فیزیوتراپی چیست؛ بهبود عملکرد بیماران با این تمرینات ، فیزیوتراپی درمان لوکس و جانبی نیست؛ گاهی اولویت درمان است

به گزارش راوه بلاگ، هشتم سپتامبر، روز دنیای فیزیوتراپی تلاشی برای ایجاد آگاهی در خصوص نقش حیاتی فیزیوتراپی در حفظ سلامت افراد و بعلاوه فرصتی برای تشکر و قدردانی از کار فیزیوتراپیست ها در سراسر دنیا برای یاری آنها در زمینه بهبود عملکرد مراحل درمان پزشکی است.

فیزیوتراپی چیست؛ بهبود عملکرد بیماران با این تمرینات ، فیزیوتراپی درمان لوکس و جانبی نیست؛ گاهی اولویت درمان است

دکتر محمد حسین خباز، فیزیوتراپیست

خبرنگاران - یکتا فراهانی: فیزیوتراپی Physiotherapy ؛ PT یا فیزیک درمانی شیوه ای از درمان بیماری ها و اختلالات عصبی - ماهیچه ای - اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است .

پیشگیری و مدیریت آرتروز؛ موضوع روز جهانی فیزیوتراپی 2023

پیشگیری و مدیریت آرتروز موضوع روز جهانی فیزیوتراپی 2023 است. آرتریت روماتوئید و اسپوندیل آرتریت محوری دو نوع آرتریت التهابی هستند که سال جاری در این روز با دقت بیشتری به آنها پرداخته شده است. شعار روز جهانی فیزیوتراپی در سال گذشته نیز آرتروز و نقش فیزیوتراپیست بود.

تمرکز روز جهانی فیزیوتراپی سال جاری آرتریت است، با نگاهی عمیق به برخی اشکال آرتریت التهابی، از جمله آرتریت روماتوئید و اسپوندیلوآرتریت محوری؛ این موضوع از موضوعات مهم سال 2022 بود که با تمرکز بر آرتروز دنبال شد.

حوزه های کاربردی فیزیوتراپی

دکتر محمد حسین خباز، فیزیوتراپیست و مسئول فنی کلینیک فیزیوتراپی مهرگان در تعریف فیزیوتراپی برای آشنایی بیشتر مردم با این رشته می گوید: فیزیوتراپی علم استفاده از حرکت، در جهت بهبود عملکرد بدن است. وی در ادامه اظهار می نماید: فیزیوتراپی در سه حوزه اصلی کاربرد دارد؛ ارزیابی بیماری، پیشگیری از ایجاد بیماری و درمان بیماری.

لزوم آشنایی مردم با زمینه های مختلف فیزیوتراپی

به گفته این فیزیوتراپیست، الکتروتراپی، مکانوتراپی و هیدروتراپی از بخش های اصلی فیزیوتراپی است؛ 1- الکتروتراپی یعنی استفاده از دستگاه های الکتریکی، مغناطیسی، لیزر و... برای درمان بیماری هاست.

2- مکانوتراپی تمرینات درمانی شامل استفاده از تمرینات مختلف است و برای بهبود عملکرد و درمان و منوال تراپی (تکنیک های دستی) انجام می گردد. درواقع منوال تراپی یعنی استفاده از تکنیک های تخصصی که با استفاده از فن و مهارت فیزیوتراپیست ها انجام می گردد.

3- هیدروتراپی یا آب درمانی هم بخش دیگری از مراحل فیزیوتراپی برای بهبود عملکرد و درمان به شمار می رود.

دکتر خباز می گوید:متاسفانه تصور مردم از فیزیوتراپی به اشتباه فقط الکتروتراپی یا اصطلاحاً برق درمانی است؛ در صورتی که الکتروتراپی، تنها یکی از روش های درمان در این رشته محسوب می گردد. فیزیوتراپی در کشور ما به عنوان یک درمان لوکس و جانبی محسوب می گردد؛ در صورتی که در برنامه درمان بسیاری از بیماری ها؛ فیزیوتراپی، اولویت درمان به شمار میرود و به این ترتیب در پیشگیری و درمان؛ جزو عوامل و درمان های اصلی است.

راه های مطلع کردن بیشتر مردم با فیزیوتراپی

مؤسس و مسئول فنی کلینیک فیزیوتراپی مهرگان درباره راه های مطلعی بخشی مردم به منظور استفاده از خدمات فیزیوتراپی می گوید: رسانه های مختلف می توانند در این خصوص یاری زیادی نمایند و تاثیرگذار باشند. ضمن آنکه معرفی جایگاه اهمیت و کاربردهای مؤثر فیزیوتراپی در درمان بیماری ها و بعلاوه استفاده از پتانسیل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز یاری مهمی در این خصوص خواهد بود.

دکتر خباز استفاده از پلتفرم های مجازی و اپلیکیشن های فیزیوتراپی از راه دور؛ دورافیزیوتراپی یا تله فیزیوتراپی را هم برای مطلعی بخشی مردم در این زمینه مؤثر می داند.

مسائل بیمه در درمان فیزیوتراپی

به گفته این فیزیوتراپیست،یکی از دلایل نامطلعی مردم و آشنایی نداشتن آنها با فیزیوتراپی و بعلاوه لوکس دانستن این روش درمانی، عدم پوشش بیمه ای کامل خدمات فیزیوتراپی در ایران است. در حالی که در کشورهای پیشرفته، هزینه بیمه ای شامل درمان های محافظه کارانه و غیر تهاجمی از جمله فیزیوتراپی است. علت آن هم معین است؛ در واقع با این کار و با پیشگیری از ایجاد وسعت بیماری و بهبود عملکرد بیمار به مقدار قابل توجهی از هزینه های گزاف و سرسام آور بسیاری از اعمال جراحی و عوارض از کار افتادگی بعد از جراحی جلوگیری خواهد شد.

دلایل گران بودن خدمات و کمبود متخصصان فیزیوتراپی

دکتر خباز یکی از دلایل گران بودن خدمات فیزیوتراپی را مربوط به تجهیزات، تأمین و نگهداری آنها و هزینه بسیار بالای کلینیک های فیزیوتراپی می داند و می گوید: تمام آنها بر عهده فیزیوتراپیست ها به عنوان مسئول فنی چنین مراکزی است. از طرف دیگر نیز متاسفانه هر روز شاهد تصویب قوانین ارگان های مختلف هستیم که باعث برچیده شدن بسیاری از مؤسسات و مطب های فیزیوتراپی و درنهایت خروج و مهاجرت متخصصان این رشته از کشور شده است.

به گفته این فیزیوتراپیست، جایگاه مهم فیزیوتراپی در کشورهای پیشرفته و اعلام احتیاج آنها برای جذب همکاران با تسهیلات پیشرفته و کافی از طرفی و بعلاوه سختی ها و مسائل کار و در تنگنا قرار گرفتن فیزیوتراپیست ها در کشور، باعث شده عده زیادی ناچار تصمیم به مهاجرت بگیرند.

مسائل کار فیزیوتراپی در ایران

وی علت دیگر کمبود متخصصان فیزیوتراپی را عدم دسترسی به حقوق اصلی فیزیوتراپیست ها برمی شمرد و ادامه می دهد: نبود راهکارهای عملی در جهت تسهیل روند دریافت دکترای حرفه ای و بالا بردن سطح علمی و جایگاه فیزیوتراپیست های کشور به رغم تصویب و تأیید چندین ساله این دوره تکمیلی از سوی وزارتخانه بهداشت و درمان از دیگر مسائل فیزیوتراپیست هاست. این درحالی است که قطعاً بیشترین سود و منفعت از ارتقای سطح علمی همکاران در سراسر کشور نیز نصیب نظام سلامت و بعلاوه مردم و بیماران در حوزه های مختلف به ویژه افراد ناتوان خواهد شد.

دکتر خباز در ادامه یادآور می گردد: فراموش نکنیم ایران طی دهه های اخیر جزو یکی از کشورهای پیر خواهد بود، چراکه تعداد سالمندان آن رو به افزایش است. بنابراین در چنین شرایطی بدون شک، وجود همکاران فیزیوتراپیست با سطوح علمی بالا می تواند از عوارض ناشی از سالمندی جامعه بکاهد و در مورد پیشگیری از بیماری های مرتبط با آن نیز نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3092

به "فیزیوتراپی چیست؛ بهبود عملکرد بیماران با این تمرینات ، فیزیوتراپی درمان لوکس و جانبی نیست؛ گاهی اولویت درمان است" امتیاز دهید

1 کاربر به "فیزیوتراپی چیست؛ بهبود عملکرد بیماران با این تمرینات ، فیزیوتراپی درمان لوکس و جانبی نیست؛ گاهی اولویت درمان است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیزیوتراپی چیست؛ بهبود عملکرد بیماران با این تمرینات ، فیزیوتراپی درمان لوکس و جانبی نیست؛ گاهی اولویت درمان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید