خاتمه عملیات حفاظت و بازسازی نقش برجسته برم دلک

به گزارش راوه بلاگ، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، خاتمه عملیات حفاظت و بازسازی نقش برجسته برم دلک مشاهده می شود.

خاتمه عملیات حفاظت و بازسازی نقش برجسته برم دلک

هادی شه دوست شیرازی اظهار کرد: سایت تاریخی قصر ابونصر و برم دلک شناسنامه ارزشمند و گواه تاریخی شهر شیراز و ظرفیتی مهم برای ایجاد رونق گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: طی عملیات حفاظت و بازسازی اجرا شده محوطه نقش برجسته برم دلک پاکسازی شد و پاکسازی گیاهان رشد کرده بر دیواره کوه و شکاف های موجود انجام گرفت و عملیات بازسازی خود اثر هم در آینده نزدیک در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

او ادامه داد: شکاف های موجود بر روی کوه که در نزدیکی نقش برجسته در آینده موجب آسیب رسانی به اثر می شد پر شد و در قسمت فوقانی نقش برجسته به منظور جلوگیری از ریزش نزولات جوی بر روی اثر کانالی ایجاد شد.

شه دوست شیرازی خاطرنشان کرد: نقوش ساسانی به دو بخش مذهبی و غیرمذهبی تقسیم می گردد که در سنگ نگاره برم دلک هر دو بخش دیده می گردد و این موضوع ارزشمندی این اثر را دوچندان می کند.

او گفت: براساس آخرین تحقیقات اجرا شده در این اثر تاریخی، مشخص شد که نقوش برم دلک متعلق به بهرام دوم پادشاه ساسانی است.

این مقام مسئول ابراز کرد: بَرم دلک را یکی از محوطه های تاریخی و فرهنگی شیراز دانست که قدمتش به دوره ساسانی و حدود 1800 سال قبل باز می گردد و در این نقش برجسته نگاره های سه پادشاه ساسانی در دل کوه تراشیده شده است و چشمه ای جوشان هم که همان برم نامیده می گردد وجود داشته است که این نام را برای محوطه تاریخی شکل داده است.

او ادامه داد: در سه کیلومتری شرق قصر ابونصر، حجاری های ساسانی برم دلک قرار دارند و حجاری های برم دلک در تاریخ 15 دی 1310 و با شماره 71 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

منبع: همگردی
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2569

به "خاتمه عملیات حفاظت و بازسازی نقش برجسته برم دلک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه عملیات حفاظت و بازسازی نقش برجسته برم دلک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید