5 نکته کلیدی درباره فواید جویدن آدامس بعد از غذا

به گزارش راوه بلاگ، آدامس جویدن برای ما تبدیل به امری روزمره و عادی شده است. ممکن است هرروز مصرف کنیم و همۀ طعم ها و نوع های مختلف آن را حتماً امتحان نموده ایم. آدامس نعنایی، آدامس هندوانه ای، آدامس بادکنکی، آدامس بدون قند و …

5 نکته کلیدی درباره فواید جویدن آدامس بعد از غذا

آدامس جویدن بعد از غذا، آدامس جویدن برای خوشبو کردن طعم دهان، آدامس جویدن برای برای حس تازگی و شادابی، آدامس جویدن برای هوشیاری و نخوابیدن، آدامس جویدن برای تفریح و تفریح و … همۀ این ها در طول روز دلایلی برای جویدن آدامس هستند. اما اگر به سنت آدامس جویدن فکر کنیم، اینکه آدامس از کجا و کی به وجود آمد؟ اولین آدامس ها چگونه بودند و برای چه مصرف می شدند؟ اصلاً جویدن آدامس مفید است یا خیر؟ اینکه ماده ای نرم، منعطف و پایدار فقط برای جویدن و نه خوردن طراحی شده است، عجیب است. عادتی که بخشی از زندگی روزانۀ هر کسی شده و عجایب آن در این روزمرگی و بدیهی بودن به چشم نمی آید.

در این متن کوتاه ابتدا مختصری از تاریخچۀ آدامس و نحوۀ پیدایش آن و تغییر و تحول آن به صورت امروزی می گوییم، سپس در خصوص جویدن آدامس بعد از غذا و فواید آن به نکاتی جالب توجه اشاره می کنیم.

اولین آدامس ها کی، کجا و چطور به وجود آمدند؟

هزاران سال است که بشر آدامس می جود، اما نه آدامس های خوش رنگ و خوشمزۀ امروزی که ما می شناسیم. اولین آدامس ها یا شیره و صمغ درختان بودند یا دانه و برگ گیاهان. یونیانیان قدیم برگ درختی به نام ماستیک (Mastiche)، مایاها صمغ درخت ساپودیلا (Sapodilla)، سرخپوستان آمریکای شمالی شیره یا صمغ درخت صنوبر را می جویدند. اولین آدامس امروزی در سال 1848 به وسیله بیکن کورتیس در آمریکا ساخته شد که از صمغ درخت صنوبر به دست آمده بود. بعدها در جاهای مختلف جهان آدامس ها به صورت ها و شکل های گوناگونی فراوری می شدند، تا اینکه بعد از گذشت سال ها و فراوری صنعتی و انبوه آن، تغییر و تحولات در پایۀ مواد تشکیل دهندۀ آن که امروزه لاتکس است، به شکل امروزی درآمدند.

آدامس از چند قسمت تشکیل شده است؟

  • مادۀ اصلی یا همان پایۀ آدامس: صمغ یا لاتکس که به آدامس کیفیتی منعطف یا لاستیکی می بخشد.
  • انسجام دهنده: رزین یا مادۀ مشابه آن که بافت آدامس را مانند چسب بهم می چسباند.
  • پرنماینده ها: کلسیم کربنات یا تالک برای قوام دادن به آدامس اضافه می شوند.
  • نرم نماینده ها: روغن های گیاهی و پارافین برای حفظ رطوبت و جلوگیری از سفت شدن آن در هنگام جویدن، به آدامس ها اضافه می شوند.
  • شیرین نماینده: شیرین نماینده های طبیعی مانند شکر و مشتقات آن در آدامس های معمولی؛ شیرین نماینده های مصنوعی مانند آسپارتام، ساکاروز، ساکارین و استویا در آدامس های بدون قند.
  • طعم دهنده: اسانس مزه و بو برای خوشمزه شدن و تنوع آدامس ها که گاهی خاصیت دارویی داشته و برای بهداشت دهان مناسب هستند.

آدامس جویدن خوب است یا نه؟

به طور کلی جویدن آدامسی که شکر نداشته باشد و از شیرین نماینده های مصنوعی بدون ضرر تهیه شده باشد، یعنی آدامس بدون قند و فاقد آسپارتام برای سلانت دهان خوب است. جویدن آدامس به بهداشت دهان یاری می نماید و نفس را تازه و خوشبو می نماید. شادابی و نشاط می بخشد و خواب آلودگی را از چشمان می زداید. هرچند جویدن زیاد آدامس یا جویدن آدامس با معدۀ خالی، اصلاً توصیه نمی گردد. هم چنین کسانی که بیماری معده و یا نارحتی فک و دهان دارند بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت نمایند.

فواید جویدن آدامس بعد غذا

جویدن آدامس به بهبود عادات غذایی یاری می نماید و وزن را کنترل می نماید.

تحقیقاتی در دانشگاه لوییزیانا نشان داد که کسانی که بعد از خوردن ناهار، آدامس جویدند، گرایش به خوردن کمی بعد از غذا داشتند. آن ها هم چنین در آزمایشی به صورت متوالی هر یک ساعت یک بار به مدت سه ساعت بعد از غذا آدامس جویدند، و در نتیجه معین شد که گرایش کمتری به خوردن غذاهایی با کالری بالا داشتند.

[crp]

هرچند جویدن آدامس به خودی خود چربی سوزی نمی نماید، اما میل به خوردن غذا را کم می نماید. بنابراین با جویدن آدامس، می توانید کمتر غذا بخورید و در نتیجه لاغر شوید.

جویدن آدامس به گوارش غذا یاری می نماید.

اگرچه جویدن آدامس به صورت مستقیم در هضم غذا تأثیر نمی گذارد، اما با تحریک غدد بزاقی، به جریان بزاق در دهان می نماید، که این امر باعث تسریع عمل بلع و فعال کردن فرآیندهای گوارشی می انجامد. آنزیم ها و دیگر اسیدهای مفید که برای هضم غذا ضروری است را فعال می نماید و باعث هضم سریع تر و بهتر غذا می گردد. وقتی بعد از خوردن غذا آدامس بجوید، فرآیند هضم و گوارش غذا شروع شده و از ابتلا به دیابت جلوگیری می نماید.

آدامس جویدن از رفلکس معده و سوزش سردل جلوگیری می نماید.

جویدن آدامس بعد از وعده های غذایی به جلوگیری از رفلکس اسید معده و سوزش سردل، با کاهش حجم اسید در مری یاری می نماید. فراوری بزاق در دهان نیز به واسطۀ جویدن آدامس افزایش پیدا می نماید. از جویدن آدامس قبل از غذا خودداری کنید، چرا که با فراوری اسیدهای معده همراه است و باعث مسائل معده و نفخ شکم می گردد.

جویدن آدامس به برطرف خشکی دهان یاری می نماید.

بده علت اینکه جویدن آدامس فرایند تحریک و ترشح بزاق دهان را تا ده برابر افزایش می دهد، به مرطوب کردن دهان و از بین بردن خشکی آن یاری می نماید. نفس را تازه نموده و اسانس های موجود در آن نیز به برطرف بوی بد دهان یاری می نماید.

جویدن آدامس بعد از غذا به بهداشت دهان یاری می نماید.

هرچند مسواک و نخ دندان برای پاکیزیکی و بهداشت دهان واجب است، اما زمانی که به این ها دسترسی ندارید، می توانید آدامس بجوید. جویدن آدامس به پاک کردن خرده های غذا که به دهان یا زبان می جسبد یاری می نماید، بنابراین روشی موقت برا تمیزی کردن دهان بعد از غذاست و از تجمع باکتری ها در دهان جلوگیری می نماید. برخی آدامس ها سفیدنماینده و مواد خاصی دارند که برای دندان ها مفید آدامس ها به از بین بردن میکروب های دهان یاری می نماید.

مواردی که ذکر شد نکاتی پیرامون فواید آدامس جویدن بعد از غذا را عنوان می کرد. جویدن آدامس بدون قند و بدون اسانس های غیرمجاز، طبق تحقیقات صورت گرفته به هضم و گوارش غذا یاری نموده و بهداشت دهان و دندان را نیز بالا می برد. جویدن آدامس برای کسانی که مسائل معده دارند با احتیاط و کم باشد، چرا که اسید معده را فعال نموده و سبب دل درد و مسائل دیگر برای این بیماران می گردد. اگر از بیماری های لاغری رنج می برید، آدامس جویدن با از بین بردن اشتهای شما به بیشتر لاغر شدن شما می انجامد، چرا که فرآیند هضم را تسریع نموده و اشتها را کم می نماید.

منبع: اُکالا
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2715

به "5 نکته کلیدی درباره فواید جویدن آدامس بعد از غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته کلیدی درباره فواید جویدن آدامس بعد از غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید