خبرنگاران نیاز قلعه بارده چهارمحال و بختیاری به مرمت

به گزارش راوه بلاگ، شهرکرد- خبرنگاران- بارشهای اخیر در چهارمحال و بختیاری باعث تخریب بخشی از قلعه بارده در چهارمحال و بختیاری شده است و این قلعه نیازمند مرمت و بازسازی است.

خبرنگاران نیاز قلعه بارده چهارمحال و بختیاری به مرمت

شدت بارندگی های ناشی از سامانه پرقدرت بارشی اخیر در چهارمحال و بختیاری باعث تخریب بخش هایی از قلعه تاریخی داراب خان بارده شهرستان بن در این استان شد.

مرمت و بازسازی قسمت هایی از قلعه تاریخی داراب خان بارده در سال های گذشته و سال جاری از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اجرا شده بود.

اما اکنون با تخریب بخش هایی دیواره و برج تاریخی بارده پیگیری برای جذب اعتبارات مورد نیاز به منظور مرمت اضطراری و استحکام بخشی این قلعه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری قرار گرفت.

میراث فرهنگی برای مرمت اضطراری قلعه بارده اقدام کند

یکی از مالکان قلعه تاریخی بارده گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری برای مرمت اضطراری این قلعه اقدام لازم را با فوریت در دستورکار قرار دهد.

احمد نامور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران تاکید کرد:با توجه به شدت بارش های روزهای اخیر بخشی از دیوار و برج جبهه شرقی قلعه تاریخی بارده فروریخت.

وی اضافه کرد: در بخش مسکونی جبهه غربی و شمال غربی قلعه تاریخی بارده نیز نقاط نفوذپذیری در پشت بام ها ایجاد و باعث شده آب از سقف به درون اتاق ها چکه کند.

نامور شرح داد: این موضوع بسیار خطرآفرین و باعث نمناک شدن و سستی برخی پی ها و احتمال فروریختن بخش های دیگری از این بنای تاریخی شده است.

وی یادآور شد: انتظار می رود اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری هر چه سریع تر نسبت به اختصاص اعتبار برای مرمت سریع تر و اضطراری بخش هایی از قلعه تاریخی بارده اقدام کند.

خیابان کشی عامل اصلی تزلزل بنای قلعه بارده شد

یکی دیگر از مالکان قلعه تاریخی بارده نیز گفت: سال های گذشته به دنبال خیابان کشی و انجام عملیات آسفالت از طریق فعالیت غلطک ها بخش هایی از بنای این قلعه به خصوص در قسمت برج ها و دیوارها متزلزل و سست شد.

داراب کرم پور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران تاکید کرد: علاوه بر اعتراض های فراوان مالکان قلعه تاریخی بارده نسبت به فعالیت غلطک ها اما هیچ توجهی به این موضوع نشد.

وی گفت: همین عامل باعث شد تا قلعه تاریخی بارده دچار لرزش و ایجاد سستی و تزلزل در استحکام بنا شود.

کرم پور شرح داد:انتظار می رود اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری برای قلعه تاریخی بارده پس از آسیب شناسی بنا نسبت به تهیه طرح کلی مرمت و اجرایی شدن آن اقدام لازم را انجام دهد.

وی اضافه کرد: با توجه به وسعت بنای قلعه تاریخی بارده مرمت آن نیاز جدی به طرح علمی و کارشناسی مرمت دارد.

کرم پور تاکید کرد: البته با اعتبارات قطره چکانی سالانه نمی توان گام موثری برای مرمت اساسی بنای قلعه تاریخی بارده برداشت و ضرورت دارد تا نسبت به جذب اعتبار مورد نیاز این بنا از محل ردیف های ملی پیگیری و اقدام لازم انجام شود.

مرمت اضطراری بخش های آسیب دیده قلعه بارده در دستورکار قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت:مرمت اضطراری بخش های آسیب دیده قلعه تاریخی بارده در دستورکار قرار گرفته است.

مهرداد جوادی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران شرح داد: مرمت اضطراری بخش های آسیب دیده قلعه تاریخی بارده حداقل به 2 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری مکاتبه ها و پیگیری های لازم در این خصوص را از طریق وزارتخانه انجام می دهد.

جوادی گفت: در سال های گذشته 7 میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای مرمت، استحکام بخشی، بام سازی، سبک سازی، اندود حفاظتی، اجرای شمع بندی حفاظتی و تخلیه نخاله های قلعه تاریخی بارده هزینه شده است.

امور مرمتی قلعه بارده با میراث فرهنگی و نگهداری با مالکان است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: امور مرمتی قلعه تاریخی بارده با این اداره کل و نگهداری آن با مالکان است.

کوروش باباییان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران تاکید کرد: انجام امور مرمتی قلعه تاریخی بارده به لحاظ ثبت آن در فهرست آثار ملی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری است.

وی اضافه کرد: اما به دلیل وجود بهره برداران و ساکنان خصوصی در قلعه تاریخی بارده نگهداری آن شامل عملیات برف روبی، نظافت پشت بام ها و درون بنا و بازگشایی ناودان ها با مالکان است.

باباییان شرح داد: به دنبال تخریب بخشی از دیوار و برج جبهه شرقی قلعه بارده، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری برای انجام امور حفاظتی این بنای تاریخی درخواست اعتبار مرمت اضطراری کرده است.

وی یادآور شد: پس از تخصیص اعتبار مورد نیاز، مرمت اضطراری این بنای تاریخی در سریع ترین زمان ممکن شروع می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در سال جاری 200 میلیون ریال برای کلاف کشی، اجرای کف فرش اضطراری، تعمیر و مرمت طاق ها، درزها و جرزها تخصیص یافته و هزینه شده است.

باباییان گفت: پیگیری به منظور اختصاص اعتبارات ملی برای مرمت کلی و اساسی قلعه بارده از مهمترین برنامه های اولویت دار اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان در کنار خواسته های اصلی مالکان این بنای تاریخی به شمار می رود.

به گزارشی خبرنگاران، با توجه به لزوم مرمت اضطراری برای جلوگیری از تخریب بیشتر بناهای مرتبط با قلعه تاریخی داراب خان بارده در پاییز سال جاری با بهره مندی از تجربه های استادکاران برای مرمت ابنیه آن از طریق شمع بندی و عملیات استحفاظی قسمت های آسیب دیده اقدام شد.

قلعه تاریخی بارده شهرستان بن چهارمحال و بختیاری مربوط به دوران قاجاریه و دارای 5 هزار و 500 متر مربع عرصه با زیربنای افزون بر 8 هزار متر مربع است.

این بنای تاریخی 11 مرداد 1384 به شماره 12404 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از اواسط دهه 70 هجری شمسی اقدامات مرمتی مختلفی بر روی قلعه تاریخی بارده اجرا شده است.

قلعه تاریخی بارده هم اینک به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و روستای بارده به دلیل جاذبه های مذهبی، تاریخی و صنایع دستی ویژه این روستا که فرش دستباف از آن جمله است، قابلیت های خاص و مطلوبی برای توسعه گردشگری روستایی دارد.

روستای بارده شهرستان بن در 50 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

میزان بارش در چهارمحال و بختیاری هفته اول اسفندماه در برخی نواحی از جمله کوهرنگ افزون بر 200 میلیمتر گزارش شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 435

به "خبرنگاران نیاز قلعه بارده چهارمحال و بختیاری به مرمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نیاز قلعه بارده چهارمحال و بختیاری به مرمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید