فلاوانول ها برای حافظه و قلب مفیدند؛ کدام مواد غذایی فلاوانول دارند؟

به گزارش راوه بلاگ، دلایل خوبی برای کسب اطمینان از مصرف میوه و سبزیجات کافی در روز وجود دارد. میوه ها و سبزیجات نه تنها حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهمی هستند که بدن ما برای برترین عملکرد خود به آن احتیاج دارد بلکه روده مان را نیز سالم نگه می دارند و حتی می توانند به حفظ وزن سالم یاری نمایند.

فلاوانول ها برای حافظه و قلب مفیدند؛ کدام مواد غذایی فلاوانول دارند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از کانورسیشن، با این وجود، بعضی از مواد غذایی گیاهی ممکن است به علت وجود گروهی از ترکیبات به نام فلاوانول ها برای سلامتی مفیدتر از سایر مواد باشند. برای مثال، نتیجه مطالعه ای تازه نشان داد افرادی که رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی غنی از فلاوانول را دارند ممکن است حافظه بهتری در مقایسه با افرادی داشته باشند که مواد غذایی حاوی فلاوانول کم تری را مصرف می نمایند.

نتیجه مطالعه ای پیش تر اجرا شده نشان داد افرادی که فلاوانول کمتری مصرف می نمایند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. به طور کلی، شواهد قانع نماینده ای وجود دارند که نشان می دهند مصرف کافی فلاوانول حاوی فوایدی برای سلامتی مان است.

با این وجود، علیرغم آن که تحقیقات نشان می دهند که فلاوانول ها فواید بسیاری برای سلامتی دارند مهم است که مصرف نمایندگان بدانند تمام مواد غذایی غنی از فلاوانول حاوی مقدار یکسانی از فلاوانول نیستند به این معنی که بعضی ممکن است برای سلامتی مفیدتر از سایرین باشند.

ترکیبات گیاهی

فلاوانول ها گروهی از ترکیبات هستند که در بسیاری از گیاهان از جمله سیب، توت، آلو و حتی نوشیدنی های مانند چای وجود دارند. دو گروه اصلی از فلاوانول ها با زیر گروه های مختلف وجود دارند. هر گیاه حاوی ترکیبات مختلفی از فلاونول ها نیز خواهد بود. این ترکیبات هر یک ساختار های متفاوتی با اثرات متفاوتی بر بدن دارند. این بدان معناست که تمام فلاوانول ها یکسان ساخته نمی شوند. برای مثال، بخشی از بلوبری (زغال اخته آبی) و یک فنجان چای ممکن است حاوی مقدار یکسانی از فلاونول باشند با این وجود، آن دو ماده از انواع مختلف فلاوانول تشکیل شده اند که ممکن است اثرات کاملا متفاوتی بر روی سلامتی داشته باشند.

بنابراین، برای آنالیز اثرات فلاوانول ها بر روی سلامتی استفاده از منبعی که طیف وسیعی از انواع مختلف فلاوانول را شامل می گردد اهمیت دارد. به همین دلیل است که فلاوانول های استخراج شده از کاکائو یک مدل ایده آل هستند، زیرا حاوی هر دو نوع اصلی فلاوانول می باشند. هم چنین، به محققان این امکان را می دهد تا محاسبه نمایند که کدام مواد غذایی احتمالا بر اساس مقدار شباهت ترکیبات موجود در آن با فلاوانول های کاکائو فوایدی دارند.

از آنجایی که مواد غذایی ای از جمله کاکائو، انواع بری ها (توت ها) و چای حاوی ترکیبی از انواع فلاوانول ها هستند در حال حاضر معین نیست که کدام ترکیبات به صورت انفرادی فوایدی برای سلامتی دارند. با این وجود، بعضی تحقیقات اپی کاتچین فلاوانول را به طور خاص با عملکرد بهتر عروق مرتبط می دانند. کاکائو و چای هر دو حاوی اپی کاتچین هستند.

بسیاری از انواع مختلف

نکته دیگری که باید بدانید آن است که حتی اگر یک ماده غذایی حاوی فلاوانول باشد ممکن است حاوی مقادیر کمتری نسبت به سایرین باشد. برای درک بهتر این که چگونه مصرف فلاوانول بر سلامتی تاثیر می گذارد چند سال پیش آزمایشی انجام شد که در آن از ادرار برای مقدار گیری مصرف فلاوانول استفاده شده بود. این آزمایش بر اساس روشی است که بدن انسان فلاوانول ها را پردازش می نماید و به ما می گوید که آیا فردی مقادیر زیاد یا مقادیر کم فلاوانول را مصرف نموده و یا اصلا فلاوانول مصرف ننموده است.

با استفاده از این روش آزمایش معین شد افرادی که فلاوانول مصرف می نمایند فشار خون پایین تری دارند و از حافظه بهتری در مقایسه با افرادی که فلاوانول کم تری مصرف می نمایند برخوردار هستند.

با توسعه آزمایش ادرار این موضوع آنالیز شد که فرد چگونه تحت تاثیر انواع مختلف فلاوانول و مواد غذایی قرار می گیرد. این آزمایش به آزمایش نمایندگان این امکان را داد تا تخمین بزنند که یک فرد برای دستیابی به حدود 500 میلی گرم فلاوانول در روز به چه مقدار از مواد غذایی مختلف غنی از فلاوانول احتیاج دارد.

طبق تحقیقات اجرا شده برای دریافت 500 میلی گرم فلاوانول توصیه شده روزانه مصرف تنها دو و نیم فنجان چای سبز مورد احتیاج است. هم چنین، صرفا کم تر از یک فنجان دانه ارزن یا سورگوم (ذرت خوشه ای) نیز می تواند مقدار توصیه شده روزانه فلاوانول را برای تان فراهم کند.

با این وجود، اگر می خواهید فلاوانول های خود را از یک نوع میوه و سبزی دریافت کنید تحقیقات نشان می دهند که برای دستیابی به مقدار توصیه شده باید مقادیر زیادی از هر یک مصرف شوند. برای مثال، برای دریافت 500 میلی گرم فلاوانول باید به تنهایی نزدیک به 15 فنجان رازبری (تمشک) مصرف گردد. بدین ترتیب، برترین راه برای دریافت روزانه فلاوانول کافی مصرف ترکیبی از میوه ها و سبزیجات مختلف است. برای مثال، دو عدد سیب، یک گردو و مقدار زیادی توت فرنگی یا یک سالاد تهیه شده با جوانه می توانند شما را به هدف دریافت 500 میلی گرم فلاوانول برسانند.

توجه به این نکته نیز مهم است که در حالی که فلاوانول های مورد استفاده در بسیاری از مطالعات از کاکائو استخراج شدند متاسفانه شکلات (حتی شکلات تلخ) علیرغم آن چه بعضی از عناوین ممکن است ادعا نمایند منبع بسیار ضعیفی از فلاوانول ها است. این بدان خاطر است که فلاوانول ها در طول پردازش از بین می روند. اگرچه هنوز چیز های زیادی در خصوص فلاوانول ها نمی دانیم مانند این که چرا بر بسیاری از جنبه های سلامتی مان تاثیرگذار هستند از نتایج تحقیقاتی که اجرا شده معین است که فلاوانول ها به احتمال زیاد برای حافظه و سلامت قلب مفید هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3060

به "فلاوانول ها برای حافظه و قلب مفیدند؛ کدام مواد غذایی فلاوانول دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلاوانول ها برای حافظه و قلب مفیدند؛ کدام مواد غذایی فلاوانول دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید