 اعلام نمود که 65 درصد از اجزا و قطعات این خودرو داخلی سازی شدند. این خودروساز کرمانی بعلاوه عنوان نمود که این رقم تا انتها سال به 85 درصد خواهد رسید.

خودروساز کرمانی اعلام نمود که از سال 1397 فاز طراحی و بومی سازی پلتفرم اختصاصی آغاز شد. در سال 1399 مهندسی پلتفرم PS1 به اتمام رسید و قطعه سازان در سال 1400 آغاز به ساخت قطعات آن کردند.

کرمان موتور در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو اعلام نمود که سه محصول بر روی پلتفرم PS1 فراوری خواهند شد. خودرویی که به عنوان قیس لیفت J4 در نمایشگاه به نمایش عایدی در حقیقت نخستین نمونه از محصولات آینده این بن سازه بشمار می رود.

مسئولین این شرکت عنوان نمودند که محصول دوم پلتفرم PS1، یک خودرو کراس (احتمالاً هاچ بک) خواهد بود. این خودرو کراس به گفته کرمان موتوری ها در سال 1402 به بازار خودرو کشورمان معرفی و عرضه خواهد شد.

پلتفرم PS1 کرمان موتور

اما محصول سوم این پلتفرم یک مینی SUV خواهد بود. شاسی بلند ایرانی کرمان موتور نیز برنامه دارد تا در سال 1403 به بازار داخلی ورود کند. هر سه خودرو آینده کرمان موتور محصولاتی هستند که از لحاظ قیمتی به وسیله عموم مردم قابل خرید خواهند بود.

تمامی مراحل طراحی و توسعه پلتفرم PS1 به وسیله کرمان موتور در ایران انجام شد. اما امورات مهندسی این بن سازه در ایتالیا به مراحل نهایی رسید. کرمان موتور اعلام نمود که سدان تازه این شرکت در زمستان سال جاری به فراوری انبوه می رسد.

پلتفرم SP1 اکنون دارای استاندارد یورو 5 است و بر اساس اعلام کرمان موتور قابلیت ارتقاء به یورو 6 را نیز دارد. این خودروساز داخلی تا به امروز حدود 30 میلیون دلار بر روی این بن سازه سرمایه گذاری نموده و امیدوار است با فراوری سالانه 150/000 دستگاه، پلتفرم PS1 را به سوددهی برساند.

قیمت و مشخصات فنی سدان کرمان موتور

پلتفرم PS1 کرمان موتور

کرمان موتور در پاسخ به خبرنگاران اعلام نمود سدان این شرکت در دو مدل دنده ای و اتوماتیک به بازار می آید. این خودروساز داخلی تأکید کرد که بسته به اتوماتیک یا دنده ای بودن مدل فراوری شده، خودرو نهایی قیمتی بین 400 تا 500 میلیون تومان خواهد داشت.

مسئولین کرمان موتور در زمان رونمایی از پلتفرم SP1 گفتند که این خودرو مجهز به موتور 1500 سی سی است. قدرت این قوای محرکه 120 اسب بخار اعلام شد.

اگر این صحبت حقیقت داشته باشد باید منتظر قوای محرکه تازه کرمان موتور باشیم. چرا که موتور 1/5 لیتری جک جی 4 قادر به فراوری توانی معادل 103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه است.

درباره گشتاور خروجی این موتور صحبتی نشد. اما به جهت یادآوری باید عنوان نمود که موتور جی 4 می تواند 146 نیوتن متر در دور 4500 تورک داشته باشد.

120 قطعه ساز برای فراوری این خودرو با کرمان موتور همکاری کردند. پس از صحبت هایی که درباره مشارکت قطعه سازان شد احتمال می رود کرمان موتور موتور تازهی برای این خودرو فراوری خواهد نمود. البته این موضوع صرفاً یک برداشت آزاد است.

خودروساز کرمانی گفت که قطعاتی مانند واشرها، انژکتورها و درب سوپاپ موتور این خودرو به وسیله قطعه سازان ایرانی فراوری می شوند. اما قطعات دیگری چون سرسیلندر و سیلندر در واحد مهندسی کرمان موتور ریخته گری و فراوری خواهند شد.

هویت محصولات آینده کرمان موتور

با نگاهی به خودرو مفهومی کرمان موتور می توان خط فکری حسین وفایی طراح آن را مشاهده کرد. زمانی که به جلوی خودرو نگاه می کنیم، خطی افقی کاراکتر اصلی آن را نمایان نموده است.

پلتفرم PS1 کرمان موتور- مقایسه نمای جلو با کانسپت تویوتا کروان

هر چند که این خط افقی را می توانیم امروزه در محصولات تازه تویوتا هم مشاهده کنیم اما طراح کرمان موتور اعلام نمود این شکل تداعی کننده پرواز یک پرنده است.

عمده تغییراتی که در این خودرو شاهد هستیم در قسمت دماغه و عقب آن است. طراح آن کوشش نموده تا با استفاده از خطوط امروزی، چهره 9 ساله جک جی 4 را به محصولات تازه نزدیک کند.

مقوله طراحی کاملاً سلیقه ای است. برخی ممکن است انتقاداتی به دیزاین سدان تازه کرمان موتور داشته باشند. برخی دیگر هم احتمالاً آن را تحسین خواهند کرد.

پلتفرم PS1 کرمان موتور

نکته مهم این است که هدف از طراحی این خودرو امروزی کردن چهره جک J4 بود. نمونه ای که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شد مسلماً با نمونه نهایی فاصله بسیاری دارد.

کرمان موتوری ها وعده زمستان سال جاری را دادند و باید تا آن موقع صبر کرد و سپس درباره این خودرو تازه نظر داد. اما سوال مهم این است که چرا خودروسازان ما محصولاتی بر اساس پلتفرم های روز نمی سازند؟

کرمان خودرو سالهاست که با JAC همکاری دارد. حتی در دورانی که تحریم های صنعت خودروسازی وجود داشت، محصولات JAC به وفور در کرمان خودرو به فراوری می رسیدند. آیا بهتر نبود به جای سرمایه گذاری بر روی این سازه، از پلتفرم های تازه چینی استفاده می شد؟

پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟

P90 یا تندر 90 تازه پارس خودرو با 3 اسب بخار توان بیشتر

نمودار قیمت خودرو کجا می رود؟ واردات خودرو مالی امکان پذیر است؟

پلتفرم سایپا SP0 معرفی گردید / ویژگی ها و مشخصات فنی هاچ بک و مینی SUV سایپا

منبع: بیت ران
انتشار: 6 شهریور 1401 بروزرسانی: 6 شهریور 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2931

به "پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید