بهترین مینی سریال های دنیا؛ از سریال جدید استیو مک کوئین تا گامبی وزیر

به گزارش راوه بلاگ، نوشتن این مطلب دو مناسبت دارد؛ یکی پخش مینی سریال جدید استیو مک کوئین، کارگردان اسکاری که البته فرمت عجیبی دارد. به لحاظ اینکه در یک فصل تمام می گردد مینی سریال است، اما هر قسمت آن زمانی به اندازه یک فیلم سینمایی دارد. به هرحال دو، سه اپیزودی که تا به حال از آن آمده امتیاز بالایی از منتقدان گرفته است و دیگری اقبال دو مینی سریال فروپاشی و گامبی وزیر که این دومی در پلتفرم های ایرانی هم گذاشته شده و نظر مساعد مخاطبان را به دنبال داشته اند.

بهترین مینی سریال های دنیا؛ از سریال جدید استیو مک کوئین تا گامبی وزیر

به گزارش روزنامه هفت صبح، در روزگاری که همه چیز سرعت بالایی دارد، شاید دیدن سریال هایی که چند فصل دارند و باید یک سال منتظر فصل بعدی آن بمانید برای خیلی ها خوشایند نباشد. درمقابل مینی سریال ها، هم مزایای سریال بینی را دارند و هم زود تمام می شوند و مثل سریال وقت گیر نیستند. این فهرستی از مینی سریال های خوب سال 2020 است که توجه منتقدان و تماشاگران را جلب نموده اند.

تبر کوچک small Axe / کارگردان: استیو مک کوئین / بازیگران: جان بویگا، شاون پارکز

از آنجایی که هر اپیزود این مینی سریال استیو مک کوئین، کارگردان اسکاری که او را برای فیلم 12 سال بردگی به یاد می آوریم نزدیک به دو ساعت است برای هرکدام از اپیزود ها امتیاز متاکریتیک جداگانه ای محاسبه شده و فعلا وقتی از این مینی سریال حرف می زنیم، منظورمان اپیزود اول آن به نام MANGROVE است که معنایش گیاهی از خانواده شاهپسندان است، اما در اصل به اسم یک گروه مبارز اشاره دارد.

این اپیزود داستان واقعی گروهی به نام من گروو 9 است که سال 1970 در تظاهراتشان با پلیس لندن درگیر می شوند. محاکمه ای که به دنبال آن برگزار می گردد برای اولین بار تعیین می نماید که رفتار های برآمده از تنفر نژادی تا چه حد در سیستم قضایی پایتخت ریشه دوانده است. می گویند همه آنچه که سورکین در فیلم محاکمه شیکاگو 10 درباره بابی سیلز جا انداخته بود، حالا مک کوئین در سریالش درباره یک گروه ضد تبعیض نژادی دیگر آن را بیان می نماید. منتقدان می گویند مینی سریال مک کوئین روایت جان داری دارد و معنای فیلمسازی متعهدانه است.

فروپاشی Undoing / کارگردان: دیوید ای. کلی / بازیگران: هیو گرنت، نیکول کیدمن

از دیوید ای. کلی مینی سریال پیروز دروغ های کوچک عظیم را به یاد داریم که در آن هم با نیکول کیدمن همکاری نموده بود. این بار بازیگر مشهور انگلیسی، هیو گرنت هم به تیم او پیوسته است. این یک تریلر روانشناسانه اسرارآمیز است که مثل همان مینی سریال قبلی درواقع اقتباس از یک رمان است. گریس فریزر با بازی نیکول کیدمن یک روانشناس پیروز است که همراه با شوهرش، جاناتان (هیو گرنت) که آنکولوژیست است در منهتن زندگی می نماید.

او برای برگزاری یک حراجی با مادران مدرسه پسرش همکاری می نماید. یکی از این مادران زنی به نام الناست که به گریس محبت زیادی دارد. فردای روز حراج جنازه النا در استودیویش توسط پسرش که دوست پسر گریس است پیدا می گردد. پلیس از گریس و بقیه بازپرسی می نماید و فعلا مظنون اصلی شوهر الناست. منتقدان معتقدند که نقاط قوت این مینی سریال فیلمبرداری زیبا و بازی های قدرتمند بازیگرانش است و اگر قصه هم به قدرت این دومی بود، قطعا شاهکاری می شد که امتیازش بالاتر از این ها بود. از آن مینی سریال های سرگرم نماینده است که کسی از دیدنش ناراضی نیست.

آخرین پایکوبی Last dance / کارگردان: جیسون هیر / بازیگران:مایکل جوردن، فیل جکسون، اسکاتی پیپین

مهم نیست اهل بسکتبال هستید یا اصلا سر از این ورزش درمی آورید یا نه. ولی اسم مایکل جوردن به گوش خیلی ها آشناست. مستند آخرین پایکوبی درباره تیم شیکاگو بولز است؛ تیمی که در تمام فصل هایی که مایکل جوردن، بازیگر افسانه ای بسکتبال در آن حضور داشت، به قهرمانی NBA رسید. اسم مستند از روی آخرین فصلی برداشته شده که جوردن به همراه مربی محبوب شیکاگو بولز، فیل جکسون در این تیم حضور داشتند.

جکسون عادت داشت روی هر فصل از بازی ها اسمی بگذارد و اسم آخرین فصلی را که حضور داشت آخرین پایکوبی گذاشته بود. بااین حال این مستند فقط درباره یک فصل از NBA نیست. این قصه ای درباره شکست ها و پیروزی های فردی و تیمی و حتی تراژدی های خانوادگی است. شیوه روایتی مستند منحصربه فرد است و دائم شاهد فلاش بک و فلاش فوروارد هستیم بدون اینکه تماشاگر گیج گردد. هر اپیزود یک ساعته عیش تمام عیاری است پر از هیجان که آدرنالین خونتان را بالا می برد.

گامبی وزیر Queens Gambit / کارگردان: اسکات فرانک / بازیگران: آنیا تیلور جوی، بیل کمپ

مینی سریالی که سروصدای زیادی به پا کرد و شبیه یک فیلم هیجان انگیز هالیوودی است که در هفت اپیزود 45 دقیقه ای روایت می گردد. داستان دخترکی که بعد از خودکشی مادرش به یک پرورشگاه فرستاده می گردد. در پرورشگاه به آن ها اول کار قرص های آرامبخش می دهند؛ قرص هایی که شب ها باعث ایجاد توهم در دخترک می گردد و کم کم به آن ها اعتیاد پیدا می نماید. الیزابت هارمن قصه ما روزی در زیرزمین سرایدار را می بیند که شطرنج بازی می نماید.

او باهوش است و از همان نگاه کردن به دست سرایدار و صفحه شطرنج کم کم بازی را یاد می گیرد و سرایدار که استعداد او را می بیند، آغاز به آموزش دادن به او می نماید. در همین حین زن و مردی دختر را به فرزندی قبول می نمایند که زندگی خانوادگی خودشان از هم پاشیده است. زن برای الیزابت فرصت شرکت در مسابقات شطرنج را فراهم می نماید و الیزابت تبدیل به قهرمان آمریکا می گردد، درحالی که سودای شکست دادن شطرنج بازان شوروی را در سرش دارد و با اعتیاد هم دست وپنجه نرم می نماید. بازی درخشان بازیگران، فیلمنامه پرکشش و طراحی صحنه و لباس جذاب دهه 60 جزو دلایلی است که حتما از دیدن این مینی سریال لذت خواهید برد.

بیگانه The Outsider / کارگردان: ریچارد پرایس / بازیگران: بن مندلسون، بیل کمپ

یک درام جنایی ترسناک که بر اساس رمانی به همین نام نوشته استیفن کینگ مشهور ساخته شده است. اچ بی او گفته که این مینی سریالی است که همین یک فصل آن پخش خواهد شد، اما استیفن کینگ می گوید که فیلمنامه ای برای فصل دوم آن هم نوشته است. سریال داستان بازجویانی است که هرکدام گرفتار جنایتی شده اند. نقش اصلی، کارآگاهی به نام رالف است. او دائم الخمری بوده که به تازگی ترک نموده و هنوز هم دارد با فقدان پسرش دست و پنجه نرم می نماید.

او نسبت به پرونده هایی که در اختیارش قرار می دهند چندان علاقه ای نشان نمی دهد. از آن طرف یک مربی بیسبال را داریم که به جرم قتل یک پسر جوان دستگیر شده است. طبیعی است که سرنوشت رالف و مربی بیسبال به هم گره می خورد. منتقدان می گویند هرچند آتش سریال دیر شعله ور می گردد، اما به لطف بازی های خوب بازیگران تا زمانی که داستان گرم گردد، سریال باز هم تماشایی است. دو اپیزود اول سریال که جیسون بیتمن کارگردانی شان را برعهده داشته به لحاظ ساختار بیشتر توانسته اند نظر منتقدان را جلب نمایند.

روز سوم The Third Day / کارگردان: فلیکس برت، دنیس کلی / بازیگران: جود لا، کاترین واترستون

درام آمریکایی-انگلیسی که ماجرا های سفر های جداگانه یک زن و یک مرد را روایت می نماید که هرکدام در زمانی متفاوت پا به یک جزیره اسرارآمیز می گذارند. در اپیزود اول سام، مردی انگلیسی است که می خواهد به جزیره ای برود و آنجا برای مرگ پسرش که 9 سال پیش به قتل رسیده سوگواری کند. همسرش به او زنگ می زند تا اطلاع بدهد که از دفترشان 40 هزار پوند گم شده؛ پولی که سام با آن به افسری برای حفظ کسب وکارشان رشوه داده است.

در جنگل سام صدای فریادی را می شنود و متوجه می گردد که دختری می خواهد با طناب خودکشی کند و پسر جوان اسرارآمیزی هم در حال یاری به اوست. دختر می گوید پسری همراهش نبوده و همان شب سام در جزیره با زنی به نام جس آشنا می گردد که انسان شناس است و برای تحقیق درباره یک جشنواره به آنجا آمده. قضایای اسرارآمیز ادامه پیدا می نمایند. منتقدان، به خصوص جو و اتمسفر درگیرنماینده سریال را پسندیده اند.

خانم آمریکا Mrs. America / کارگردان: داوی والر / بازیگران: کیت بلانشت، رز بیرن، الیزابت بنکس

مینی سریال 9 قسمتی که اولین حضور کیت بلانشت در یک سریال آمریکایی را رقم زد. او در مینی سریال خانم آمریکا نقش فیلیس شلافلی را بازی می نماید. فیلیس فعال سیاسی محافظه کار بود که در دهه 70 مبارزه ای غیرمنتظره علیه اصلاح قانون برابری حقوق مردان و زنان به راه انداخت.

سریال خانم آمریکا البته اقتباس آزادی از داستان مبارزه فیلیس با فمینیست های مدرن آمریکاست. اول هر اپیزود نوشته ای می آید که اطلاع می دهد بعضی از کاراکتر ها و سکانس ها و داستانک ها خیالی هستند و به آدم های واقعی ارتباطی ندارند. فیلیس شلافلی، هم زندگی پیچیده ای داشت و هم در زمانه پیچیده ای زندگی می کرد و این پیچیدگی ها نمی توانست تا این حد باورپذیر تصویر گردد، اگر شاهد یک بازی استادانه و خارق العاده دیگر از کیت بلانشت نبودیم.

می دانم تا اینجا درست است / I Know This Much Is True / کارگردان:درک سیانفرانس، آنیا اپشتاین / بازیگران: مارک روفالو، ملیسا لئو

این مینی سریال اقتباسی از رمانی به همین نام است که درک سیانفرانس، کارگردانی که با فیلم ولنتاین غمگین به شهرت رسید آن را ساخته است. این مینی سریال در شش قسمت ساخته شده و مارک روفالو بازیگر نقش اصلی آن است که کار سختی هم انجام داده، چون در دو نقش بازی نموده؛ یعنی در حقیقت نقش دو برادر دوقلو را بازی نموده است. مینی سریال داستان دو برادر است که یکی از آن ها از بیماری اسکیزوفرنی رنج می برد و با قرص تحت درمان است، اما گاهی بیماری اش عود می نماید. برادر دیگر هم در زندگی شخصی اش با گرفتاری های زیادی دست به گریبان است. توماس برای درمان به بیمارستان می رود و دومینیک در حین فرایند درمان او متوجه اتفاقات ناگواری می گردد که در آن بیمارستان در حال وقوع است.

پرنده پروردگار عظیم / The Good Lord Bird / کارگردان: ایتان هاوک، مارک ریچارد / بازیگران: ایتان هاوک، دیوید دیگز

درام تاریخی که اقتباسی از رمانی به همین نام است که سال 2013 منتشر شده. داستان از قول مردی به نام هنری روایت می گردد که برده است. او همراه جان براون می گردد که از هواداران برانداختن اصول بردگی است. اما همان زمان است که کشتار کانزاس بر سر برده داری یا عدم برده داری اتفاق می افتد. این مینی سریال هفت اپیزود دارد و ایتان هاوک که در آن نقش پررنگی، هم به عنوان نویسنده و هم بازیگر دارد، مبهوت نماینده ظاهر شده است. منتقدان می گویند که آن ها خیلی خوب از مصالح داستانی که در اختیارشان بوده استفاده نموده اند. نواده جان براون هم بعد از دیدن این مینی سریال از کوشش سازندگان برای به تصویر کشیدن زندگی جدش تشکر نموده بود.

منبع: فرارو
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1763

به "بهترین مینی سریال های دنیا؛ از سریال جدید استیو مک کوئین تا گامبی وزیر" امتیاز دهید

1 کاربر به "بهترین مینی سریال های دنیا؛ از سریال جدید استیو مک کوئین تا گامبی وزیر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین مینی سریال های دنیا؛ از سریال جدید استیو مک کوئین تا گامبی وزیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید