شناسایی 800 سازه آبی تاریخی در خوزستان

به گزارش راوه بلاگ، پیمان نبهانی، معاون برنامه ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از انجام مطالعاتی پیرامون تعیین کردن مسیرهای گردشگری، ایجاد و شناسایی جاذبه ها با رویکرد تاریخی و تفریحی در این طرح خبر داد و گفت: رسالت سازمان آب و برق خورستان ساماندهی سازه های مرتبط با آب و مسیل ها است از این رو این مساله در دستور کار آن ها قرار گرفت و با هماهنگی معاونت های مختلف اداره کل میراث فرهنگی فرایند مطالعاتی آغاز شد.

شناسایی 800 سازه آبی تاریخی در خوزستان

معاون برنامه ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان شرح داد: در فاز اول این طرح 550 سازه آبی تاریخی و در فاز دوم نیز در حدود 250 سازه شناسایی و در دستور کار قرار گرفت و پرونده اولیه ثبت برای تبدیل به پرونده ثبتی در حوزه آبی و تاریخی تشکیل شد، سازه های شناسایی شده شامل آب انبار، آسیاب بادی، قنات، مسیل و... هستند.

وی با بیان این که در این طرح 6 جهت توریستی نیز شناسایی و بررسی شده است، شرح داد: پراکندگی این جهتها شامل کل استان هستند و از جمله آن ها می توان به جهتهایی در لالی، مسجدسلیمان، اندیکا، بهبهان، ایذه و باغملک و دهدز، اهواز و دشت آزادگان هویزه، خرمشهر، آبادان، ماهشهر اشاره کرد.

نبهانی گفت: جهتهای توریستی تنها از روی نقشه مشخص نشده اند بلکه این جهتها به صورت پیمایشی و هدفمند و با لحاظ سازه های آبی تاریخی و دیگر جاذبه های توریستی طبیعی و با همکاری راهنمایان توریستی شناسایی شده اند.

وی اضافه نمود: با تصویب این طرح ها و جهتهای توریستی می توان امیدوار بود که زیرساخت های توریستی به صورت هدفمند و در راستای سفرهای موجود توسعه می یابند، اگر زیرساخت های رفاهی و امنیتی بیشتر شود سفرها نیز بیشتر خواهند شد و این همان هدفی است که ما دنبال می کنیم تا سفرهای به صورت هدفمند دنبال شوند.

معاون برنامه ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بیان نمود: در زمینه طرح جامع ساماندهی مدیریت سازه های آبی و تاریخی هفت پروژه توسط سازمان آب و برق خوزستان شناسایی شده و جزو سازهای پشت سد محسوب می شوند که حاصل نشست های کارگروه توریستی آب است.

وی ادامه داد: این هفت پروژه باید از طرف سازمان آب و برق در قابل مزایده به بخش خصوصی واگذار شود، اینها پروژه های بزرگی هستند که از جمله آن ها می توان به تاسیسات اقامتی سد گدار در مسجدسلیمان، تاسیسات اقامتی مارون، امیدیه، کوشک مسجدسلیمان اشاره کرد. اگر این پروژه ها وارد چرخه تاسیسات خدمات دهنده توریستی شوند هم ه ظرفیت اقامت و پذیرایی استان اضافه می شوند و هم به خاطر کیفیت خوبی که دارند اقامت باکیفیتی برای توریستان رقم می زنند.

نبهانی گفت: به عنوان مثال تاسیسات اقامتی سد کرخه و سد مارون حدودا چهار ستاره هستند، تاسیسات سد گدار دارای 550 اتاق 2 تخته است که امکان سه تخته شدن را نیز دارد و نزدیک به یک هزار و 500 اقامت را می توانند فراهم کنند.

وی گفت: یکی دیگر از موارد مورد نظر ما تهییه سرفصل های آموزشی در حوزه آموزش توریستی نوین به جوامع محلی است، موفقیت در زمینه توریستی نیاز به همراهی جامعه محلی دارد.

معاون برنامه ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بیان نمود: جامعه محلی باید بتواند از طریق آموزش هایی که در خصوص چگونگی ارایه خدمات به توریستان فراگرفته در اطراف این پروژهه ها اقدام به سرمایه گذاری خرد کند به عنوان مثال ایجاد اقامتگاه های چند ساعته در قالب سیاه چادر، ارایه خدمات پذیرایی، استفاده از تولیدات محلی، راه اندازی بازارچه های موقت صنایع دستی از جمله این موارد است.

وی بیان نمود: در تحلیلی که بر روی هزینه های توریستان صورت گرفته است 13 درصد از هزینه توریست برای سوغات اختصاص داده می شود لذا باید بستری از سوی جوامع محلی ایجاد شود تا توریستان 13 درصد را برای تولیدات محلی منطقه هزینه کنند و از این طریق منجر به ارتقای اقتصادی منطقه شود.

نبهانی با اشاره به ظرفیت استان خوزستان در توریستی آبی بیان نمود: حدود 40 درصد دارایی وزارت نیرو در استان خوزستان است، بیش از یک سوم آب های کشور در خوزستان جاری است و 18 هزار کیلومتر مسیل، رودخانه، و نهرهای فصلی در این استان وجود دارد از سوی دیگر وجود تاسیسات توریستی متوسط رو به بالا همگی ظرفیت خوبی را برای حضور توریستان فراهم می آورد.

وی یادآور شد: بسیاری از تاسیسات اقامتی سازمان آب و برق پیش از انعقاد این تفاهم نامه صرفا برای کارمندان وزارت نیرو مورد استفاده قرار می گرفت اما با واگذاری آن ها به بخش عموم مردم می توانند از هر جای کشور که سفر کنند از این تاسیسات استفاده کنند.

استان خوزستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی از دیرباز محل عبور پرآب ترین رودهای کشور بوده است و چون سازه های آبی متعددی در این استان از دیر باز احداث شده به لجاظ سازه های آبی از جمله غنی ترین استان های کشور است.

ایرنا نوشت، از سوی دیگر وجود سازمان آب و برق خوزستان موجب ایجاد تاسیسات اقامتی مختلفی در کنارسدهای این استان شده است پلاژ سد مارون، پلاژ سد آریوبرزن در شهرستان بهبهان، مهمانسرای سد کارون سه، شهرک های توریستی سد شهید عباسپور و سد مسجدسلیمان، مجموعه اقامتی توریستی سد کرخه، کوی سوم شعبان دزفول، پلاژ اقامتی تفریحی منیخ و جزیره سد شهید عباسپور نمونه ای از اماکن و تاسیسات آبی در خوزستان است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: گردشبان
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1574

به "شناسایی 800 سازه آبی تاریخی در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 800 سازه آبی تاریخی در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید