اجرای 4 فصل کاوش، آنالیز و برآورد باستان شناسی آثار تاریخی در ایلام

به گزارش راوه بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از کاوش، آنالیز و برآورد چهار اثر تاریخی استان در 10 ماه نخست امسال اطلاع داد.

اجرای 4 فصل کاوش، آنالیز و برآورد باستان شناسی آثار تاریخی در ایلام

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام، عبدالمالک شنبه زاده گفت: تعداد چهار فصل کاوش، آنالیز و برآورد باستان شناسی آثار تاریخی استان شامل غار مرگرگلان هلیلان (هیئت مشترک ایرانی و خارجی)، بنای گنبد جهانگیرآباد شهرستان ایوان، فاز دوم دشت دهلران و محوطه شهر تاریخی سیروان در 10 ماه نخست امسال انجام شد.

او اضافه نمود: کاوش غار مرگرگلان به منظور تکمیل اطلاعات در مورد دوران شروع کشاورزی و استقرارهای پیش از تاریخ در دشت هلیلان بود که هدف از این کاوش باستان شناسی، مشخص قدمت تاریخی منطقه یعنی زمان های استقرار و زندگی بشر متعلق به دوران بسیار دور عصر سنگ (پارینه سنگی، میان سنگی و نوسنگی) در دشت هلیلان بوده است.

شنبه زاده با بیان اینکه محوطه بزرگ جهانگیرآباد یکی از محوطه های حاشیه سد کنگیر است که به دلیل ساخت سد کنگیر، کاوش آن در دستور کار پژوهشکده باستان شناسی قرار گرفته، اضافه نمود: با توجه به یافته های ارزشمند در کاوش محوطه گنبد جهانگیر، این محوطه در کنار حوضچه سد کنگیر به منظور ایجاد سایت موزه و اهداف گردشگری مورد حفاظت و کاوش قرار گرفته است و این اثر به شماره 8460 در سال 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

او همچنین از آنالیز و شناسایی فاز دوم حوزه رودخانه های دویرج و میمه در دشت دهلران با تکیه بر محوطه ها، تپه ها و سایت های دوران عیلام توسط بابک رفیعی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اطلاع داد و گفت: فصل نخست این آنالیز و شناسایی در سال گذشته به خاتمه رسیده است و اعتبار این آنالیز و شناسایی از اعتبارات پژوهشگاه میراث فرهنگی تامین شده است.

شنبه زاده اضافه نمود: به منظور حفاظت بناهای محوطه تاریخی سیروان و تکمیل اطلاعات پایه باستان شناسی با تشکیل یک تیم باستان شناسی عملیات حفاظت و سامان دهی محوطه شهر تاریخی سیروان انجام شد که این عملیات با یک میلیارد و 500میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی ملی سال 1397شروع شد که طی این مدت به اتمام رسید.

او اضافه نمود: محوطه تاریخی سیروان در 60 کیلومتری مرکز استان و 15 کیلومتری شهر لومار واقع شده است که مربوط به دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و در سال 1380 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 324

به "اجرای 4 فصل کاوش، آنالیز و برآورد باستان شناسی آثار تاریخی در ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 4 فصل کاوش، آنالیز و برآورد باستان شناسی آثار تاریخی در ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید