مقایسه دوربین پیکسل 6 پرو، آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا

به گزارش راوه بلاگ، گوگل بار دیگر برگشته تا این بار با اپل و سامسونگ در تبدیل شدن به تولیدکننده برترین گوشی پرچم دار بازار به رقابت بپردازد. برای انجام این کار هم این شرکت پیکسل 6 پرو را در اختیار دارد که قرار است در این مطلب به مقایسه دوربین آن با گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس، برترین گوشی های حال حاضر سامسونگ و اپل بپردازیم.

مقایسه دوربین پیکسل 6 پرو، آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا

سامسونگ اوایل امسال میلادی از گوشی های سری گلکسی S21 در سه مدل استاندارد، پلاس و اولترا رونمایی کرد که مطابق انتظار، مدل اولترا یک محصول کاملا مجزا از دو گوشی دیگر بود. البته از لحاظ قدرت پردازشی این سه گوشی به خاطر بهره مندی از یک پردازنده با یکدیگر برابر بودند اما در سایر بخش ها به خصوص دوربین، مدل اولترا به دو مدل دیگر رجحان داشت.

چندین ماه بعد، یعنی در سپتامبر امسال اپل از گوشی های سری آیفون 13 در چهار مدل مینی، استاندارد، پرو و پرو مکس رونمایی کرد. گوشی هایی که در نگاه اول هیچ تفاوت خاصی با نسل گذشته نداشتند اما بعد از آنالیز های دقیق به این نتیجه رسیدیم که کیفیت دوربین، مقدار باتری، مقدار شارژدهی و یک سری قابلیت های نرم افزاری آن ها به نسبت قبل پیشرفت داشت. خصوصا در مدل پرو و پرو مکس که این بار شاهد اضافه شدن رفرش ریت 120 هرتز به آن ها بودیم.

در نهایت اما می رسیم به گوشی های سری پیکسل 6 که ماه گذشته در دو مدل استاندارد و پرو رونمایی و راهی بازار شدند. محصولاتی که گوگل آن ها را با تمرکز بر کیفیت دوربین آن هم به لطف هوش مصنوعی فراوری کرد و حتی برای رسیدن به این هدف تصمیم گرفت تراشه اختصاصی خود را برای آن ها فراوری کند. تراشه ای که تنسور نام دارد و از لحاظ قدرت سخت افزاری به شکل محسوس از اسنپدراگون 888، اگزینوس 2100 و صد البته A15 ضعیف تر است.

گوگل سال ها روی فراوری تراشه تنسور مشغول کار بود تا بالاخره پیروز شد به یاری سامسونگ پروژه فراوری آن را با پیروزیت به اتمام برساند. تراشه ای که قرار بود نه تنها سرعت بیشتری را برای گوشی های پیکسل به ارمغان بیاورد بلکه همانطور که گفته شد، به آن ها در انجام وظایف مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین یاری کند. البته اقدام به فراوری تراشه اختصاصی یک هدف دیگر هم داشت و آن هم بهبود کیفیت دوربین به لطف روش ها و تکنیک های نرم افزاری بود. تا جایی که گوگل اکنون می تواند ادعا کند پیکسل های تازه از پیشرفته ترین سیستم دوربین در تاریخ بهره می برند.

اما نکته جالب اینجاست که در مراسم رونمایی از سری آیفون 13 ادعای دیگری مطرح شد. تیم کوک و تیم طراح آیفون 13 معتقد بودند این آیفون 13 پرو مکس است که برترین دوربین را در اختیار دارد و گلکسی S21 اولترا هم به اعتقاد سامسونگ برترین گوشی از لحاظ کیفیت عکاسی است. بنابراین اینطور که به نظر می رسد در حال حاضر در دنیایی زندگی می کنیم که برترین و برترین تر (!) ما را احاطه نموده اند. برای معین شدن این موضوع که کدام شرکت ادعای درست تری را مطرح نموده است، باید در دنیای واقعی، عملکرد نماینده های قدرتمند آن ها را مورد آنالیز قرار دهیم. چون طبیعتا فقط باید یک گوشی باشد که برترین تصاویر را ثبت می نماید و برترین عملکرد را در مقایسه با سایرین از خود به نمایش می گذارد. پس با ما همراه باشید تا ببینیم کدام گوشی در نهایت بیشترین امتیاز را خواهد داشت.

البته قبل از اینکه به این آنالیز بپردازیم باید این نکته را هم یادآور شویم که وب سایت آنالیز تخصصی DxOMark، پیش از این، آنالیز کامل دوربین هر یک از این گوشی ها را منتشر کرد و در نهایت فهرست رتبه بندی گوشی ها از 1 تا 10 را این گونه دسته بندی کرد.

همانطور که مشاهده می کنید، رتبه نخست در این فهرست متعلق به هواوی P50 پرو است که متاسفانه بعد از تحریم های آمریکا علیه هواوی، دیگر شاهد مقایسه دوربین این گوشی با گوشی های قدرتمند بازار نبودیم یا حداقل تعداد این آنالیز ها به حداقل رسید. در رده دوم نماینده شیائومی یعنی می 11 اولترا نهاده شده که با اختلاف بسیار کمی نسبت به پرچم دار هواوی در رتبه دوم نهاده شده است. در رتبه سوم باز هم نماینده ای از هواوی (P40 پرو پلاس) را شاهد هستیم و این یعنی سه رتبه نخست متعلق به نماینده های چینی است.

نماینده های مدل پرو اپل در رتبه چهارم و پنجم قرار دارند که این عملکرد خوب اپل در فراوری محصولی با دوربین قدرتمند را نشان می دهد. اما نماینده قدرتمند گوگل یعنی پیکسل 6 پرو توانست در این آنالیز ها رتبه هفتم را به خود اختصاص دهد که این فوق العاده است چون بسیاری از گوشی های این فهرست بعد از دریافت آپدیت های نرم افزاری هم مورد آنالیز دوباره قرار می گیرند و این یعنی پیکسل 6 پرو این شانس را دارد که امتیاز بیشتری هم کسب کند. البته در این فهرست شاید جای خالی یک گوشی را حس نموده باشید که درست هم است؛ در رابطه با گلکسی S21 اولترا حرف می زنیم که رتبه 25 را به خود اختصاص داد. یعنی پایین تر از پرچم داران دو نسل قبل اپل و حتی گلکسی S20 اولترا! طبیعتا این امتیاز خوبی برای یک محصولی که شرکت سازنده آن تعریف و تمجید زیادی از آن به عمل آورد به حساب نمی آید.

اما همانطور که می دانید، این آنالیز به وسیله وب سایت PhoneArena انجام شده است و باید دید عملکرد گوشی های یاد شده در این آنالیز چگونه خواهد بود. قبل از پیوستن به مقایسه، بهتر است نگاهی داشته باشیم به معینات فنی این سه محصول روی کاغذ تا ببینیم کدام یک احتمالا شانس بیشتری برای پیروزی دارد.

نام گوشیپیکسل 6 پروآیفون 13 پرو مکسگلکسی S21 اولترا
دوربین اصلی50 مگاپیکسلی با لنز 26 میلی متری GN1 ساخت سامسونگ، گشودگی دیافراگم f/1.8 لرزشگیر اپتیکال تصویر - سنسور 1/1.31 اینچی12 مگاپیکسلی با لنز 26 میلی متری، گشودگی دیافراگم f/1.5 لرزشگیر سنسور شیفت108 مگاپیکسلی با لنز 24 میلی متری، گشودگی دیافراگم f/1.8 لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 - لنز 18 میلی متری با مقدار زوم 0.7 برابری12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 - لنز 13 میلی متری با مقدار زوم 0.5 برابری12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 - لنز 14 میلی متری با مقدار زوم 0.6 برابری
دوربین تله فوتو48 مگاپیکسلی با زوم 4 برابری اپتیکال - لنز 104 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/3.5 - لرزشگیر اپتیکال تصویر12 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری اپتیکال - لنز 77 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.8 - لرزشگیر اپتیکال تصویر10 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری اپتیکال - لنز 70 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.4 - لرزشگیر اپتیکال تصویر
سایر سنسورهانداردندارد10 مگاپیکسلی با زوم 10 برابری اپتیکال - لنز 240 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/4.9 - لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین سلفی11.1 مگاپیکسل12 مگاپیکسل40 مگاپیکسل

همانطور که مشاهده می کنید، روی کاغذ هر سه گوشی شانس بهتر ظاهر شدن در این تست را دارند. اما قطعا در عمل نتیجه متفاوتی را شاهد خواهیم بود. توجه داشته باشید که هر گوشی های گوگل و سامسونگ یعنی پیکسل 6 پرو و گلکسی S21 اولترا از فناوری ترکیب پیکسلی بهره می برند در حالی که نماینده اپل یعنی آیفون 13 پرو مکس همان تصاویر 12 مگاپیکسلی را ثبت می نماید.

پیکسل 6 پرو به صورت پیش فرض 4 پیکسل را به یک پیکسل تبدیل نموده و تصاویر 12.5 مگاپیکسلی را از دل سنسور 50 مگاپیکسلی خود بیرون می کشد. نماینده سامسونگ اما از فناوری ترکیب پیکسل 9 به یک بهره می برد. به این معنا که 9 پیکسل مجاور را به یک پیکسل بزرگ تبدیل می نماید تا بتواند از سنسور 108 مگاپیکسلی خود، تصاویر 12 مگاپیکسلی را خروجی بگیرد. بنابرین با گوشی های پیکسل 6 پرو و گلکسی S21 اولترا می توان به صورت فول رزولوشن تصویربرداری کرد و تصاویری با جزئیات بیشتر و دقیق تر در اختیار داشت.

مورد دیگری که باید به آن به عنوان یک موضوع مهم اشاره کنیم، قابلیت زوم 10 برابری اپتیکال گلکسی S21 اولترا است که اجازه می دهد تصاویر را تا 10 برابر دورتر با کیفیت بسیار بالایی ثبت کنیم. بنابراین این گوشی در ثبت و ضبط تصاویر از فواصل دورتر با فاصله زیادی از دو گوشی دیگر عملکرد بهتری دارد. بعلاوه گشودگی دیافراگم دوربین اصلی آیفون 13 پرو مکس هم به f/1.5 می رسد که پایین ترین مقدار در گوشی های هوشمند به شمار میرود. این یعنی هنگام تصویربرداری، نور بیشتری جذب لنز می شود و در نتیجه قطعا جزئیات بیشتری به نمایش در خواهد آمد. همین گشودگی دیافراگم بازتر را در سنسور فوق عریض این گوشی هم شاهد هستیم که البته در این سنسور به f/1.8 می رسد اما با این حال از دو سنسور دیگر در گوشی های رقیب بیشتر است در نتیجه انتظار داریم عملکرد بهتری را از آن ببینیم.

اما می پردازیم به مقایسه این سه گوشی با یکدیگر در شرایط نوری مختلف تا ببینیم در نهایت کدام محصول می تواند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

دقت در فراوری رنگ

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید، وقتی در رابطه با کیفیت رنگ های فراوری شده صحبت می کنیم پیکسل 6 پرو عملکرد فوق العاده ای دارد و به خوبی می توان دید که بسیاری از تصاویری که به وسیله این گوشی و در طول روز به ثبت رسیده اند از لحاظ دقت و کیفیت رنگ واقعا خارق العاده هستند. البته در نگاه اول شاید اینطور به نظر برسد که تصاویر اندکی سرد هستند، خصوصا تصاویر دسته اول اما بسیاری از تصاویری که به وسیله این گوشی به ثبت می رسند بسیار دلنشین و متعادل به نظر می رسند (تصاویر دو دسته بعد). البته پیکسل 6 پرو تمایل دارد اندکی سایه ها را هم روشن تر به نمایش بگذارد به همین دلیل شاید تصاویر اندکی تخت به نظر برسند.

آیفون 13 پرو مکس اما همانطور که در بالا اشاره شد، به خاطر گشودگی باز دیافراگمی که دارد بیشتر تمایل دارد تصاویری روشن و گرم تر ثبت کند که این موضوع به وضوح در تصاویر بالا قابل مشاهده است. بعلاوه کنتراست تصاویری که نماینده اپل ثبت نموده بسیار بالا اما در عین حال کاملا دقیق و متعادل هستند. اینطور که به نظر می رسد اپل با درک جایگاه شبکه های اجتماعی در زندگی کنونی کاربران، دوربین گوشی های خود را به گونه ای طراحی کرد که زیباترین و دقیق ترین تصاویر را برای انتشار در این شبکه ها ثبت نمایند.

گلکسی S21 اولترا هم چیزی بین پیکسل 6 پرو و آیفون 13 پرو مکس است. یعنی نه آنقدری گرم که تصویرش شبیه به تصویر ثبت شده به وسیله نماینده اپل باشد و نه آنقدری سرد که بگوییم عملکرد این گوشی نزدیک به پیکسل 6 پرو است. نماینده شرکت کره ای بعلاوه در حفظ جزئیات در سایه هم عملکرد بهتری از آیفون داشت اما از لحاظ طبیعی بودن نتوانست به مقدار پیکسل ظاهر شود.

ناگفته نماند اپل کاملا این پیش آمدها را در نظر داشت به همین دلیل تصمیم گرفت قابلیتی را تحت عنوان Photographic Style در گوشی های سری آیفون 13 قرار دهد که به کاربر اجازه می دهد مقدار رنگ، کنتراست، سردی و گرمی و مواردی از این دست را مطابق سلیقه خود تنظیم کند. بدین ترتیب گرمی بیش از حد تصاویر ثبت شده به وسیله آیفون 13 پرو مکس را نمی توان لزوما نقطه ضعف آن در نظر گرفت وقتی خود شرکت راه حلی برای تنظیم دستی آن فراهم نموده است. مثلا اگر می خواهید آیفون شما خیلی سایه ها را حذف نکند می توانید تنظیمات مربوط به آن را به راحتی و در همان حین عکاسی انجام دهید. هیچ یک از گوشی های این مقایسه و به طور کلی پرچم دارها این قابلیت را در اختیار کاربران قرار نمی دهند که وقتی تنظیماتی برای بهبود کیفیت عکاسی به وسیله کاربر اعمال شد، برای تمام تصاویری که ثبت می شود هم اعمال شود بدون اینکه بعد از ثبت یک تصویر با فیلترهای متنوع بخواهیم این تنظیمات را انجام دهیم.

مقدار جزئیات

در دو تصویر بالا، نمونه کراپ شده تصاویری را مشاهده می کنید که به وسیله این سه گوشی به ثبت رسیده اند. به ترتیب از سمت چپ به راست، پیکسل 6 پرو، آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا این تصاویر را گرفته اند و هدف از آنالیز آن ها به این شکل، سنجش مقدار کیفیت و جزئیاتی است که در آن ها حتی بعد از برش حفظ شده است.

اما با نگاهی نزدیک به تصاویر بالا می توانیم به خوبی متوجه شویم که پیکسل 6 پرو بیش از حد تصاویر خود را شارپ نشان می دهد. این موضوع کاملا در هاله هایی که اطراف گوشه های تصویر وجود دارد قابل مشاهده است. این الگوریتم باعث شده وقتی تصویری با پیکسل 6 پرو ثبت و آن را کراپ می کنیم، مقدار جزئیات کاهش پیدا کند و آنچه که در تصویر دیده می شود هم رگه رگه و نه چندان طبیعی و تمیز به نظر می رسند.

اگرچه کیفیت تصویر بدون در نظر گرفتن تصاویر دیگر خوب به نظر می رسد اما ظاهرا باید در این جا امتیاز را به دو گوشی دیگر، خصوصا آیفون 13 پرو مکس بدهیم. چرا که کهکشانی شرکت کره ای اندکی تمایل به نرم نشان دادن تصویر دارد و به همین دلیل هیچ نویز یا رگه رگه ای در تصویر مربوط به این گوشی دیده نمی شود. این در حالی است که آیفون بیشتر تعادل را حفظ کرد و بنابراین به نظر می رسد باید آن را به عنوان برترین گوشی در این بخش در نظر بگیریم.

البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که وجود سنسور 108 مگاپیکسلی باعث شده که گلکسی S21 اولترا بتواند تصاویر را با جزئیات بیشتری به ثبت برساند. این در حالی است که در پیکسل 6 پرو هیچ گزینه ای مبنی بر استفاده از سنسور 50 مگاپیکسلی دیده نمی شود و کاربر مجبور است خروجی ها را با کیفیت 12.5 مگاپیکسل داشته باشد. اما با این حال پیشنهاد می کنیم این گزینه را در گلکسی S21 اولترا هم برای هر ثبت تصویری فعال نکنید چرا که سایز آن ها بسیار زیاد است و حجم زیادی از گوشی را اشغال می نمایند. به طور کلی پیشنهاد می شود هنگامی که می خواهید تصاویر به یادماندنی یا خاطره سازی ثبت کنید که می دانید ارزش استفاده از سنسور 108 مگاپیکسلی را دارند، این قابلیت را فعال کنید تا جزئیات زیادی را در تصویر خود داشته باشید.

بزرگ نمایی

صحبت درباره جزئیات شد و این یعنی دقیقا به جایی رسیده ایم که باید درباره دوربین تله فوتو صحبت کنیم. دوربینی که خوشبختانه در هر سه گوشی وجود دارد و به همین دلیل می توانیم مقایسه کاملا عادلانه ای داشته باشیم. البته گلکسی S21 اولترا به خاطر بهره مندی از سنسور 10 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 10 برابری خود قطعا این عدالت را زیر سوال می برد اما بالاخره این قابلیتی است که در این گوشی وجود دارد و باید به عنوان یک نقطه قوت کاملا مهم برای آن در نظر گرفته شود.

مقایسه را با زوم 3 برابری آغاز می کنیم که در واقع همان مقدار زوم بومی در گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس است. در این مقدار پیکسل 6 نتوانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و کاملا بازنده است. اما وقتی به زوم 4 برابری اپتیکال می رسید، جایی که پیکسل 6 مقدار زوم بومی خود را نشان می دهد، کیفیت تصاویر کاملا عالی و بسیار شفاف تر به نظر می رسند.

آیفون 13 پرو مکس اما در مقدار زوم 10 برابری تصویری نسبتا بی کیفیت به ثبت رساند. تصویری که شاید بتوان گفت خیلی هم قابل استفاده نیست. طبیعتا انتظار چنین چیزی را هم داشتیم چرا که این گوشی فقط می تواند تا سه برابر تصاویر را با کیفیت مناسب ثبت کند. اما نکته جالب و تا حدودی عجیب این جاست که پیکسل 6 پرو توانست در این مقدار زوم، (10 برابری)، با گلکسی S21 اولترا برابری کند که این فوق العاده است. این عملکرد پیکسل 6 پرو این پرسش را بوجود آورد که آیا برای دستیابی به زوم 10 برابری باکیفیت، احتیاجی به سنسور مجزا داریم؟ این در حالی است که کیفیت تصاویر ثبت شده به وسیله پیکسل 6 پرو و گلکسی S21 اولترا در مقدار زوم 10 برابری تفاوت خیلی فاحشی با یکدیگر ندارند. هرچند واقعا گلکسی S21 اولترا کیفیت بهتری را به نمایش گذاشت که کاملا طبیعی و مورد انتظار هم بود.

در مقدار زوم 15 برابری هم آیفون کاملا بازنده مقایسه بود و باید آن را کاملا خارج از بحث دانست. مبارزه اصلی بین پیکسل 6 پرو و گلکسی S21 اولترا است که عملکرد نزدیکی هم به یکدیگر داشتند. گلکسی S21 اولترا اندکی رنگ سفید و نقاط روشن را درخشان تر از حد معمول به نمایش گذاشت و مثل همواره کنترل خوبی روی این نقاط از خود به نمایش نگذاشت. از طرفی جزئیات را بهتر به نمایش گذاشت و عملکرد بهتری نشان داد. البته پیکسل 6 پرو هم عملکرد بسیار خوبی داشت ولی با فاصله بسیار کمی پشت سر نماینده قدرتمند سامسونگ نهاده شد.

حالت پرتره

حالت پرتره با زوم 1 برابری شاید خیلی به وسیله کاربران مورد استفاده قرار نگیرد اما هر سه گوشی از آن بهره می برند و با دوربین اصلی خود هم این تصاویر را ثبت می نمایند. این یعنی حتی در نور کم هم این پرچم دارها می توانند عملکرد بسیار خوبی در ثبت تصاویر پرتره از خود به نمایش بگذارند. البته گوشی های پرچم دار معمولا در همه شرایط نوری عملکرد خوبی دارند و از پیکسل 6 پرو و آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا هم انتظاری جز این نداشتیم.

اما نکته جالب در رابطه با این گوشی ها این است که پیکسل 6 پرو برای ثبت این تصویر از تکنیک برش دیجیتالی تصویر دوربین اصلی خود استفاده کرد و به همین دلیل شاید خیلی نتوان آن را 1 برابری دانست. از آن جایی که در این گوشی از برش دیجیتالی استفاده شده است، بنابراین جزئیات درون تصاویر اندکی رگه دار به نمایش در می آیند و در مقایسه با دو گوشی دیگر از اپل و سامسونگ، ظاهری نرم تر به خود می گیرند. بعلاوه پیکسل 6 پرو این بار اصلا نتوانست در نمایش رنگ ها عملکرد دقیقی از خود به نمایش بگذارد و آن ها را تاریک تر از حد معمول به نمایش گذاشت. به همین دلیل نمی تواند خیلی آن ها را در حد تصاویر ثبت شده به وسیله کهکشانی سامسونگ و آیفون 13 پرو مکس اپل دانست. هرچند با نگاهی به تصاویر بالا می توان تا حدودی انتخاب بین آن ها را به سلیقه کاربر نیز مرتبط دانست.

همانطور که اشاره شد، هر سه گوشی قادر هستند با استفاده از دوربین اصلی خود به ثبت تصاویر پرتره بپردازند. اما برای ثبت یک تصویر پرتره واقعی، باید از لنز بزرگ تری استفاده کرد که فریم کوچک تری را پوشش دهد و به همین دلیل بتواند سوژه مورد نظر را بیشتر در محدوده فوکوس خود نگه دارد یا بهتر است بگوییم، آن را از پس زمینه جدا کند. در حالی که در پیکسل 6 پرو کاربر می تواند با استفاده از زوم دیجیتالی، در حالت پرتره تا 5 برابر روی سوژه زوم کند اما متاسفانه در این حالت فقط از زوم دیجیتالی دوربین اصلی استفاده می شود.

در نتیجه تصاویری که در بالا مشاهده می کنید با استفاده از دوربین تله فوتو و با بزرگ نمایی 4 برابری به ثبت رسیده است بدون اینکه حالت پرتره فعال باشد و همانطور که می بینید، نتیجه هم بسیار عالی بود. البته مقدار بوکه ای که در آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا در زوم 3 برابری دیده می شود در تصویر ثبت شده به وسیله پیکسل 6 پرو وجود ندارد اما بهتر است بدانید برترین حالتی که می توان در آن با پیکسل 6 پرو تصویر پرتره ثبت کرد، در واقع با حالت پرتره نیست بلکه ثبت تصویری معمولی با زوم 4 برابری است.

دوربین فوق عریض

اما می رسیم به دوربین فوق عریض، جایی که معمولا گوشی ها، حتی گوشی های پرچم دار خیلی عملکرد خوبی در این زمینه ندارند. یعنی در واقع عملکرد آن ها به خوبی دوربین اصلی نیست که انتظاری هم جز این نداشتیم. کم پیش می آید که شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند محصولی را فراوری نمایند که دوربین فوق عریض آن به خوبی دوربین اصلی عکاسی کند که البته این مسئله را در گوشی های سری وان پلاس 9 شاهد بودیم.

اما در این آنالیز، گوشی های بسیار قدرتمندی را شاهد هستیم که در امر عکاسی از وان پلاس 9 بهتر هستند. اما آیا این رجحان در دوربین فوق عریض هم دیده می شود؟ در بین این گوشی ها، گوگل پیکسل 6 پرو بزرگ ترین لنز را با مقدار 18 میلی متر دارد در حالی که این مقدار برای آیفون 13 پرو مکس به 13 میلی متر و در گلکسی S21 اولترا هم به 14 میلی متر می رسد. این یعنی نماینده ای اپل و سامسونگ قادر هستند فریم بزرگ تری را در یک تصویر جای دهند و محدوده بیشتری را تحت پوشش خود داشته باشند. بنابراین اگر قصد عکاسی از چشم انداز های وسیع را دارید، گلکسی S21 اولترا و خصوصا آیفون 13 پرو مکس بیشتر به یاری شما می آیند.

آیفون 13 البته در این بخش به خاطر بهره مندی از لنز 13 میلی متری و بعلاوه گشودگی بازتر دریچه دیافراگم (f/1.8)، تصاویری ثبت می نماید که مقدار جزئیات در آن ها بیشتر است، تصاویر تا حد زیادی طبیعی هستند و کنتراست تصویر هم بالاست. هرچند در نگاه اول، فقط سلیقه کاربر معین می نماید کدام تصویر مناسب تر است.

دوربین سلفی

اما می رسیم به دوربین سلفی، جایی که مدت زمان زیادی است که پرچم داران سامسونگ در این بخش به لطف سنسور بزرگی که دارند، تقریبا بی رقیب ظاهر می شوند. البته منظور از بی رقیب به صورت کلی است و نه صرفا در عکاسی در نور روز. اما آیا پیکسل 6 پرو و آیفون 13 پرو مکس می توانند جلوی کهکشانی قدرتمند کره ای ها را بگیرند؟

یک نکته بسیار مثبت در رابطه با دوربین سلفی پیکسل 6 پرو، لنز نسبتا وسیع آن است. به این صورت که کاربر می تواند محدوده زیادی را تحت پوشش خود داشته باشد و به راحتی افراد را در یک قاب جا دهد. این در حالی است که در گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس همه چیز به شکل کشیده به نمایش گذاشته می شود. بعلاوه اگر تنها سوژه درون تصویر باشید اندکی روی شما زوم می شود.

از لحاظ کیفیت، همانطور که می توانید از تصاویر بالا مشاهده کنید، متوجه می شوید که تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین سلفی پیکسل 6 پرو بیش از حد شارپ هستند در حالی که دو گوشی رقیب تصاویر نرم تری را به ثبت رسانده اند. اینکه تصویر شارپ به ثبت رسیده واقعا عالی است اما از طرفی کاربر باید بپذیرد اشکالات روی اجزای صورت بسیار واضح تر از آنچه که باید به نمایش گذاشته می شود و خبری از روتوش تصویر نیست.

سوا از تمامی این موارد، مقدار جذب نور در دوربین سلفی پیکسل 6 پرو اندکی کم است و در نتیجه تصاویر تاریک تر از آنچه که باید به نمایش گذاشته می شوند. این یعنی اگر به تصاویر ثبت شده به وسیله نماینده گوگل دقت کنید می بینید که کنتراست تصویر اندکی بالاست در حالی که دو گوشی دیگر تصویر روشن تری را ثبت نموده اند. طبیعتا این موضوع به سلیقه کاربر برمی شود که کدام تصویر می تواند بیشتر از دیگری احتیاج او را رفع کند یا به مذاقش خوش بیاید اما به صورت کلی کهکشانی قدرتمند سامسونگ باز هم پیروز شد در این زمینه بیشترین و برترین تعادل را در مقایسه با دو گوشی دیگر داشته باشد.

نتیجه

بعد از این آنالیز، این پرسش بوجود می آید که آیا پیکسل 6 پرو را باید کاندیدای تبدیل شدن به برترین دوربین گوشی در سال 2021 و 2022 بدانیم؟ قبل از اینکه به این پرسش پاسخ دهیم باید یک سری مسائل گفته شود. اول اینکه این آنالیز کامل و جامع نبود. چرا که برای آنالیز جامع، عملکرد گوشی ها در نور شب هم حتما باید مورد ارزیابی قرار بگیرد که در آینده ای نزدیک قطعا این مقایسه را بین این گوشی ها خواهیم داشت.

مورد دوم، مقایسه پیکسل 6 پرو و آیفون 13 پرو مکس با گلکسی S21 اولترا است که در واقع نماینده نسل گذشته سامسونگ به شمار میرود. اگرچه سامسونگ این گوشی را برای سال 2021 رونمایی کرد اما اگر قرار بود رقابتی وجود داشته باشد بین این گوشی و آیفون 12 پرو مکس بود و نه بین آن و آیفون 13 پرو مکس. در نتیجه علاقه مندان به گوشی پیکسل 6 پرو که شاید در این مقایسه، عملکرد گوشی محبوب شان را بهتر دیدند باید منتظر رونمایی از گلکسی S22 اولترا باشند چرا که این محصول رقیب اصلی پیکسل 6 پرو است.

اما حالا می پردازیم به پاسخ پرسشی که در این بخش مطرح شد. آیا پیکسل 6 پرو را می توان کاندیدای تبدیل شدن به برترین گوش از لحاظ دوربین دانست؟ اینطور که به نظر می رسد و همانطور هم که مشاهده کردید، این گوشی واقعا از لحاظ کیفیت عکاسی در نور روز عملکرد کم نظیری دارد و به خوبی توانست با برترین های بازار شانه به شانه پیش برود. اما برخلاف نتیجه ثبت شده در DxOMark، این گوشی نتوانست حداقل در شرایط بالا، با گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس رقابت کند.

در بسیاری از مواقع عملکرد دوربین پیکسل 6 پرو مثال زدنی است اما گاهی اوقات تصاویری صاف و بدون جزئیات به ثبت می رسند. تصاویر ثبت شده به وسیله گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس اندکی بهتر و باکیفیت تر هستند و ثبات بیشتری هم دارند. از طرفی نقاط قوت پیکسل 6 پرو را هم می توان دوربین پریسکوپی قدرتمندش دانست که حتی در زوم 15 برابری هم توانست با کیفیت گلکسی S21 اولترا برابری کند. این در حالی است که نماینده سامسونگ امکان زوم اپتیکال 10 برابری دارد و این مقدار در پیکسل 6 پرو فقط به 4 برابر می رسد. بعلاوه دوربین سلفی پیکسل هم در عین حال که کیفیت خوبی دارد بسیار عریض است و می تواند سوژه های بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. بعلاوه فراموش نکنید که پیکسل 6 پرو در گران ترین مدل خود هم از آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا به شکل محسوسی مقرون به صرفه تر است و به همین دلیل برای آن دسته از کسانی که به دوربین و کیفیت عکاسی اهمیت می دهند و بودجه کافی برای خرید پرچم دار ندارند، می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ در صورتی که گوگل این گوشی ها را وارد بازارهای خاورمیانه کند، آیا خرید آن را به گوشی هایی نظیر آیفون و گلکسی S ترجیح می دهید یا هنوز هم فکر می کنید گوگل نمی تواند به مقدار اپل، سامسونگ و شیائومی، عملکرد خوبی در زمینه فراوری گوشی هوشمند داشته باشد؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2713

به "مقایسه دوربین پیکسل 6 پرو، آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین پیکسل 6 پرو، آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید