از حقوق موجر و مستأجر چه می دانید؟

به گزارش راوه بلاگ، در حال حاضر با پیشرفته شدن و تخصصی شدن ابعاد زندگی در جوامع مدرن، نیازهای اجتماعی انسان ها به یکدیگر بسیار زیاد شده است. این وابستگی باعث ایجاد رابطه بین افراد مختلف جامعه می گردد. در نهایت رابطه ای که بین افراد ایجاد می گردد باید طبق قوانین رسمی و از قبل معین شده ادامه یابد.

از حقوق موجر و مستأجر چه می دانید؟

اگر در یک کلان شهر زندگی می کنید، قطعاً تا امروز حداقل یک بار با مشکل منزل روبرو شده اید. هر فرد در شهرهای کلان حداقل یک بار مستأجر یا مالک بوده است. قطعاً برای شما پیش آمده است در اوایل یا حتی سالیان سال به عنوان مستأجر در ملک دیگری زندگی نموده اید. حتی اگر برای زندگی، مستأجر مالکی نبوده باشید، احتمالاً مغازه یا دفتر کاری اجاره نموده اید.

مستأجر یا مالک بودن هر یک قوانین خاص خود را دارد. بهتر است برای داشتن یک رابطه مسالمت آمیز با افراد دیگر در جامعه، قوانین مربوط به خود را با دقت و به صورت کامل رعایت کنید. یکی از مهم ترین تکالیف مستأجر که باید در زمان مستأجری رعایت کنید، پرداخت به موقع اجاره بها است. همچنین یکی از مهم ترین تکالیف موجر که باید رعایت کند تعمیرات مرغوب و به موقع منزل است.

هزینه تعمیرات منزل همواره به عهده صاحب خانه است. قراردادی که بین مالک و مستأجر بسته می گردد دارای زمان مشخص، اجاره مشخص شده از قبل و شرایط کامل ملک است. همان طور که از قدیم شنیده اید جنگ اول بهتر از صلح آخر است. در ابتدای عقد قرار داد حتماً تمامی شرایط را برای یکدیگر به روشنی، شفاف سازی کنید.

با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله قانون مالک و مستأجر و بعضی اصطلاحات مخصوص به این امر را برای شما توضیح دهیم.

مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید طبق سر فصل های زیر به شما ارائه می گردد:

  • همه چیز درباره اجاره!
  • تکالیف مستأجر و تکالیف موجر چیست؟
  • انواع اجاره

همه چیز درباره اجاره!

اجاره چیست؟

اجاره، قراردادی است بین دو نفر، که طبق این قرارداد یک مغازه یا خانه توسط موجر به یک مستأجر اجاره داده می گردد. این قرارداد شامل مدت زمان مشخص شده و اجاره مشخص است. اجاره از طرف مستأجر به موجر تعلق می گیرد.

موجر کیست؟

موجر فردی است که دارای یک مغازه، خانه یا زمین است و آن را در قبال دریافت اجاره به یک مستأجر می دهد.

مستأجر کیست؟

مستأجر فردی است که یک ملک را در قبال پرداخت ماهیانه مقداری پول از پیش مشخص شده، اجاره نموده و تا زمانی که در قرارداد قید شده است، ساکن در ملک اجاری است.

رابطه های استیجاری که در قالب عقد قرارداد رخ می دهد دارای 4 رکن اساسی است:

  1. موجر یا همان اجاره دهنده
  2. مستأجر یا همان اجاره نماینده
    1. عین مستأجره یا آن چه اجاره داده می گردد.
  3. اجاره بها یا همان مبلغی که مستأجر در قبال اجاره کردن منزل به موجر یا اجاره دهنده پرداخت می نماید.

چند مورد از شرایط اجاره را به صورت زیر برای شما توضیح می دهیم:

  1. موجر باید مالک و صاحب یک ملک باشد. تنها کسی می تواند یک ملک را اجاره دهد که صاحب خانه باشد. اگر وکالت داشته باشد به هیچ عنوان حق اجاره یک خانه یا ملک را ندارد.
  2. مستأجر می تواند به راحتی ملکی را که طبق قرارداد اجاره نموده است به فرد دیگری اجاره دهد. این امر تنها زمانی خلاف تکالیف مستأجر است که این حق از او سلب شده باشد.
  3. مدت زمان اجاره باید در قرارداد به صورت دقیق ذکر گردد. معمولاً مدت زمان قرارداد اجاره یک سال است. اگر مدت زمان در قرارداد قید نشده باشد قرارداد فسخ شده و اعتبار کافی ندارد.
  4. مستأجر و موجر باید عاقل و بالغ باشند. همچنین افرادی که مشکل روانی دارند طبق قانون مالک و مستأجر نیز حق عقد قرارداد اجاره نشینی ندارند. مگر آن که یک نفر، یعنی قیم آن ها از طرف آن ها عقد قرارداد کند.
  5. قرارداد و اجاره باید به صورت رسمی و کتبی قید شده باشد. در انتهای این قرارداد باید حتماً دو نفر به عنوان شاهد آن را امضا نموده باشند.

تکالیف مستأجر و تکالیف موجر چیست؟

مستأجر و موجر هر یک دارای تکالیف مشخصی هستند که موظف اند به آن عمل نمایند.

تکالیف مستأجر چیست؟

  1. پرداخت به موقع کرایه ملک:

    به طور طبیعی و معمول مستأجر باید آخر یا اول هر ماه مبلغی که در اجاره مشخص شده است را برای موجر یا نماینده موجر واریز کند.

  2. تخلیه ملک:

    مستأجر موظف است طبق قراردادی که با صاحب ملک بسته است در موعد قرارداد نسبت به تخلیه ملک اقدامات لازم را انجام دهد. البته در صورت توافق با مالک یا موجر، مستأجر می تواند قرارداد خود را تمدید نموده و مدت زمان بیشتری در همان ملک زندگی یا کار کند.

    البته ضروری است بدانید در سرانجام هر قرارداد باید مبلغ اجاره افزایش یابد. مستأجر موظف است منزل را در زمان مشخص شده تخلیه کند. در صورتی که تخلیه ملک را انجام ندهد موجر می تواند از او به دادگاه شکایت کند. دادگاه در چنین شرایطی به مستأجر فقط به مدت یک ماه فرصت می دهد تا منزل را تخلیه کند.

  3. انجام تعمیرات غیر اساسی:

    مستأجر می تواند در صورت احتیاج رنگ منزل را تغییر داده، رنگ لامپ ها را عوض کند، کمد جدیدی را اضافه کند و تغییرات غیر اساسی در منزلی که اجاره نموده است، ایجاد کند. البته باید دقت داشته باشید هزینه این نوع تغییرات غیر اساسی به عهده مستأجر است.

  4. پرداخت هزینه آب، برق، گاز و حق شارژ:

    تا زمانی که مستأجر از ملک استفاده می نماید، طبیعتاً باید از امکانات آن استفاده کند. پس هزینه این امکانات از قبیل آب، برق، گاز یا حق شارژ یکی از وظایف استفاده نماینده امکانات است.

  5. عدم ایجاد مانع برای تغییرات اساسی:

    از حقوق مستأجر عدم ایجاد موانع برای انجام تغییرات اساسی توسط موجر است. مستأجر موظف است اگر منزل احتیاج به بازسازی، تعمیرات یا تغییرات دارد ملک را در اختیار موجر قرار دهد. زیرا هزینه تعمیرات توسط موجر پرداخت می گردد. پس اگر زمانی ملک اجاری شما احتیاج به تعمیرات داشت ابتدا به موجر اطلاع داده سپس با او همکاری نموده و مانع تراشی برای ورود او نکنید.

  6. مراقبت از محل اجاره:

    طبق حقوق موجر، مستأجر حق وارد کردن اندکی خسارت به ملک موجر را ندارد. مستأجر باید به خوبی از ملک اجاری مراقبت نموده و اجازه ندهد خسارتی به این ملک وارد گردد. در صورتی که خسارتی به ملک وارد گردد مستأجر موظف است هزینه تعمیرات آن را تمام و کمال پرداخت کند.

تکلیف موجر چیست؟

  1. دریافت به موقع هزینه اجاره:

    از نمونه تکالیف موجر دریافت به موقع اجاره بها است. همان طور که مستأجر موظف است اجاره خود را سر وقت پرداخت کند، موجر موظف است اجاره خود را سر وقت مشخص شده در قرارداد از مستأجر دریافت کند.

  2. انجام تعمیرات منزل:

    موجر موظف است اگر مشکل اساسی برای خانه اتفاق افتاده است، آن را با هزینه خود تعمیر نموده و یک منزل کاملاً سالم به مستأجر تحویل دهد.

حقوق موجر چیست؟

  1. یکی از حق های موجر دریافت هزینه اجاره بها از مستأجر در زمان مشخص شده در عقد قرارداد است.
  2. حق مهم دیگری که موجر دارد درخواست تخلیه ملک در زمان قید شده در قرارداد اجاری است.پس از سرانجام قرارداد موجر وظیفه دارد هزینه کامل پیش پرداخت منزل را به مستأجر برگردانده تا او یک ملک جدید را انتخاب کند.
  3. از مهم ترین حقوق موجر می توان به مراجعه به منزل مستأجر جهت انجام تعمیرات اساسی اشاره نمود. موجر می تواند و اجازه دارد برای انجام تعمیرات ملک وارد آن گردد و اقدامات لازم را انجام دهد.
  4. دریافت یک ضمانت رسمی از مستأجر به صورت چک یا سفته از حقوق موجر است. تا اگر زمانی مستأجر نسبت به تخلیه ملک اقدامات لازم را انجام نداد، چک یا سفته توسط موجر به اجرا گذاشته گردد.
  5. تعمیرات دستگاه های حرارتی و تهویه هوا به عهده مالک است. همچنین اگر مسئله ای برای آسانسور ساختمان پیش بیاید وظیفه مالک پرداخت هزینه تعمیرات است. همچنین اگر کولر یا وسایل حرارتی ملک دارای مشکل باشد وظیفه مالک واحد است تا مسائل را به نحو احسن رفع کند و سپس ملک را به مستأجر اجاره دهد.

حقوق مستأجر چیست؟

  1. استفاده از مشاعات:

    از حقوق مستأجر می توان به استفاده از تمامی امکانات و مشاعات ساختمان اشاره نمود. برای مثال مستأجر می تواند از امکانات پارکینگ، تراس و انباری استفاده کند. مگر آن که موجر یا مالک خانه در زمان عقد قرارداد قید نموده باشد استفاده از این امکانات برای مستأجر ممنوع است. هم چنین می تواند انباری یا پارکینگ را از مالک اجاره نموده و بابت آن هزینه جداگانه پرداخت کند. البته ناگفته نماند این هزینه را می تواند در هنگام سرانجام قرارداد از مالک پس بگیرد.

  2. عدم تغییر شغل:

    مستأجر حق ندارد در صورتی که مغازه ای را اجاره نموده باشد، در آن تغییر شغل بدهد. در صورتی که مستأجر تجاری بخواهد شغل خود را تغییر دهد باید رضایت کتبی موجر را دریافت کند وگرنه قرارداد فسخ می گردد. فقط در زمانی می توانید تغییر شغل دهید که اجاره موجر را دریافت نموده باشید.

انواع اجاره

ابتدا باید معنی و مفهوم اجاره را برای شما توضیح دهیم. اجاره یک قراردادی است بین دو نفر که طبق این قرارداد یک مغازه یا خانه توسط موجر به یک مستأجر اجاره داده می گردد. این قرارداد شامل مدت زمان مشخص شده و اجاره مشخص است. اجاره از طرف مستأجر به موجر تعلق می گیرد. اجاره انواع مختلفی دارد.

  1. اجاره خانه و آپارتمان:

    در این نوع اجاره، مستأجر یک واحد را برای خود و دیگر افراد خانواده خود اجاره می نماید. سپس در قبال خانه ای که انتخاب نموده است هر ماه یک مبلغ مشخصی را به عنوان اجاره به موجر پرداخت می نماید. معمولاً مدت زمان اجاره منزل مسکونی یک سال است. مگر آن که موجر در قرارداد حق سکونت بیش از یک سال را بیان نموده باشد. در این حالت مستأجر مبلغی را ابتدا به صاحب خانه پرداخت نموده و ماهانه یک مبلغ مشخصی را همچنان به صاحب خانه پرداخت می نماید.

  2. اجاره مغازه و محل کسب:

    در این نوع اجاره مالک مغازه یا واحد تجاری خود را به یک مستأجر اجاره می دهد. همانند اجاره از نوع قبل این نوع اجاره هم باید قانون مالک و مستأجر را رعایت کند. تنها فرق این نوع اجاره با اجاره نوع قبل این است که مالک سرقفلی مغازه را اجاره می دهد. البته در این نوع مستأجر حق تعویض صنف شغلی را ندارد و در صورتی که این امر انجام گردد، قرارداد اولیه به صورت قانونی فسخ می گردد.

به طور قانونی سه نوع مالکیت وجود دارد:

  1. مالکیت افراز: در این حالت مالک فقط یک نفر است و هیچ شریکی به همراه آن وجود ندارد.
  2. مالکیت اشاعه: در این نوع مالکیت چندین نفر به عنوان یک گروه مالک یک ملک هستند و نفع این ملک به همه افراد این گروه می رسد.
  3. مالکیت عمومی: در صورتی که مالک ملکی دولت باشد، آن نوع مالکیت را مالکیت عمومی می نامیم. در این نوع مال و منفعت به دست آمده مرتبط با عموم مردم است.

همان طور که بالاتر اشاره نمودیم مستأجر و مالک باید هر دو برای داشتن رابطه ای سالم و مسالمت آمیز به قانون مالک و مستأجر پایبند باشند. مالک موظف است ملک خود را به موقع تخلیه کند و به مستأجر تحویل دهد و مستأجر موظف است ملک خود را در سرانجام قرارداد تخلیه نموده و تحویل مالک دهد. همچنین مهم ترین حقی که در این میان باید رعایت گردد پرداخت به موقع اجاره بها است. مبلغ اجاره بها و زمان پرداخت آن در شروع عقد قرارداد بین طرفین توافق شده و امضا نموده اند پس باید مستأجر اجاره بها را در زمان مشخص شده و به مبلغ توافق شده پرداخت کند.

دقت داشته باشید قرارداد بین مستأجر و مالک زمانی اعتبار دارد که کاملاً کتبی باشد، در حضور دو شاهد نوشته شده باشد، طرفین پای آن را امضا نموده باشند و شاهدان نیز امضای خود را در قرارداد ثبت نموده باشند. همچنین هزینه تعمیرات اساسی منزل مسکونی و همچنین هزینه تعمیرات مشاعات ساختمان به عهده موجر یا اجاره دهنده است و فقط هزینه برای تغییرات غیر اساسی وظیفه مستأجر است. همچنین مستأجر موظف است جهت انجام تغییرات اساسی یا تعمیرات اساسی اجازه ورود به منزل را به موجر یا اجاره دهنده بدهد. رعایت تمامی نکات فوق چه از نظر قانونی و چه از نظر اخلاقی بر طرفین واجب است.

منبع: هومینگ
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 890

به "از حقوق موجر و مستأجر چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حقوق موجر و مستأجر چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید