خواهرخواندگی یزد و کرواسی در توسعه روابط دو کشور موثر است

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران/یزد استاندار یزد در ملاقات با سفیر کرواسی گفت: خواهرخواندگی یزد با یکی از شهرهای کرواسی یاری بسیاری به تقویت مبادله فرهنگی خواهد نمود و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های یکدیگر به نفع دو دولت و مردم دو کشور استفاده کنیم.

خواهرخواندگی یزد و کرواسی در توسعه روابط دو کشور موثر است

به گزارش خبرنگاران، سیدمحمد میرمحمدی در جریان ملاقات با سفیر کرواسی در جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: دو کشور ایران و کرواسی ریشه فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارند و با توجه به ریشه مشترکی که ملاحظه می گردد، به نظر می رسد توسعه روابط دو کشور مناسب است.

وی اضافه نمود: با توجه به نوشته های تاریخی احساس مان این است که کرواسی و ایران هم پیشینه هستند و امیدواریم این احساس مشترک موجب همراهی و همدلی بیشتر گردد و زمینه های هم افزایی بیشتری به همراه داشته باشد.

میرمحمدی با بیان این که روابط ایران و کرواسی سابقه طولانی دارد، گفت: ایران همواره به این روابط خود افتخار نموده و تا به امروز نیز روابط مالی نسبتأ خوبی با کرواسی داشته است.

استاندار ابراز خرسندی کرد: در دولت تدبیر و امید روابط گرمی را بین دو کشور شاهد هستیم، شواهد حاکی از این است که مسئولان دو کشور اراده عالی و قوی برای توسعه روابط دارند و این در حالی است که مناسبات مالی باید در این رابطه ها تقویت گردد.

این مقام مسئول به صادرات ماشین آلات از کرواسی و واردات خشکبار و میوه از ایران به کرواسی اشاره نمود و اضافه نمود: به نظر می رسد سوابق کاری دو کشور ایجاب می نماید در زمینه های مختلف روابط خود را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: استان یزد در زمینۀ گردشگری ظرفیت های خوبی دارد و یکی از مقاصد گردشگران به شمار می آید، در این چند سال نیز شاهد فرایند رشد گردشگر خارجی در استان بوده ایم و به نظر می رسد گردشگری یکی از حوزه هایی است که روابط استان یزد و کرواسی را تشدید کند.

میرمحمدی اعلام نمود: استان یزد دومین استان معدنی کشور است و ظرفیت صنعتی آن نیز قابل توجه و یکی از استان های برتر صنعتی ایران محسوب می گردد.

استاندار اظهار کرد: سیاست اتخاذی استان گسترش صنایع های تک و بهره وری علمی از معادن استان است و یزد و کرواسی می توانند در زمینۀ صنعت و معدن همکاری و سرمایه گذاری داشته باشند.

وی گفت: یزد به عنوان بهشت انرژی خورشیدی به حساب می آید، چون این استان بیش از 330 روز در سال را آفتاب دارد.

این مقام مسئول توضیح داد: در دو سال اخیر که محور توسعۀ استان انرژی خورشیدی قرار گرفته است 54 متقاضی برای فراوری انرژی مراجعه نموده اند که امور 12 متقاضی صورت گرفته و سایرین نیز در حال اجرا است.

میرمحمدی درباره توسعه مراکز علمی بیان نمود: استان ظرفیت خوبی در توسعۀ علم و فنآوری، آی تی سی و آی تی دارد و یکی از مهمترین اولویت ها را کوشش برای شکوفایی استعداد جوانان قرار داده است.

وی در مورد صنایع دستی استان گفت: صنایع دستی یزد به ویژه فرش دستی متنوع است و از نظر صنعت نساجی نیز جزو استان های برتر کشور می باشد و خوشبختانه با توجه به توسعۀ این صنعت به نظر می رسد زمینۀ مناسبی برای تعامل یزد و کرواسی است.

این مقام مسئول اضافه نمود: یزد در زمینۀ بهداشت و درمان نیز صندلی ویژه ای دارد و پزشکان حاذق، علاقه مند و دلسوز و نیز امکانات و تجهیزات پزشکی مناسب باعث شده است بیماران بسیاری از دیگر استان ها برای معالجه به یزد بیایند که امیدواریم زمینۀ همکاری مشترک در این حوزه نیز میان یزد و کرواسی تقویت گردد.

استاندار یزد ادامه داد: پیشنهاد خواهرخواندگی یزد با یکی از شهرهای کرواسی یاری بسیاری به مبادلۀ فرهنگی خواهد نمود که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های یکدیگر به نفع مردم خود استفاده کنیم.

میرمحمدی اعلام نمود: معتقدیم خواهرخواندگی باید روابط لازم را در دو شهر خواهرخوانده ایجاد کند و امیدواریم اگر یکی از شهرهای کرواسی با یزد خواهرخوانده شد این روابط زنده و متقابل باشد و پیوند محکمی میان دولت و مردم در استان یزد و شهرِ خواهرخوانده اش ایجاد کند.

وی توضیح داد: سفیران پیغام رسان میان دو ملّت هستند و امیدواریم در انتقال پیغام استان یزد و ایفای نقشی که بر عهده دارند پیروز باشند.

پیگیری خواهرخواندگی یزد و شهری در مجارستان

استریبور کیکرتس سفیر کرواسی در جمهوری اسلامی ایران با بیان این که سفر وی به یزد به وسیله انجمن دوستی ایران و کرواسی شکل گرفته است، اعلام نمود: از سال گذشته گفت وگوهایی در مورد نقل و انتقال توریست میان ایران و کرواسی صورت گرفته است و ما نیز معتقدیم یزد این پتانسیل را دارد که به مبادلۀ گردشگری بپردازد.

وی با توجه به پیشنهاد استاندار یزد مبنی بر خواهرخواندگی یکی از شهرهای مجارستان با یزد به علت مشابهت های فرهنگی، گفت: خواهرخواندگی یزد و شهری در کرواسی را پیگیری می کنیم و کوشش خواهیم کرد که این پیشنهاد مهم انجام گردد.

کیکرتس ادامه داد: در نظر است امکان ارتباط رئیس اتاق بازرگانی یزد و کرواسی برای شرکت در گردهمایی در کرواسی فرآهم گردد که این اقدام باعث می گردد دوستان تجّار و بازرگانان دو کشور به طور مستقیم به گفتگو بپردازند.

سفیر کرواسی با اشاره به هم اندیشی هایی که با مراکز دانشگاهی یزد انجام داده است، بیان نمود: نشست با رؤسای دانشگاه یزد و نمایندۀ دانشگاه آزاد اسلامی یزد باب همکاری در زمینۀ دانش و تحصیلات را گگردده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 452

به "خواهرخواندگی یزد و کرواسی در توسعه روابط دو کشور موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواهرخواندگی یزد و کرواسی در توسعه روابط دو کشور موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید