دستمزد سال 99، جوابگوی چند درصد هزینه های کارگران بود؟

به گزارش راوه بلاگ، به گزارش خبرنگاران، یکی از مهمترین چالش های حوزه روابط کار و دغدغه شورای عالی کار در خاتمه هر سال، موضوع معین حداقل دستمزد است.

دستمزد سال 99، جوابگوی چند درصد هزینه های کارگران بود؟

برابر ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد باید بر اساس نرخ تورم و سبد هزینه معیشت به گونه ای مشخص گردد که حداقل های زندگی یک خانوار کارگری را تامین کند.

حداقل مزد، حقوقی است که همه ساله به وسیله شورای عالی کار بر اساس مفاد قانون کار مشخص و ابلاغ می گردد و کارفرما مجاز به پرداخت اندازه کمتر از آن برای کار با حداکثر ساعات کار قانونی نیست.

نسبت دستمزد و هزینه های کارگران

مطابق آنالیز های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت حداقل دستمزد سالانه کارگران در سال 1399 به میانه عایدی سالانه خانوارهای شهری 30 درصد و خانوارهای روستایی 53.3 درصد بوده است؛ این در حالی است که حداقل دستمزد سالانه کارگران نسبت به میانه هزینه سالانه یک خانوار شهری35.3 درصد و خانوار روستایی 64.2 درصد بوده است.

میانه عایدی سالانه یک خانوار شهری در سال 1397 مبلغ 43 میلیون تومان و در سال 1398 حدود 54 میلیون تومان بوده که به بیش از 74 میلیون تومان در سال 1399 رسیده و نشان می دهد که عایدی سالیانه خانوارهای شهری در سال گذشته نسبت به دو سال قبل از آن رشد داشته است.

میانه هزینه سالانه خانوارهای شهری هم از 40 میلیون تومان در سال 1397 و 48 میلیون تومان در سال 1398 به بیش از 63 میلیون تومان در سال گذشته رسیده و از افزایش چشمگیر هزینه های خانوار حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، نتایج این پژوهش نشان می دهد که سال گذشته هر خانوار شهری بیش از 74 میلیون تومان در سال عایدی داشته و بیش از 63 میلیون تومان هزینه نموده است.

هزینه سالانه یک خانوار روستایی هم طی سال گذشته حدود 35 میلیون تومان بوده در حالی که 42 میلیون تومان عایدی در سال به دست آورده است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2624

به "دستمزد سال 99، جوابگوی چند درصد هزینه های کارگران بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستمزد سال 99، جوابگوی چند درصد هزینه های کارگران بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید