درمان پارکینسون با پارچه هوشمند

به گزارش راوه بلاگ، یکی از بیماری های شایع امروزی در جهان، پارکینسون، یک اختلال عصبی تدریجی است که تعداد زیادی از مردم جهان را با خود درگیر نموده است. به همین دلیل دانشمندان دانشگاه رودآیلند در امریکا به دنبال طراحی پارچه های هوشمند (smart textiles)هستند تا به افراد مبتلا به بیماری پارکینسون یاری نمایند که مشکلاتشان کمتر گردد.

درمان پارکینسون با پارچه هوشمند

از نگاه این دانشمندان پس از طراحی پارچه های هوشمند که سنسورهایی در بافت آنها به کار رفته است، می توان از آنها دستکش، جوراب، پیراهن و حتی کفش هایی مجهز به سنسورهای مختلف و تکنولوژی های برتر(های تک) فراوری کرد که همه علائم بیماران را رصد نموده و نتیجه را برای پزشک آنها ارسال کند؛ درنهایت سلامت افراد ازطریق یک اپلیکیشن مورد آنالیز قرار می گیرد و به این ترتیب بدون این که بیمار مجبور باشد راهی بیمارستان گردد، به صورت دائم تحت نظر پزشک واقع شده است که این موضوع در فرایند درمان بیماری وی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

لازم به ذکر است در این پارچه های هوشمند از فناوری جدیدی با نام Internet of Me استفاده می گردد که عملکردی مشابه اینترنت اشیا(Internet of thing) دارد و یاری می نماید تا با جمع آوری و اطلاعات مربوط به سلامت، بیماری فرد کنترل گردد. این پارچه های هوشمند نه تنها برای پارکینسون که برای دیابتی ها و افرادی که از ویلچر استفاده می نمایند و حتی دونده ها نیز قابل استفاده خواهد بود، به عنوان مثال در افراد دیابتی با یاری جوراب های هوشمندی که از این پارچه فراوری می گردد، تغییرات دما و رطوبت پای آنها رصد می گردد تا از زخم شدن احتمالی پای آنها پیشگیری گردد. لباس های طراحی شده با این پارچه هوشمند همچنین می تواند مانع زمین خوردن و آسیب دیدگی زانو، پا و کمر دونده ها گردد.

این گروه در سال 2015 هم یک دستبند ویژه این بیماران طراحی کردند تا اطلاعات ازطریق اینترنت برای پزشکان ارسال گردد اما با طراحی این پارچه هوشمند می توان همه لوازم مورد استفاده این بیماران حتی کفش های آنها را نیز به سنسورهایی خاص مجهز کرد. این تیم همچنین در زمینه ساخت ساعت های هوشمند مجهز به تکنولوژی هایی ویژه برای درمان مبتلایان به اوتیسم و بعضی دیگر از اختلالات عصبی نیز فعالیت دارند، هرچند این فناوری هنوز در ابتدای راه واقع شده است اما انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور بتواند بسیاری از مسائل این بیماران را با نظارت دقیق پزشک بر رفتار ، فعالیت های آنها از راه دور حل نماید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1690

به "درمان پارکینسون با پارچه هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان پارکینسون با پارچه هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید