هویج نگهبان قلب، مغزوشریان های شما

به گزارش راوه بلاگ، ریشه بوته ای دو ساله است که گونه های وحشی و پرورشی آن در بیشتر نقاط ایران وجود دارد. نام یونانی هویج ناظر بر خواص طبی ودرمانی آن می باشد وهم این کلمه در فرهنگ لغت یونانی به معنی آرام بخش و خواب کننده هم آمده است.پزشکان یونانی هویج را به اسم بذر آرام بخشی قوی تجویز می کردند.

هویج نگهبان قلب، مغزوشریان های شما

هویج نگهبان قلب، مغزوشریان های شما

ریشه بوته ای دو ساله است که گونه های وحشی و پرورشی آن در بیشتر نقاط ایران وجود دارد. نام یونانی هویج ناظر بر خواص طبی ودرمانی آن می باشد وهم این کلمه در فرهنگ لغت یونانی به معنی آرام بخش و خواب نماینده هم آمده است.پزشکان یونانی هویج را به اسم بذر آرام بخشی قوی تجویز می کردند.

قسمت های مورد استفاده این گیاه، ریشه وبذر آن است. رنگ هویج به میزان ویتامین A یعنی همان بتاکاروتن موجود درآن بستگی دارد، هرچه بتاکاروتن بیشتر باشد رنگ هویج ،نارنجی تر است.البته در هویج آلفا و گاماکاروتن هم وجود دارد.

دلایل زیادی در دست است که ماده رنگی هویج یا بتاکاروتن نارنجی می تواند به اسم یک آنتی اکسیدان عمل کند و باعث جلوگیری از تشکیل پلاک ،مانع از انسداد شریان ها می شود.

بتاکاروتن ماده ای غیرسمی است و در مطالعات صورت گرفته در محافل علمی ایتالیا معین شده که مصرف روزانه 90 میلی گرم از بتاکاروتن هیچ اثر سوئی نداشته است.

البته باید توجه داشت که مصرف میزان زیاد بتاکاروتن سبب زردرنگ شدن پوست بدن می شود که دراین صورت با قطع مصرف آن ،رنگ پوست بار دیگر به حالت طبیعی خود باز می شود. گرچه بتاکاروتن موجود در هویج نیم پخته به خوبی جذب می شود ولی پختن زیاد هویج هم سبب از بین رفتن این ماده سودمند می شود.

از طرفی هویج حاوی ویتامین های E وC هم می باشد. این ویتامین ها هم به نوبه خود آنتی اکسیدانهای قدرتمندی هستند که از فعالیت های مخرب موادی که عامل اصلی بیماری قلبی هستند جلوگیری می نمایند .مصرف روزانه یک هویج ،رمز بقای بیماران پس از بروز عارضه سکته مغزی است واز طرفی خطر ایجاد سکته مغزی و قلبی را کاهش می دهد. کاروتن در داخل بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

یکی از مهم ترین ترکیبات شیمیایی هویج : ماده 2- نوننال است که یک مشتق ساده هیدروکربنی محسوب می شود وبوی هویج هم ناشی از همان است. اسانس روغنی فرار لیمونن، پتی نن - ویتامین های A,B,C و D واندکی E ،پتاسیم ،کلسیم ،آهن ،درهر صد گرم هویج خام 36 میلی گرم فسفر، 340 میلی گرم پتاسیم، 37 میلی گرم کلسیم ،23 میلی گرم مهمیم و 11000 واحد ویتامین A وجود دارد.

مهم ترین مصارف درمانی هویج عبارتند از :درمان اسهال ،درمان شب کوری(دید بد چشم درشب)، ضعف بینایی ،کاهنده چربی مضر خون وافزایش دهنده چربی مفید خون، تقویت رشد بدن و تقویت عمومی بدن در دوران نقاهت بیماری ها ،درمان سوختگی ها ،معالجه بیماری های کبدی، دفع سنگ کلیه به موجب خاصیت ادرارآوری آن و هم قابلیت درمان خیز یا ورم بدن.

مصرف روزانه دو عدد هویج (پخته یا رنده شده) می تواند چربی خون (کلسترول) را 10 تا 20 درصد کاهش دهد و یا نوشیدن یک لیوان آب هویج سبب کاهش سمیت و کاهش اثر کلسترول بد خون در انسداد شریان ها می شود.

انتخاب نام ماده کاروتن به این دلیل است که اولین بار آن را از هویج یا Carrot جدا کردند. هرمولکول بتاکاروتن به دو مولکول ویتامین A تبدیل می شود.

برای پختن مواد غذایی کاروتن دار(مانند هویج،اسفناج وسبزی ها ومیوه های زردرنگ) توصیه می شود .حتی الامکان ظروف در بسته توصیه می شود تا مواد غذایی در حال پختن کمتر در مجاورت هوا قرار گیرند.بدیهی است درغیر این صورت میزانی از کاروتن موجود درآن از بین می رود.

مخلوط هویج رنده شده با آب لیموی تازه، داروی مفیدی به منظور تقویت رشد عمومی بدن، درمان عارضه نرمی استخوان و آرام بخشی موثر برای عصبی مزاج ها می باشد.بعلاوه درصورتی که قبل از غذا میل شود، از آنجا که جلوی اشتها رامی گیرد، در رژیم های لاغری کاربرد دارد.

منبع:هنرآشپزی،شماره 38.

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2601

به "هویج نگهبان قلب، مغزوشریان های شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هویج نگهبان قلب، مغزوشریان های شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید