شناسایی نزدیکترین سیاهچاله به زمین

به گزارش راوه بلاگ، ستاره شناسان سیاهچاله ای را در نزدیکی زمین کشف کردند.

شناسایی نزدیکترین سیاهچاله به زمین

سیاهچاله ها مقدار های مختلفی دارند، از سیاهچاله های ستاره ای با جرم چند برابر خورشید گرفته تا سیاهچاله های کلان جرم که میلیون ها برابر بیشتر از خورشید جرم دارند.

ستاره شناسان اخیراً سیاهچاله ای بسیار پرجرم را کشف نموده اند که تنها 1550 سال نوری از ما فاصله دارد و از نظر نجومی به خانه ما نزدیک است. این یک هدف هیجان انگیز برای تحقیقات آینده است.

سوکانیا چاکرابارتی، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه آلاباما در هانتسویل، در بیانیه ای اعلام نموده است: این سیاهچاله از هر سیاهچاله شناخته شده دیگری به خورشید نزدیکتر است، در فاصله 1550 سال نوری از آن قرار گرفته است.

این سیاهچاله با استفاده از داده های ماموریت گایا آژانس فضایی اروپا که در حال ساخت نقشه سه بعدی از کل کهکشان است، کشف شده است.

محققان نزدیک به 200000 ستاره دوتایی را مورد مطالعه قرار داده اند که در آن ها یک ستاره به دور یک همدم می چرخد تا مواردی را پیدا کند که در آن درخشندگی یک ستاره برای شرح روشنایی ستاره دوتایی کافی باشد. این بدان معنی است که همراه این باینری ها باید تاریک باشد، که نشان می دهد که آن همراه می تواند یک سیاهچاله باشد.

محققان سپس این دوتایی های انتخاب شده را گرفته و تغییر داپلر نور آن ها را مورد مطالعه قرار دادند که نشان می دهد جرم همراه چقدر است و اطلاعاتی در خصوص مدار و چرخش جفت می دهد. اینگونه بود که آن ها سیاهچاله نزدیک را شناسایی کردند و از آن آگاه شدند.

چاکرابارتی می گوید: در این مورد ما به یک سیاهچاله هیولایی نگاه می کنیم، اما این سیاهچاله در مدار طولانی 185 روزه یا حدود نیم سال است.

منبع: الیوم السابع