نظافت معابر و جوی های مرکز شرایط مطلوبی ندارد، تهران چقدر برای بارش های پاییزی آمادگی دارد؟

به گزارش راوه بلاگ، عضو شورای شهر تهران گفت: پاکسازی و رسیدگی به نظافت شهر شرایط مطلوبی ندارد و این کوتاهی و کم کاری از دوره مدیریت قبل به این دوره به ارث رسیده است.

نظافت معابر و جوی های مرکز شرایط مطلوبی ندارد، تهران چقدر برای بارش های پاییزی آمادگی دارد؟

به گزارش خبرنگار، چند روز دیگر فصل زیبای پاییز می رسد و تهران رنگ و روی زیبا به خود می گیرد البته اگر بارش باران شامل حال ما گردد، طبق نظر بعضی مسئولان و کارشناسان، مرکز شرایط خوبی برای جلوگیری از سیلاب معابر و رفت و روب جوی های آب و پیاده راه ها ندارد.

این موضوع حتی موجب گلایه هایی از سوی شهروندان هم شده است به همین علت خبرنگار خبرنگاران، برای پیگیری این موضوعی با سوده نجفی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به گفت وگو نشسته است که در ادامه ملاحظه می کنید:

کوتاهی در حوزه رفت وروب معابر از دوره مدیریت قبلی به این دوره به ارث رسیده است

همانطور که می دانید شرایط رفت و روب تهران چندان مناسب نیست و شهروندان رضایت ندارند،حتی بعضی اعضا هم در صحن شورای شهر نسبت به این موضوع تذکراتی دادند، در حال حاضر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری برای این مسئله چه برنامه ای دارد؟

برابر گزارش های واصله و بازدیدهای میدانی اجرا شده به وسیله بنده و اعضای کمیسیون، متاسفانه شرایط رفت و روب، امور مربوط به پاکسازی و رسیدگی به نظافت شهر شرایط مطلوبی ندارد و این کوتاهی و کم کاری از دوره مدیریت قبل به این دوره به ارث رسیده که موجبات نارضایتی شهروندان را به همراه داشته و منظر شهری هم دچار آشفتگی و ناهنجاری شده است. کلیه منطقه ها و نواحی شهر تهران دارای پیمانکار خدمات شهری هستند که برابر وسعت محدوده ، تراکم، بافت شهری، ظرفیت و توانایی پیمانکار و سایر آیتم های موثر در امور محوله، قرادادی با آنالیزهای تخصصی نیروی انسانی ، تجهیزات و ماشین آلات، به وسیله شهرداری با آنان منعقد شده است.

اما به نظر می رسد این رفت وروب به خوبی انجام نمی گردد، شهرداری تهران نباید به این موضوع و نحوه فعالیت پاکبانان نظارت داشته باشد؟

کلیه پیمانکاران موظف به پاکسازی، امور رفت و روب و نظافت شهر با کیفیت مطلوب و بدون نقص هستند و معاونین خدمات شهری و شهرداران نواحی در منطقه ها 22گانه با عوامل و نیروهای تحت امر وظیفه گشت زنی، سرکشی و نظارت بر امور پیمانکاران در اختیار هستند و مطابق اختیارات باید در صورت مشاهده هرگونه کوتاهی و کم کاری به پیمانکاران اخطار، جریمه، کسر از صورت شرایط و در نهایت مطابق با ضوابط و مقررات و براساس مستندات نسبت به فسخ قرارداد آنان و جایگزینی پیمانکار نو اقدام نمایند.

متاسفانه بر اساس شواهد امر این موضوع با جدیت به وسیله بعضی همکاران شهرداری پیگیری و اقدام نشده که نهایتا منجر به شرایط نامطلوب کنونی شده ، انشالله کمیسیون با اشراف کامل این مهم را دنبال و با عوامل خاطی در هر سطح برخورد می گردد تا بتوانیم شاهد شهری پاک و در شان شهروندان عزیز باشیم.

سیلاب و آبگرفتگی می تواند اثرات منفی و مخربی را در سطوح مختلف شهر در پی داشته باشد

جلوگیری از سیلاب و آبگرفتگی معابر چطور؟ برنامه ای در دستور کار خود دارید؟

مدیریت شهری باید قبل از هرگونه وقوع عارضه و بحران نسبت به فعالیت های پیشگیرانه اقدام کند که این مسئله اصلی مدیریت است و بعلاوه باید موضوع پیشگیری قبل از درمان در تمامی فرایندهای اجرایی در دستورکار حوزه های شهرداری قرار گیرد.

یکی از دغدغه های مدیریت شهری مسئله مهار سیلاب، کنترل روان آبها، جمع آوری آبهای سطحی، جلوگیری از آبگرفتگی و آب ماندگی در مواقع بارش است، لذا با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز وآغاز بارش نزولات آسمانی، آمادگی و اقدامات موثر عوامل شهرداری تهران به منظور پیشگیری وکنترل هرگونه سیلاب، آبگرفتگی و آب ماندگی و غیره که می تواند اثرات منفی و مخربی را در سطوح مختلف شهر بدنبال داشته باشد از موارد بسیار مهم و لازم است.

اقدامات شهرداری در حوزه لایروبی و اصلاح شیب معابر پیگیری می گردد

در رابطه با این مسئله، آیا شهرداری تهران به نظرتان عملکرد مناسبی داشته است؟

بنده طی تذکری به شهرداری، مواردی همانند لایروبی، پاکسازی و کف کشی جوی های آب ، نظافت و تخلیه رسوبات حوضچه ها و زباله گیرهای موجود ، بازسازی انهار و جداول درسطح معابر، آنالیز و اصلاح شیب معابر به منظور راهنمایی روان آبها ازسطح معابر به داخل انهار، آنالیز و اقدام کارشناسی جهت حفر چاه های جذبی در نقاط حساس و ضروری، نظافت و نگهداشت مستمر و مطلوب فضای سبز، درختان و رفیوژ میانی و جانبی معابر جهت جلوگیری از انباشت ضایعات آنها در انهار که از اقدامات پیشگیرانه در این خصوص است را اعلام کردم و قطعا نتیجه اقدامات شهرداری در این خصوص پیگیری می گردد که انشالله با کوشش همکاران خدوم شهرداری در فصل بارش ، شهری آرام ، روان و به دور از عارضه را ببینیم.

رسیدگی به کلیه امور نگهداشت شهر از اولویت های کمیسیون سلامت و محیط زیست است

مهمترین موضوع که در اولویت کمیسیون شما واقع شده است کدام است و آیا راه چاره نو برای حل آن اندیشیده اید؟

یکی از مهمترین حوزه های تخصصی شهرداری تهران، حوزه خدمات شهری و محیط زیست است که مسئولیت بسیار خطیری در جهت حفاظت از محیط زیست، نظافت شهری، بهداشت و سلامت، امور مرتبط با فضای سبز و ارائه خدمات بهینه و مطلوب به شهروندان را بر عهده دارد. بر این اساس می توان تمامی وظایف و امور محوله حوزه محیط زیست و خدمات شهری شهر تهران را مهم و حیاتی برشمرد و اعضای کمیسیون قطعا به جد در این حوزه مطالبه گر هستند.

اولویت های کمیسیون در آغاز 1- رسیدگی به کلیه امور نگهداشت شهر(رفت و روب، پاکسازی معابر و انهار و فضای سبز، جانمایی و بازسازی مخازن و ...) 2- حوزه مدیریت پسماند (استحصال انرژی از پسماند، تفکیک پسماند از مبدا، کاهش هزینه های مازاد و تحمیلی که برابر عدم تدبیر به شهرداری تحمیل میگردد، مدیریت انواع پسماندها و ...) است که از مطالبات جدی کمیسیون از شهرداری و معاونت تخصصی مربوطه و واحد های مجری آن است، که این اولویت ها با برگزاری جلسات مدیریتی و کارشناسی به صورت فشرده تا حصول نتیجه دنبال می گردد.

نکته پایانی؟

انشالله بتوانیم به لطف خداوند، تدبیر اعضای کمیسیون و هم کوشش همکاران شهرداری، موجبات رضایت ذینفعان و شهروندان شهر را فراهم و در جهت جذب منابع پایدار شهرداری گام برداریم.

گفت وگو از نوشین نثاری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2611

به "نظافت معابر و جوی های مرکز شرایط مطلوبی ندارد، تهران چقدر برای بارش های پاییزی آمادگی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظافت معابر و جوی های مرکز شرایط مطلوبی ندارد، تهران چقدر برای بارش های پاییزی آمادگی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید