طرح بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد اجرا می شود

به گزارش راوه بلاگ، معاون میراث فرهنگی خراسان شاقتصادی با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد سبب توسعه گردشگری و رونق اقتصادی می شود، گفت: طرح پیشنهادی پس از بررسی و چکش کاری های لازم و در راستای تفاهم نامه منعقدشده، اجرایی می شود.

طرح بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد اجرا می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شاقتصادی، علی مستوفیان روز پنجشنبه 25 اردیبهشت ماه 99 در نشست بررسی طرح بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد اظهار کرد: این طرح در راستای تفاهم نامه منعقدشده بین استانداری و گروه اقتصاد ملل اجرایی خواهد شد.

مستوفیان، ایجاد فضای عمومی و میدان شهری را ازجمله اهداف این طرح برشمرد و افزود: ارتقای هویت تاریخی و فرهنگی، تقویت عناصر شاخص معماری مجموعه تاریخی، افزایش سرانه های فرهنگی و گردشگری و نیز هویت بخشی تاریخی و فرهنگی به مرکز استان خراسان شاقتصادی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

او با تأکید بر اینکه احیای مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم به توسعه گردشگری و رونق اقتصادی استان کمک خواهد کرد، عنوان نمود: ایجاد مرکز سرزنده تاریخی برای حضور گردشگران و ایجاد مرکز معرفی و ارائه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان را در این طرح دنبال می کنیم.

آیینه خانه مفخم یکی از یادمان های برجسته دوره قاجار در حدود سال 1300 هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته شده و با شماره 1167 به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم زمان با آیینه خانه ساخته شد، بزرگ ترین و شاخص ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شاقتصادی است و با شماره 952 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل 34 اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی کاری معرق، هفت رنگ و با طرح ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

مصالح به کاررفته در بنا آجر با ملات گچ است و هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شاقتصادی و جنوبی است، سرتاسر بنا با کاشی های خشتی و هفت رنگ زیبا در اندازه و شکل های مختلف به رنگ های فیروزه ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشی کاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 864

به "طرح بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد اجرا می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد اجرا می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید