ماسک های خانگی و دست ساز را چطور استریل کنیم؟

به گزارش راوه بلاگ، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ضرورت استریل کردن ماسک های خانگی، گفت: ماسک هایی که با چرخ خیاطی در خانه فراوری می گردد، باید پنج دقیقه با دمای 70 درجه توسط اتو استریل شوند وگرنه قابل استفاده نخواهد بود.

ماسک های خانگی و دست ساز را چطور استریل کنیم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر محبوب نعمتی در لایو اینستاگرام، گفت: ماسک هایی که در کارخانه و یا کارگاه فراوری می شوند نیز باید در کارخانه ای که امکان استریل دارد، بسته بندی گردد.

وی در مورد عمر ماسک ها، اظهار کرد: ماسک های پزشکی یک بار مصرف هستند و با ضدعفونی نیز نمی توان دوباره از آن ها استفاده کرد اما بعضی ماسک های دیگر قابل شست وشو هستند؛ ماسک های دائمی با طول عمر یک ماهه نیز وجود دارند که مختص کادر پزشکی است.

وی در مورد دستکش های پزشکی گفت: دستکش های پزشکی فقط مخصوص استفاده کادر درمانی است و افراد عادی احتیاجی به استفاده از آن ندارند و می توانند به جای آن از دستکش نایلونی یا حتی نخی استفاده نمایند.

نعمتی گفت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، وظیفه نظارت بر حوزه غذا و دارو از جمله ماسک، تجهیزات پزشکی و فراورده های بهداشتی و آرایشی را دارد و به عنوان وظیفه قانونی، همواره از مرحله فراوری و عرضه تا زمانی که محصول به دست مصرف نماینده برسد، نظارت می نماید.

وی اضافه نمود: اما از زمان شیوع کرونا، وظایف این حوزه نیز سنگین شده و وظیفه تدارک لوازم بهداشتی چون دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی به مراکز درمانی کل استان و نیز احتیاج عمومی مردم را برعهده دارد.

نعمتی با اشاره به کمبود کالاهای سلامتی در اوایل شیوع کرونا در جهان، گفت: استان آذربایجان شرقی نیز در فراوری بعضی کالاها از جمله ماسک با محدودیت روبه رو بود، به طوری که برای جمعیت چهار میلیونی، روزانه فقط 5000 عدد ماسک در استان فراوری می شد که در این خصوص تحت فشار قرار گرفتیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به کمبود دارو و مواد ضدعفونی در اوایل شیوع کرونا در استان، اظهار کرد: با حرکت جهادی مسئولان و مردم، احتیاجهای اساسی بهداشتی در مراکز درمانی و سپس سطح جامعه تامین شد.

نعمتی در مورد عرضه مواد ضدعفونی غیرمجاز در سطح استان، اظهار کرد: در اوایل که فراوری محلول های ضدعفونی به اندازه کافی انجام نمی گرفت، بعضی افراد سودجو اقدام به توزیع مواد ضدعفونی غیرمجاز در بازار کردند که عمدتا در خارج از داروخانه ها به فروش می رسید که توسط تیم بازرسی و نظارتی از بازار مصرف جمع آوری شدند.

وی اضافه نمود: اکنون به اندازه کافی محلول ضدعفونی در استان وجود دارد و در داروخانه ها توزیع می گردد و عرصه برای سودجویان تنگ شده است.

وی در مورد شوینده های بهداشتی، تشریح کرد: شوینده های دست و سطوح که در کارخانجات داروسازی ساخته می گردد، دارای کد 16 رقمی دارویی است؛ شوینده هایی هم که در کارخانجات آرایشی بهداشتی فراوری می شوند، دارای نشانه سیب سلامت (آرم غذا و دارو) و پروانه ساخت است.

نعمتی متذکر شد: مردم، مواد ضدعفونی معتبر و مجاز را از مراکز قابل اعتمادی چون داروخانه ها تهیه نمایند زیرا نمی توان ماهیت محلول های ضدعفونی خارج از داروخانه ها را تایید کرد.

وی در مورد قیمت ماسک ها، گفت: قیمت ماسک سه لایه جراحی که در کارخانه های صنعتی فراوری می گردد، 700 الی 800 تومان اعلام شده که ممکن است با قیمت 1000 تومان به دست مصرف نماینده برسد؛ ماسک هایی که در کارگاه فراوری می شوند نیز به قیمت 1600 تومان اعلام شده که ممکن است به قیمت 2000 تومان به دست مصرف نماینده برسد.

وی ادامه داد: ماسک n95 فراوری داخل با قیمت 10 الی 15 هزار تومان و ماسک وارداتی نیز با قیمت 25 الی 30 هزار تومان در داروخانه ها به فروش می رسد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اضافه نمود: ممکن است ماسک ها به صورت بسته های استریل 50 تایی در اختیار داروخانه ها قرار بگیرد، که در این صورت، می توان به صورت بهداشتی، تعدادی را در نایلون فریزر قرار داده و بفروشند که مسئله ای ندارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 843

به "ماسک های خانگی و دست ساز را چطور استریل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک های خانگی و دست ساز را چطور استریل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید