شرایط پذیرش تحصیلی در گرجستان

به گزارش راوه بلاگ، راهنمای تحصیل در گرجستان

کشور گرجستان با توجه به این که در سال های اخیر به عنوان یکی از مقاصد جذاب برای گردشگری و طبیعت گردی در بین مسافران دنیا شناخته شده است توانسته در زمینه تحصیلی هم هواداران زیادی پیدا کند. این کشور به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر با هزینه تحصیل پایین توانسته در بین دانشجویان علاقمند به ادامه تحصیل در خارج از کشور مقصدی جدید به شمار بیاید. گرجستان دارای دانشگاه های متعددی است که از نظر سیستم و کیفیت آموزشی با استاندارهای روز دنیا برابری می نمایند و از نظر هزینه تحصیل و زندگی نیز بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر کشورهای اروپایی است. این دو ویژگی مهم باعث شده اند تا گرجستان به یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در خارج تبدیل گردد. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره پذیرش تحصیلی در گرجستان صحبت کنیم و اطلاعات لازم را به شما بدهیم.

شرایط پذیرش تحصیلی در گرجستان

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

نظام آموزشی و مدت زمان تحصیل تحصیلی

تحصیلات پیش از دانشگاه

در کشور گرجستان حدود 9 سال دوره آموزش ابتدایی و پایه طول می کشد. دانش آموزان این مقاطع می توانند در دبیرستان های متوسطه به مدت 3 سال تحصیل کننند و دیپلم دوره متوسطه خودشان را دریافت نمایند. گفتنی است که بگوییم دانش آموختگان دبیرستان های متوسطه مجاز به ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی هستند.

تحصیلات دانشگاهی

در کشور گرجستان تحصیلات دانشگاهی همانند ایران شامل دوره های فوق دیپلم کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می شود.

  • مقطع کارشناسی 4 سال
  • مقطع کارشناسی ارشد 2 سال
  • در مقطع دکترا 3 تا 5 سال
  • رشته پزشکی عمومی 6 سال
  • دندانپزشکی 5 سال

برای پذیرش تحصیلی در گرجستان می توانید دو نوبت در سال و در ماه های مارچ (اسفند/فروردین) و سپتامبر (شهریور / مهر) اقدام نمایید.

رشته های محبوب برای تحصیل در گرجستان

  • پزشکی عمومی MBBS شش ساله
  • دندانپزشکی BDS پنج ساله
  • داروسازی Pharm چهار ساله
  • فیزیوتراپی چهار ساله
  • کارشناسی مدیریت بازرگانی BBA چهار ساله
  • کارشناسی ارشد مدیریت MBA دو ساله

دانشجویان علاقمند به تحصیل در رشته های پزشکی توجه داشته باشند که

کشور گرجستان در حال حاضر برای رشته های پزشکی در لیست مورد تایید وزارت بهداشت قرار ندارد ولذا تحصیل در رشته های پزشکی در این کشور فقط مناسب افرادی است که پس از فارغ التحصیلی، قصد اقامت در گرجستان و یا مهاجرت به دیگر کشورهای اروپایی را دارند.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی گرجستان

برای تحصیل در گرجستان به مدرک زبان مانند آیلتس و تافل احتیاجی نیست ولی متقاضیان باید دارای تسلط نسبی به زبان انگلیسی باشند.

دیگر مدارک مورد احتیاج عبارتند از:

  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات برای مقطع کارشناسی و رشته های علوم پزشکی
  • ترجمه رسمی مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات برای مقطع کارشناسی
  • پاسپورت معتبر

زبان آموزشی در گرجستان

زبان آموزشی در دانشگاه های گرجی در مقاطع مختلف به زبان های گرجی و انگلیسی می باشد.

شهریه دانشگاه های گرجستان

شهریه تحصیلی به نسبت دانشگاه و شهر محل تحصیل متغیر می باشد ولی به صورت میانگین برای رشته پزشکی سالی 4500 دلار، دندانپزشکی سالی 4000 دلار، داروسازی سالی 3500 دلار و برای مقاطع کارشناسی و ارشد با در نظر دریافت رشته تحصیلی مورد نظر بین 2000 تا 3000 دلار در سال می باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در گرجستان

میزان ها برای یک زندگی دانشجویی در گرجستان چندان بالا نیست، چرا که به دلیل قرارگیری خوابگاه های دانشجویی در نزدیکی دانشگاه های این کشور هزینه های مربوط به حمل و نقل در این کشور به گسترده ای کاهش پیدا می نماید. هزینه اجاره آپارتمان مستقل متوسط در کشور گرجستان از 300 دلار آغاز می شود. توجه داشته باشید که می توانید با گرجی کمی صمیمی شوید و یک اتاق از خانه آن ها را برای اقامت خودتان اجاره کنید که به مراتب هزینه کمتری را به نسبت اتاق یک خانه مستقل پرداخت خواهید کرد. مخارج ماهیانه یک فرد به صورت میانگین 500 تا 700 دلار می باشد.

بهترین دانشگاه های گرجستان مورد تائید وزارت علوم

سال تحصیلی دانشگاه های گرجستان

سال تحصیلی در دانشگاه های گرجستان به دو ترم بهار و پاییز تقسیم می شود.

ویزا و کار دانشجویی در گرجستان

به منظور دریافت ویزا و کار دانشجویی در گرجستان با توجه به این که کشور گرجستان یکی از اعضای پیمان شینگن محسوب می شود، ویزای تحصیلی آن از نوع ویزای نوع C است. این نوع ویزا حداقل 30 روز و حداکثر 90 روز اعتبار دارد و برای متقاضیان تحصیل در این کشور انجام مذاکرات اولیه با دانشگاه، توسط سفارت گرجستان در تهران صادر می شود.

پس از اخذ پذیرش دانشجو می بایست جهت اخذ ویزای تحصیلی نامه دعوت نامه را به کنسولگری گرجستان در نزدیکی محل اقامت خود تحویل دهید و نامه دعوتنامه و پذیرش از واحد وابط بین الملل دانشگاه صادر و در وزارت امور خارجه تایید شود.

شرایط کار دانشجویی در گرجستان

دانشجویان در کشور گرجستان اجازه دارند که حدود 10 تا 20 ساعت در هفته حین تحصیل به کاری مشغول باشند.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در گرجستان

مدارک کارشناسی

به منظور تحصیل در دوره های کارشناسی در کشور گرجستان شما می بایست که مدرک دیپلم 12 ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی خودتان را با معدلی حداقل برابر 14 در رشته مرتبط با تحصیل در مقطع کارشناسی به دانشگاه مربوطه به همراه آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش و همچنین ارائه یک گوهی قبولی در آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از آغاز به تحصیل را برای ارزیابی در مقطع کارشناسی برای کشور گرجستان باید ارائه دهید.

مدارک کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد هم درست مانند کارشناسی شما باید مدارک مربوط به دوره های گذرانده شده در دوره های تحصیلی قبل از دانشگاه و محتوای دروس دانشگاهی، با حداقل یک و نیم تا دو سال تحصیل حضوری و تمام وقت، به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر با معدل حداقل 15 در رشته مرتبط با گروه آموزشی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از آغاز به تحصیل، پس از آنالیز علمی که شامل آزمون کتبی است، برای ارزیابی در مقطع کارشناسی برای کشور گرجستان باید ارائه دهید.

مدارک دکترا

در دوره تحصیلی دکترا که آغاز تحصیل دوره مربوط به آن ها از اول سپتامبر 2011 به بعد باشد با حداقل سه سال تحصیل حضوری و تمام وقت، به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد معتبر با معدل حداقل 16، یکسان بودن رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از آغاز به تحصیل، مشروط به انتشار حداقل دو مقاله کامل (Full Paper) در نشریات معتبر علمی ـ پژوهشی، منتشره در کشورهای غیراز کشورهای مستقل مشترک المنافع و آسیای میانه که حداقل یکی از آن ها دارای نمایه (Index) بین المللی باشد و همچنین، پس از احراز تسلط متقاضی ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی به زبان تحصیل در کشور خارجی (شامل قابلیت های گفتاری و نوشتاری به زبان تحصیل و زبان رساله یا زبان رسمی کشور محل تحصیل)، با رعایت سایر ضوابط و مقررات قابل آنالیز و ارزشیابی است. در ضمن رساله دکتری باید توسط شخص متقاضی (نه به وسیله مترجم) نگاشته و ارائه شده باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 550

به "شرایط پذیرش تحصیلی در گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط پذیرش تحصیلی در گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید