این مستندهای ایرانی را حتما ببینید

به گزارش راوه بلاگ، فیلم های مستند با هدف مستندسازی جنبه هایی از واقعیت ساخته می گردد. واقعیت هایی که شاید تبدیل آنها به فیلم سینمایی نتواند نشانگر آنچه که باید باشد.

این مستندهای ایرانی را حتما ببینید

هر ساله مستندهای بسیاری در جهان ساخته می شود اما نمی توان تمامی آنها را تاثیرگذار دانست در عوض مستندهایی ساخته شده است که با گذشته چندین دهه از ساخت آنها آنچنان مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند که هیچ گاه از فکر ها آنها پاک نخواهد شد.

در ایران کارگردانان بزرگی هستند که در کنار فیلم هایی که می سازند مستندهای ماندگاری را نیز ساخته اند.

خانه سیاه است

حضور جذامی ها در مستند خانه سیاه است به عنوان طرد شدگان جامعه، به تصویر کشیدن روزمرگی و انسان گرفتار به طور عام از شاخص های مهم این فیلم به شمار می آیند. جاناتان رزنبام منتقد آمریکایی، فیلم خانه سیاه است را بزرگ ترین فیلم سینمای ایران نامیده است.

فیلم مستند خانه سیاه است به کارگردانی فروغ فرخزاد و تهیه کنندگی ابراهیم گلستان در پاییز 1341 در پی ملاقات فروغ فرخزاد از آسایشگاه جذامیان بابا باغی تبریز ساخته شد.

این فیلم که به سفارش جمعیت یاری به جذامیان در استودیو فیلم گلستان ساخته شد جایزه برترین فیلم مستند همان سال را در فستیوال فیلم آلمان غربی از آن خود کرد. این فیلم برای اولین بار در بهمن 1341 در کانون فیلم ایران با حضور ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد به نمایش عایدی. نسخه ترمیم شده و باکیفیت این مستند در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز به نمایش عایدی.

جاده ها

جاده های کیارستمی یک فیلم مستند کوتاه ایرانی محصول 1384 به کارگردانی عباس کیارستمی است. این فیلم که با نام جاده ها نیز شناخته می شود، ترکیبی از تصویر و شعر و موسیقی است که با دیزالو عکس ها یا فیلمهای سیاه و سفید ساخته شده است. تصویر انتهای فیلم شامل انفجاری مهیب است که به همه آثار زندگی انتها می دهد.

کیارستمی این فیلم را بر پایه بعضی از قطعه های مجموعه عکس هایی با نام جاده ها که خودش طی سال های متمادی با گذر از جاده های گوناگون گرفته، ساخته است. مجموعه عکس های جاده ها پیش از ساخت فیلم در نمایشگاه های گوناگون داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شده بودند.

کیارستمی این فیلم مستند را یک تجربه سینمایی خوب دانسته که با اعتماد کامل به بازیگر که کلید دوربین را در اختیار داشته، ساخته شده است. جاده ها در ایران به صورت اختصاصی و نیز در چند جشنواره خارجی اکران شده است.

هامون بازها

هامون بازها فیلم مستندی از مانی حقیقی است که در آن به پشت صحنه فیلم سینمایی هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی، چگونگی شکل گیری آن و علاقه مندان به آن می پردازد.

بعلاوه محمد رحمانیان، براساس این فیلم، یک نمایش تئاتر اجرا کرد.

در این باره بخوانید:

هیچ یک از آنها باز نمی شود؛ روایت دخترانی که بازنگشتند

این فیلم های عاشقانه ایرانی را ببینید

درباره مهدی کرم پور؛ کارگردانی مورد عشق و غضب

برادران امیدوار

عیسی امیدوار و عبدالله امیدوار دو برادر جهانگرد، پژوهشگر، و مستندساز ایرانی هستند. شعار برادران امیدوار در سفرهایشان همه متفاوت، همه خویشاوند بود.

در اردیبهشت 1394 یانگهون کواک دبیرکل سازمان شهروند جهانی از عیسی امیدوار به عنوان نخستین جهانگرد معاصر ایرانی که پیغام صلح جهانی را با ایجاد دهکده ای جهانی برای مردم جهان به ارمغان آورده است، تقدیر و چهارمین مدال شهروندی جهان را به او اهدا کرد. کواک بعلاوه عیسی امیدوار را به عنوان مشاور خود در ایران برگزید.

بیژن میرباقری در سال 1381 فیلم مستند کوتاهی به مدت 27 دقیقه با عنوان برادران امیدوار درباره این دو برادر ساخت.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2684

به "این مستندهای ایرانی را حتما ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مستندهای ایرانی را حتما ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید