نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی ایران در بلغارستان برپا می گردد

به گزارش راوه بلاگ، خبرگزاری صدا و سیما/ براساس خبرهای بدست آمده، نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی ایران در بلغارستان برپا می گردد.

نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی ایران در بلغارستان برپا می گردد

نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی ایران در شهرهای مختلف بلغارستان در حاشیه نمایش تئاتر زال برگرفته از شاهنامه فردوسی برپا می گردد.

در ملاقات خانم النا پانایوتووا، مدیر بنیاد فرهنگی دنگری و هنرمند برجسته بلغاری با جواد امینی منش، نماینده فرهنگی کشورمان در بلغارستان این توافق حاصل شد.

این کارگردان بلغاری با اشاره به وجود اشتراکات فرهنگی بین دو ملت ایران و بلغارستان اضافه نمود: هنر دوستان بلغاری علاقه بسیاری به تماشای نمایش های برگرفته از داستان های کهن ایران زمین دارند.

وی اضافه نمود: چندی پیش طرح اجرای این تئاتر در هشت شهر بلغارستان با حمایت صندوق ملی فرهنگ وابسته به وزارت فرهنگ بلغارستان تصویب شد و قرار است در ماههای آوریل تا ژوئن 2023 این برنامه ها اجرا شوند و برای اجرای این برنامه ها استانداران و شهرداران منطقه ها معین شده اعلام آمادگی نموده اند.

نماینده فرهنگی کشورمان در بلغارستان گفت: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی از حیث کمی و کیفی هم بزرگترین اثر منظوم فارسی بوده و هم از شاهکار های ادبیات دنیا است. بزرگترین حق فردوسی بر ایرانیان احیا و ابقای زبان و تاریخ ملی ما هست.

امینی منش اظهار کرد: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان حمایت خود را از اجرای نمایشنامه زال دریغ نخواهد کرد.

در ادامه این ملاقات مقرر شد؛ نمایشگاه هایی برای معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی متنوع ایران در حاشیه برگزاری این تئاتر در شهر های مختلف بلغارستان برپا گردد و اساتید و محققان ادبیات و نمایش نشست هایی را با اصحاب رسانه و مطبوعات بلغارستان برگزار نمایند.

خانم پانایوتووا کارگردان گروه 19 نفره تئاتر زال برگرفته از شاهنامه فردوسی در بلغارستان است. نمایشنامه زال تا بحال در چندین نوبت در سالن های مختلف تئاتر این کشور اجرا شده که همیشه با استقبال چشمگیر مخاطبان و هنردوستان بلغاری روبرو شده است.

جایزه برترین موسیقی تئاتر از سوی اتحادیه هنرمندان بلغارستان به خالق موسیقی این اثر اهدا شد و این اثر نامزد دریافت جایزه برترین لباس نمایش از سوی شهرداری صوفیاست. تئاتر زال با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شرکت داشت و در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت.

منبع: همگردی
انتشار: 6 آذر 1401 بروزرسانی: 6 آذر 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2972

به "نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی ایران در بلغارستان برپا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی ایران در بلغارستان برپا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید