شبکههای عصبی هوش مصنوعی آموزش می بینند

به گزارش راوه بلاگ، شبکه های عصبی هوش مصنوعی به لطف اختراع جدید شرکت آی بی ام(IBM) به زودی می توانند با گوشی های هوشمند آموزش ببینند و یادگیری عمیق ممکن است دیگر با مصرف انرژی بالا همراه نباشد.

شبکههای عصبی هوش مصنوعی آموزش می بینند

فناوری یادگیری عمیق(Deep learning) به مصرف بالای انرژی مشهور است، چیزی که کاربردهای آن را محدود نموده است. اما اگر این فناوری بتواند با بهره وری انرژی بیشتر کار کند، چه می گردد؟ این پرسشی است که بسیاری از محققان پرسیده اند و ممکن است تیم جدیدی در شرکت IBM پاسخی برای آن پیدا نموده باشد.

تحقیق جدیدی که این هفته در همایش NeurIPS(سیستم های پردازش اطلاعات عصبی-بزرگترین کنفرانس تحقیقاتی هوش مصنوعی) ارائه شده است، فرآیندی را به نمایش می گذارد که به زودی می تواند تعداد بیت های مورد احتیاج برای نمایش داده ها در یادگیری عمیق را بدون از دست رفتن دقت، از 16 به چهار کاهش دهد.

محققان در چکیده مقاله خود نوشته اند: آموزش چهار بیتی در ترکیب با راهکار های پیشنهادی قبلی نشان می دهد که دقت را پایین نمی آورد، ضمن اینکه شتاب سخت افزاری قابل توجهی را نیز به دنبال دارد.

محققان IBM آزمایشاتی را با استفاده از آموزش چهار بیتی جدید خود برای انواع مدل های یادگیری عمیق در حوزه هایی مانند بینایی رایانه ای، گفتار و پردازش زبان طبیعی انجام دادند. آنها دریافتند که دقت در عملکرد مدل ها اندکی کاسته می گردد، در حالی که این فرآیند بیش از هفت برابر سریع تر و هفت برابر با مصرف انرژی کمتری همراه است.

بنابراین، این نوآوری می تواند هزینه های انرژی برای آموزش یادگیری عمیق را تا بیش از هفت برابر کاهش دهد و به مدل های هوش مصنوعی حتی در دستگاه هایی به اندازه تلفن های هوشمند نیز آموزش دهد.

این امر به طور قابل توجهی باعث بهبود حریم خصوصی می گردد، زیرا همه داده ها در دستگاه های محلی ذخیره می شوند.

با وجود اینکه این نوآوری، هیجان انگیز به نظر می رسد، اما ما هنوز با یادگیری عمیق چهار بیتی فاصله داریم، زیرا محققان فعلا تنها این روش را شبیه سازی نموده اند و به واقعیت رساندن یادگیری چهار بیتی احتیاج به سخت افزار چهار بیتی دارد که سخت افزاری است که هنوز وجود ندارد.

اما ممکن است این سخت افزار به زودی در دسترس قرار بگیرد. کایلش گوپالاکریشنان مدیر ارشد IBM و سرپرست این تحقیق جدید گفته است که پیش بینی می نماید ظرف سه تا چهار سال آینده سخت افزار چهار بیتی را مهندسی کند. اکنون این چیزی است که باید از شنیدن آن هیجان زده شویم.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1793

به "شبکههای عصبی هوش مصنوعی آموزش می بینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکههای عصبی هوش مصنوعی آموزش می بینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید