خبرنگاران برنامه سازگاری با کم آبی مازندران تصویب شد

به گزارش راوه بلاگ، ساری - خبرنگاران - برنامه های سازگاری با کم آبی مازندران شنبه شب در نشست کارگروه ملی که با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو در ساری برگزار گردید ، به تصویب رسید.

خبرنگاران برنامه سازگاری با کم آبی مازندران تصویب شد

به گزارش خبرنگاران ، در این نشست که با حضور احمد حسین زادگان استاندار و اعضای شورای آب استان در محل استانداری برگزار گردید و وزیر نیرو از تهران به صورت ویدئوکنفرانسی در آن حضور داشت مقرر شد با اجرای برنامه های مختلف 523 میلیون متر مکعب تا افق 1405 در مصرف آب استان صرفه جویی گردد.

طبق این مصوبه قرار است 361میلیون مترمکعب صرفه جویی از منابع آب سطحی ، صنعتی و فاضلاب صورت گیرد و 162 میلیون مترمکعب بقیه هم از منابع آب زیرزمینی باشد.

تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نیرو ، جهاد کشاورزی ، کشور و صنعت، معدن، تجارت و سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 96/12/06 به تصویب محترم وزیران رسید.

هدف از تشکیل این کارگروه که بعدها سازمان هواشناسی کشور نیز به آن اضافه شد، هماهنگی و انسجام در برنامه های سازگاری با کم آبی در سطح کشور و متعادل سازی منابع و مصارف آب بوده است.

خالی شدن ذخایر آب های زیرزمینی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران در این جلسه با تشریح جزئیات طرح های سازگاری با کم آبی استان گفت که 76 درصد منابع آب مصرفی استان سطحی و 24 درصد زیر زمینی است .

محمدابراهیم یخکشی اضافه کرد : طبق برسی های انجام شده در یک دهه اخیر 82 میلیون متر مکعب کسری آب در مخازن استان به وجود آمده است.

وی میانگین آورد سالانه آب سطحی استان را 4.5 میلیارد متر مکعب اعلام نمود و گفت : ظرفیت 10 سد عظیم و کوچک و 800 قطعه آببندان استان حدود 700 میلیون متر مکعب دارد که با اجرای طرح های شبکه آبیاری در پایین دست می توان بهره وری و صرفه جویی بهتری اعمال کرد.

یخکشی با اعلام این که 90 درصد مصرف آب مازندران مربوط به بخش کشاورزی است ، گفت : بیشترین میزان مصرف آب بخش کشاورزی با 38 درصد مربوط به برنجکاری است و پس از آن هم باغداری با 27 درصد قرار گرفته است.

وی اضافه کرد : با اجرای طرح های الگوی کشت و آبیاری تحت فشار ، تسطیح و یکپارچه سازی و مکانیزاسیون می توان حجم زیادی از آب مصرفی این بخش ها را مدیریت کرد و به همین منظور هم طرح های سازگاری با کم آبی در بخش کشاورزی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی به صورت مشترک اجرایی می گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران از اجرایی شدن طرح زهکشی در سطح 170 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان اطلاع داد و گفت : اجرای طرح های زهکشی یکی از برنامه های مهم سازگاری کم آبی در استان است و می توان با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری فرسایش خاک را از 10 تن در هر هکتار به 6.6 تن کاهش داد.

وی سازگاری استان با کم آبی در بخش کشاورزی را به نفع فراوریات این بخش دانست و اضافه کرد : با بهره وری صحیح از آب 300 تا 500 هزار تن به میزان فراوری محصولات کشاورزی استان اضافه می گردد.

ضرورت مشارکت گردشگری در برنامه سازگاری کم آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران همچنین با اعلام این که در حال حاضر 58 شهر و سه هزار و 200 روستای استان از آب شرب برخوردارند ، گفت : ولی فقر اّب شرب در استان بالا است و به همین دلیل هم تا کنون آب شرب 54 شهر از فضاسازی سبز شهری جدا شده است و اجرای این طرح در چهار شهر دیگر هم در حال انجام است.

وی یکی از مسائل استان را عقب ماندگی از طرح های فاضلاب شهری برشمرد و شرح داد : هم اکنون تصفیه فاضلاب تنها در هفت شهر استان با ظرفیت 307 هزار متر مکعب صورت می گیرد در حالی که 27 شهر همچنان فاقد فضلاب شهری هستند که در برنامه های سازگاری کم آبی استان مورد توجه قرار گرفته اند.

یخکشی توجه به برنامه سازگاری با کم آبی در بخش گردشگری استان را هم ضرورتی دانست و شرح داد : به دلیل وجود مسافران و گردشگران که بیشترین جمعیت شناور اما دائمی استان محسوب می شوند و مصرف نمایندگان آب شرب استان هستند ، باید در اجرای طرح های سازگاری با کم آبی مشارکت نمایند.

وی با اعلام این که توزیع منابع آبی موجود استان در سه منطقه غرب ، مرکز و شرق استان متفاوت است ، گفت : می توانیم با اجرای برنامه های مختلف اثربخشی خوبی را در مصرف آب داشته باشیم.

او کاهش سرانه مصرف آب در بین خانواده های شهری از 285 لیتر به 195 لیتر ، خانواده های روستایی از 264 لیتر به 170 لیتر را هم به عنوان بخشی از برنامه سازگاری کم آبی استان معرفی کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت : در حوزه مصرف آب در بخش صنعت نیز طبق برنامه باید حدود 10 میلیون متر مکعب صرف جویی گردد که هفت میلیون متر مکعب مربوط به واحد های فراوریی و صنعتی خارج از شهرک های صنعتی و سه میلیون متر مکعب هم بر عهده 38 شهرک صنعتی استان است.

یخکشی بر اهمیت مشارکت محیط زیست در برنامه های سازگاری کم آبی مازندران هم تاکید نمود و شرح داد : با توجه به وجود رودخانه های شیلاتی در استان ، توجه به کیفیت آب رودخانه ها ، رعایت و حفظ حریم و کنترل آب آنها ، توجه به تالاب ها و آببندان ها و اجرای طرح فاضلاب شهری از برنامه هایی است که با مشارکت محیط زیست اجرایی می گردد.

طبق آمارهای رسمی در حال حاضر 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مازندران مصرف می گردد.

مازندران 460 هزار هکتار زمین های کشاورزی دارد که سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در آنها فراوری می گردد.

هم اکنون طبق برآورد دستگاه های اجرایی مسئول ، با آبگیری کامل سدها و آببندان های مازندران ، 20 درصد از آب کشاورزی استان از این طریق تامین می گردد و بقیه هم وابسته به آب های سطحی و زیر زمینی است.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 میلیارد و 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .

به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می گردد و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2105

به "خبرنگاران برنامه سازگاری با کم آبی مازندران تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برنامه سازگاری با کم آبی مازندران تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید