جلسه غیررسمی اعضای برجام و آمریکا، بدون حضور ایران، ظریف: ما جدیت خود را نشان داده ایم؛ اکنون نوبت آمریکاست

به گزارش راوه بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- ساعاتی پس از سرانجام نشست کمیسیون مشترک برجام، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین از جلسه غیر رسمی اعضای گروه چهار به علاوه یک و آمریکا، بدون حضور ایران خبر داد.

جلسه غیررسمی اعضای برجام و آمریکا، بدون حضور ایران، ظریف: ما جدیت خود را نشان داده ایم؛ اکنون نوبت آمریکاست

به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری خبرنگاران، میخائیل اولیانوف روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: برای اولین بار روسای هیات های مشارکت نماینده در برجام با رئیس هئیات آمریکا در چارچوب یک نشست غیر رسمی در وین دیدار کرده تا درباره فعالیت های جاری پیرامون احیای توافق هسته ای گفت وگو نمایند.

نماینده روسیه شرح داد که در این نشست ایران حضور نداشت.

دور سوم هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ساعاتی پیش در گرندهتل وین سرانجام یافت و قرار شد گفت وگوهای فنی در نشست های کارشناسی ادامه یابد.

بر این اساس، نشست های دو گروه کارشناسی که از هفته گذشته به طور موازی جهت رایزنی های فنی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته ای آغاز به کار کرده اند، ادامه خواهند یافت. نتایج نشست های این دو گروه کارشناسی در حوزه جنبه های فنی مربوط به رفع تحریم ها و مسائل هسته ای، به کمیسیون مشترک اعلام می شود.

اولیانوف پیشتر فضای کلی جلسه را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود که اگر لازم شد نشست کمسیون دوباره تشکیل می شود.

در همین حال سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین خواستار افزایش سرعت مذاکرات برای رفع تحریم های آمریکا علیه ایران شده است. وانگ گون روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در وین حمله خرابکارانه به تأسیسات هسته ای نطنز را به باد انتقاد گرفت و گفت: فکر می کنیم این تحولات، اعتقاد ما را تقویت کرد که آنچه اکنون به عنوان اولویت مهم مورد نیاز است، این است که از عوامل منحرف نماینده فاصله گرفته و مذاکرات را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

در جریان نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، سید عباس عراقچی رییس هیأت ایرانی، ضمن محکوم کردن خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز و گلایه شدید از واکنش ضعیف کشورهای اروپایی به این حادثه، تأکید کرد که اعضای برجام باید یکصدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را که مصداق تروریسم هسته ای و تخطی فاحش از قوانین بین المللی است، محکوم و تقبیح نمایند.

عراقچی تاکید کرد که هیات مذاکره نماینده جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات فرسایشی و اتلاف وقت نیست و تاکید دارد که گفت وگوها در چارچوبی تعیین و در زمانی قابل قبول انجام گیرد.

ظریف: ما جدیت خود را نشان داده ایم؛ اکنون نوبت آمریکاست

وزیر امور خارجه ایران گفت، علی رغم جدیت عزم ایران در پیروی از دیپلماسی، آمریکا همچنان به فشار حداکثری متعهد است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: جدیت هدف ایران در دنبال کردن دیپلماسی در سه سال گذشته از زمان خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران، آزموده شد. ایران با ماندن در این توافق، با موفقیت این آزمون را گذراند.

وزیر امور خارجه ایران افزود با این حال، دولت بایدن تنها تعهد به فشار حداکثری ترامپ را از خود نشان داده است.

ارزیابی عراقچی از نشست امروز وین

معاون وزیر امور خارجه ایران نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را بسیار جدی و چالشی خواند و گفت: اروپایی ها باید جدیت را در مذاکرات نشان دهند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین در گفت وگویی بعد از نشست امروز بیان کرد: امروز جلسه کمیسیون مشترک مجدد برگزار و تقریبا دو ساعت به طول کشید. قرار شد گروه های کاری در حوزه هسته ای و رفع تحریم ها کار خودشان را امروز بعدازظهر از سر بگیرند. همه توافق داشتند که وارد کار جدی و عملی شویم و مجموعه تحریم هایی که آمریکا باید بردارد لیست شود و مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام دهد نیز لیست شود و توافق درباره آن صورت بگیرد و اجرایی شود.

عراقچی ، بیان نمود: جلسه بسیار جدی و حتی چالشی بود. تحولاتی که بین این جلسه و جلسه قبل داشتیم از جمله حادثه نطنز و ... فضای جلسه را به شدت چالشی کرده بود و بحث ها از هر دو طرف خیلی جدی و متاثر از اتفاقات این مدت بود.

معاون وزیر خارجه گفت: مواضع کشور را خیلی روشن در نشست بیان نمودیم. حادثه نطنز چیزی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت و انتظار ما که کشورهای مقابل در برجام این حادثه را محکوم نمایند انتظار کاملا جدی و به حقی بود. غیر از روسیه و چین، سه کشور اروپایی نه تنها این کار را صورت ندادند، بلکه در حوزه تحریم ها مواردی را اضافه کردند.

وی بیان نمود: حسن نیت از سوی کشورهای اروپایی به شدت از سوی ما زیر سوال رفت. آنها باید جدیت خودشان را در مذاکرات نشان دهند و این گونه نیست که با این حرکات بتوان به جمع بندی خوبی رسید، مگر این که کشورهای اروپایی جدیت را در عمل نشان دهند.

عراقچی با بیان اینکه ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و اصلا مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم، گفت: باید سریع تر به جمع بندی برسیم و باید این را در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد، در غیر این صورت دلیلی برای ادامه مذاکرات نمی بینیم.

عراقچی درباره اینکه آیا دو طرف توانستند لیست ها را آماده نمایند و موارد اختلافی چیست؟ گفت: لیست ها در حال آماده شدن است و موضع ما این است که همه تحریم ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می شود کامل و شامل باشد. قرار است گروه های کاری کار خودشان را جدی تر جلوتر ببرند. همه کشورها از جمله سه کشور اروپایی این توافق را دارند که در مرحله ای هستیم که دیگر نیازی به بحث های کلی وجود ندارد و باید وارد کار شد و لیست ها را تهیه و نهایی کرد و بعد درباره اختلافات صحبت کرد تا لیست نهایی تهیه شود.

معاون وزیر خارجه درباره بحث راستی آزمایی گفت: تحول جدیدی رخ نداده است و اول باید فهرست تحریم ها روشن شود و بعد راستی آزمایی صورت بگیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در بحث راستی آزمایی تحول جدیدی رخ داده و مدت زمان آن چقدر خواهد بود؟ گفت: تحول جدیدی در این زمینه رخ نداده است و مواضع ما کماکان هم است. ما الان در مرحله ای هستیم که باید فهرست تحریم ها و فهرست اقدامات ایران روشن شود وقتی این قطعی شد مرحله بعدی آن است که راستی آزمایی را معین کنیم که آن هم بحث و مذاکرات خودش را دارد و ان شاءالله به آن می رسیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از نشست امروز امیدوار به رسیدن به جمع بندی هستید؟ گفت: اگر امیدوار نبودیم الان این جا نبودیم ولی این که جهت، جهت آسانی نیست را همه قبول دارند و امیدوار هستیم در این دور از مذاکرات به یک جهتی برویم و به یک جمع بندی برسیم که چشم انداز حل و فصل کاملا روشن شده باشد. امیدواریم در طول چند روز آینده به این امر برسیم. هنوز زود است که بگوییم که قطعا بگوییم خواهیم رسید یا نه، به دلیل مسائل و سختی هایی که وجود دارد. ولی با این حال امیدواریم

وی افزود: اگر طرف های اروپایی و آمریکا می توانند تعهداتشان را انجام دهند ما هم تعهدات خود را انجام می دهیم.

عراقچی گفت: گروه های کاری کارشان را انجام می دهند و هر زمان لازم باشد نشست کمیسیون مشترک برگزار شود ما این جلسه را تشکیل می دهیم. هنوز زمانی تعیین نیست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2252

به "جلسه غیررسمی اعضای برجام و آمریکا، بدون حضور ایران، ظریف: ما جدیت خود را نشان داده ایم؛ اکنون نوبت آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلسه غیررسمی اعضای برجام و آمریکا، بدون حضور ایران، ظریف: ما جدیت خود را نشان داده ایم؛ اکنون نوبت آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید