گیاهان دارویی، معجزه های شفا بخش طبیعت

به گزارش راوه بلاگ، معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بالغ بر 7 هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان زیر کشت گیاهان دارویی است.

گیاهان دارویی، معجزه های شفا بخش طبیعت

به گزارش خبرنگار از ، همه ما بار ها این سوال را از خود پرسیده ایم که دلیل رشد فزاینده انواع بیماری های جسمی و روحی در جهانی امروز چیست؟ واژه هایی مانند تراریخته، جهش ژنتیکی، مواد شیمیایی را هر روز بار ها و بار ها می شنویم. دور شدن از تغذیه سالم و استفاده انواع مواد مضر خوراکی و فاصله دریافت از گیاهان ناب و سالم طبیعی ما را هر روز به بحرانی عمیق تر می کشاند.

سابقه درمان بیماری ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است، وجود گیاهان در طبیعت یکی از نعمت های بزرگ الهی محسوب می شود که بر خلاف دارو های شیمیایی اثرات جانبی ندارد و میزان تاثیر آن ها بر بدن انسان به مراتب بیشتر از دارو های شیمیایی است اما به شرطی که درمان زیرنظر پزشک متخصص این حوزه باشد نه هر دکان دار و عطاری که از راه رسید بشود دکتر!

تحقیقات نشان می دهد، بالغ بر هزار و 728 گونه گیاه دارویی در انحصار کشور ایران است و در فراوری 20 تا 30 گونه گیاه دارویی از جمله زعفران رتبه برتر را در جهان داریم. استان اصفهان هم با توجه به اقلیم چهار فصل خود بستر مناسبی برای پرورش انواع گیاهان دارویی است.

اصغررستمی معاون بهبود فراوریات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: کشت گیاهان دارویی در حوزه فراوریات گیاهی استان اصفهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر با توجه به اقدامات اجرا شده برای توسعه حوزه کاشت گیاهان دارویی شاهد افزایش هزار هکتاری سطح اراضی کشت این گیاهان با ارزش در سال جدید هستیم.

او افزود: از آنجایی که استان اصفهان به عنوان سومین فراوریکننده گیاهان دارویی در کشور شناخته می شود در تلاش هستیم تا با ارائه تسهیلات اقتصادی لازم زمینه توسعه اراضی سطح کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان را فراهم اوریم.

معاون بهبود فراوریات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از سال گذشته تا به امروز نزدیک به 2 میلیارد تومان تسهیلات اقتصادی از طرف بند الف تبصره 18 وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه اراضی کشت گیاهان دارویی استان اصفهان ابلاغ و ارائه شده است.

رستمی افزود: گیاهان دارویی از نظر تغذیه گیاهی، نیاز به آب و شوری آب و خاک مقاوم هستند و یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد آن ها مقاوم بودنشان در مناطق سردسیر و گرمسیر است.

او یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به 7 هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان زیر کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توسعه اراضی کشت این نوع گیاهان مفید و گرانبها می توان بخش وسیعی از مناطق بیابانی و خشک استان را با ایجاد پوشش گیاهی کاهش داد.

او افزود: در سال گذشته 45 تن گیاه دارویی در مزارع کشاورزی استان اصفهان برداشت و روانه فراوری شده است.

معاون بهبود فراوریات سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: از اقلام گیاهان دارویی که در استان اصفهان مورد استفاده و کشت قرار می گیرند می توان به زعفران، گل محمدی، سیاهدانه، زرین گیاه، خاک شیر، زرشک، کدو کاغذی، سنبل تیو، بابونه و زیره اشاره کردکه این نوع از گیاهان دارویی در حال حاضر در مناطقی از شهرستان های فریدن، فریدونشهر، دهاقان، گلپایگان و سمیرم کشت می شود.

مهرداد امید سالاری رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان گفت: ایجاد مدیریت صحیح بر فرایند ورود محصولات گیاهان دارویی به بازار های خارجی و بین المللی و درآمد زایی و سود دهی حاصل از این روابط بازرگانی می تواند از فراوری ناخالص صنایع نفت در کشور هم بیشتر باشد.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان ادامه داد: ایجاد نظارت، کنترل دقیق و جلوگیری از خام فروشی در این حوزه می تواند راه چاره اصلی افزایش سود دهی حاصل از فروش محصولات گیاهان دارویی استان اصفهان باشد.

رستمی معاون بهبود فراوریات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این باره گفت:گیاهان دارویی نقش بسزایی در بسته بندی، برند سازی و صنایع تبدیلی استان اصفهان دارد و با توسعه اراضی کشت این نوع گیاهان می توان شرایط اقتصادی صنعت کشاورزی استان اصفهان را ارتقا بخشید.

او یادآور شد: خوشبختانه تا به امروز ورود خوبی به بازار های صادراتی پیدا کرده ایم به طوری که تا به امروز صادرات خارجی محصولات گیاهان دارویی استان اصفهان به کشور های آلمان، عراق، کویت، ارمنستان، پاکستان و ترکیه اجرا شده است.

رستمی معاون بهبود فراوریات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: باید اشاره داشت که از این میزان 7 هزارو 800 هکتار اراضی زیر کشت گیاهان دارویی 50 درصد از ان ها زیر کشت گیاه گل محمدی واقع شده است و تا به امروز نیز گیاه گل محمدی را می توان به عنوان پر رونق ترین محصول گیاهی استان اصفهان در بین دیگر گیاهان دارویی برشمرد.

رستمی گفت: در حال حاضر بالای 3 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول گل محمدی است و این گیاه تا به امروز توانسته رونق درآمد زایی و اشتغالزایی بسیاری را در این حوزه رقم بزند.

او افزود:نرخ گل محمدی در سال های گذشته بین 8 تا 12 هزارتومان دچار نوسان قیمت شده و در سال جدید به خاطر نبود گردشگر و جابه جایی نیروی کارگری شاهد رونق مطلوبی در این صنعت نبودیم. فراوری پس از فراوری می تواند ایجاد مسیری نو به سوی اشتغالزایی در صنعت گیاهان دارویی استان اصفهان باشد.

امید سالاری رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان حدود 50 واحد صنعتی بزرگ و بیش از 1000 واحد صنعتی کوچک فراوری فراورده های محصولات گیاهان دارویی وجود دارد که می توان این فرآورده ها را عرقیات، دمنوش ها و ادویه جات ها توصیف کرد.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان یادآور شد: افزایش تجارت خارجی در این حوزه با کشور های مختلف می تواند ارزش صادراتی 300 میلیون دلاری را برای استان و کشور به دنبال داشته باشد.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان گفت: برای نمونه آویشن یکی از گیاهان پر خاصیت دارویی است که از زمان های قدیم برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

او افزود: از این گیاه علفی و معطر خواص دارویی در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی استفاده، می کنند، اویشن برای درمان سردرد، سرما خوردگی و گوش درد بسیار مفید است.

امید سالاری افزود: گل گاوزبان از جمله دیگر گیاهان دارویی است که برگ های آن برای تصفیه کننده خون، آرام کردن اعصاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت کننده کلیه ها مفید است، پونه و نعناع هم از دیگر گیاهان دارویی هستندکه تسکین دهنده حالت تهوع و درمان اختلالات گوارشی هستند و برای درمان التهاب هم تاثیر بسزایی دارند.

او یادآورشد: گیاهان دیگری همچون رزماری و بابونه هم برای درمان بیماری هایی همچون، استرس، بی خوابی، اسهال، سرطان، اضافه وزن و معده مفید هستند.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان افزود: باید توجه داشت که مصرف گیاهان دارویی برای افراد باید زیر نظر متخصص این حوزه، به اندازه کافی و بسته به نوع طبع فرد مصرف شود.

از هزاران سال قبل انسان ها از گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کردند و باید در نظر داشت که امروزه هم طب سنتی در بین مردم جامعه طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد برای درمان بیماری های گوناگون از خواص این گیاهان با ارزش استفاده می کنند.

گزارش از سولماز محمدی

س

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1017

به "گیاهان دارویی، معجزه های شفا بخش طبیعت" امتیاز دهید

3 کاربر به "گیاهان دارویی، معجزه های شفا بخش طبیعت" امتیاز داده اند | 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهان دارویی، معجزه های شفا بخش طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید