چرا همیشه باید در پرواز، کرم ضد آفتاب بزنیم؟

به گزارش راوه بلاگ، ضد آفتاب در هواپیما

زمانی که در روز می خواهیم سوار هواپیما بشویم، احتمالا خیلی تمایل داریم که کنار پنجره بنشینیم تا تماشای چشم انداز ها مجذوب کننده، زمان را در هواپیما برایمان راحت تر بگذرانند. اما هیچوقت به این قضیه فکر نمی کنیم که نور آفتابی که از آن ارتفاع به ما می تابد تا چه حد ممکن است خطرناک باشد و اینکه آیا ضد آفتاب در هواپیما لازم است؟ خبرنگاران در ادامه این متن برای شما نکاتی را در رابطه با نور آفتاب و زدن ضد آفتاب در هواپیما آورده که می خواهیم با هم به مطالعه آن ها بپردازیم.

چرا همیشه باید در پرواز، کرم ضد آفتاب بزنیم؟

کرم ضد آفتاب در هواپیما از نگاه انجمن متخصصان پوست بریتانیا

اگر شما آن دسته از اشخاصی هستید که همیشه دوست دارید کنار پنجره بنشینید، پس باید کمی بیشتر در مورد خطرات ناشی از نور آفتابی که به شما می تابد، اطلاعات داشته باشید. احتمالا پیش خود می گویید که چه نور زیبایی و چه چشم انداز ها جذابی پیش رویم است و چقدر خوشبختم که جایگاه کنار پنجره نصیبم شده است. اما بهتر است بیشتر در مورد آفتابی که به شما می تابد، تحقیق کنید. مت گراس (Matt Gass)، سخنرانی از انجمن متخصصان پوست بریتانیا می گوید: دو نوع اشعه فرابنفش مرتبط با سرطان پوست وجود دارد:

  • UVA
  • UVB

زمانی که در یک هواپیما هستید، اشعه UVB که همان اشعه ای است که از طریق آن شما دچار آفتاب سوختگی می شوید، از پنجره هواپیما نمی تواند عبور کند و پنجره ها مقاوم در برابر تابش آن هستند اما موضوعی که اینجا مطرح است، در رابطه با اشعه UVA است. این اشعه هم می تواند از پنجره هواپیما عبور کند و هم از آنجایی که شما در ارتفاع بالاتری قرار گرفته و به لایه اوزون نزدیک ترید، خطرناک تر از شرایط عادی است.

انجمن متخصصان پوست بریتانیا همچنین می گوید که UVA می تواند از شیشه پنجره های هواپیما عبور کرده و عمیق تر از UVB به پوست انسان نفوذ کند. ضد آفتاب در هواپیما در چنین شرایطی علاوه بر حفاظت از UVA می تواند پوست شما را در مقابل پیری (پیری پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش، مانند چین و چروک ناشی از خورشید) و همچنین سرطان پوست، محافظت کند. پس اصلا فکر نکنید که چون در فضای باز نیستید، از آسیب در برابر آفتاب در امانید.

آیا خلبان ها بیشتر در معرض ریسک هستند؟

در سال 2015، مطالعه ای صورت گرفت تا در زمینه خطرات ابتلا به ملانوم (تورم سیاه قشر عمیق پوست) در خلبان، کمک خلبان و خدمه کابین هواپیما تحقیقاتی انجام گردد. طبق این تحقیقات نشان داده شد که خلبانی که در یک پرواز 56 دقیقه ای در ارتفاع 9 هزار متری حضور دارند به همان میزان ای که یک شخص برای آفتاب گرفتن 20 دقیقه در معرض تابش است، در معرض خطر می باشد.

البته این نتیجه می تواند در سطوح مختلفی، متفاوت باشد مانند پرواز در بالای ابرهای ضخیم و منطقه ها برفی که می تواند تا 85 درصد اشعه های UV را منعکس می کند. شیشه های هواپیما به طور کامل نمی توانند اشعه های UVA را مسدود کنند و بنابراین به میزان لازم کافی نیستند تا از خلبان ها محافظت کنند. پس می توان گفت که این اشعه ها نقش مهمی را در افزایش ابتلا به ملانوم در خلبان ها ایفا می کنند.

طبق تحقیقاتی از مجله جاما نشان داده شده که شیشه های هواپیما حدودا 99 درصد از اشعه های UVB را که مسئول آفتاب سوختگی هستند، از بین برد اما در مورد اشعه UVA، این درصد به نصف می رسد. این اشعه خطرناک است زیرا ابتلا به سرطان را زیاد می کند و مسافران و همچنین خلبان ها در معرض آن هستند. اما خب اعمال این ریسک بالقوه به تمام هواپیماها کمی نظری است و نمی توان آن را به همه نسبت داد.

با این حال، از آنجایی که کابین خلبان به طول کلی شیشه است و کاپیتان نیاز دارد که به همه جا دید داشته باشد، راه گریزی از آن نیست. مسافران و مهمانداران در موقعیت یکسانی نیستند زیرا مسافران در صورت بروز نور شدید به راحتیم می توانند شیشه را تاریک کنند و به این ترتیب در امان خواهند ماند.

البته هواپیماهای مدرن تر در ارتفاع بالاتری پرواز می کنند و به نظر می رسد که شیشه های مقاوم تری نسبت به پرتوها دارند. اما در هر صورت یکی از روش های اینکه خلبان ها هم خیال خودشان را راحت کنند، زدن ضد آفتاب در هواپیما است.

آیا واقعا نیاز به زدن ضد آفتاب در هواپیما دارم؟

کارشناسان بهداشتی معتقدند که آگاهی و پیش گیری بهترین روش است زیرا در این صورت از 5 نوع سرطان پوست می توانید جلوگیری کنید. پس با زدن میزان مناسبی از کرم ضد آفتاب در پرواز می توانید تا حد بالایی خطرهای ناشی از اشعه های خورشید را کم کنید. نور خورشید، آسیب های متفاوتی را به شما وارد می کند. نزدن ضد آفتاب به صورتتان می تواند آسیب های پوستی، پیری پوست و ابتلا به سرطان های پوست را تا حد زیادی افزایش دهد و از آنجایی که کابین خلبان در مقایسه با آفتاب های ساحلی شدید یکی است، آن ها نیز باید بیش از همه مراقب پوست خود باشند.

متاسفانه اگر زمانی آسیبی به پوستتان وارد گردد، اثرات آن غیر قابل برگشت است و یا به دشواری بر می گردد و به همین دلیل است که پیشگیری بسیار مهم است. پیشنهاد می کنیم که یک کرم ضد آفتاب که توان آن در محافظت از نور آفتاب (SPF)، حداقل 30 باشد را خریده و در پرواز به همراه داشته باشید. اگر پروازی طولانی در پیش دارید پیشنهاد می کنیم که آن را هر دو ساعت، تجدید کنید.

تحقیقات نشان می دهد که برای خلبان ها نیز زدن ضد آفتاب در هواپیما بسیار مهم است، زیرا همانطور که گفته شد آن ها در معرض بیشتری از نور خورشید هستند. آگاهی از این موضوع بسیار خوب است زیرا شما با علم به این موضوع که آفتابی که از پنجره هواپیما به شما می خورد، کم از آفتاب معمولی ندارد می توانید به راحتی خطرات ناشی از آن را با زدن ضد آفتاب به حداقل برسانید.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2832

به "چرا همیشه باید در پرواز، کرم ضد آفتاب بزنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا همیشه باید در پرواز، کرم ضد آفتاب بزنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید