تولید برگی مصنوعی که دی اکسید کربن را به سوخت پاک تبدیل می کند

به گزارش راوه بلاگ، دانشمندان در تازه ترین تلاش خود، پیروز به تولید برگی مصنوعی شده اند که می تواند ضمن تولید سوخت جایگزین پاک، به کاهش انتشار دی اکسید کربن کمک کند.

تولید برگی مصنوعی که دی اکسید کربن را به سوخت پاک تبدیل می کند

دانشمندان در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی، برگی مصنوعی تولید کرده اند که با هزینه ای کم، دی اکسید کربن مضر را به سوخت پاک جایگزین تبدیل می کند. این فناوری نو که در ژورنال نیچر انرژی (Nature Energy) منتشر شده، با الهام از نحوه استفاده گیاهان از انرژی خورشید برای تبدیل دی اکسید کربن به غذا بوده است. ییمین وو (Yimin Wu)، استاد دانشگاه واترلو کانادا که مسئولیت این پژوهش را برعهده داشت، می گوید:

به این فناوری، برگ مصنوعی می گوییم زیرا کارایی برگ های واقعی و فرایند فتوسنتز را تقلید می کند. برگ واقعی به تولید گلوکز و اکسیژن می پردازد و ما متانول و اکسیژن تولید می کنیم.

تولید متانول از دی اکسید کربنی که عامل اصلی گرمایش زمین به شمار می رود، نه تنها به کاهش گازهای گلخانه ای کمک می کند، بلکه جایگزینی برای سوخت های فسیلی که تولیدکننده دی اکسید کربن هستند، به شما می رود.

مهم ترین عنصر این فرایند، پودر ارزان و قرمز رنگ بهینه شده ای به نام اکسید مس است. نحوه تولید این پودر به شکلی است تا تعداد زیادی ذرات هشت ضلعی به وجود آید، برای این منظور چهار ماده گلوکز، استات مس، سدیم هیدروکسید و سولفات لاریل سدیم به آبی اضافه می شوند که تا دمای خاصی گرم شده اند. سپس این پودر به عنوان کاتالیزور یا محرک برای یک واکنش شیمیایی دیگر به کار می رود و با آبی ترکیب می شود که دی اکسید کربن به آن دمیده شده است و با کمک یک شبیه ساز خورشیدی، پرتوی نور سفیدی به آن می تابد. وو می گوید:

ما پیروز به کشف این واکنش شیمیایی شدیم، موضوعی که تا به امروز سابقه نداشته است.

واکنش شیمیایی مذکور درست مثل فتوسنتز باعث تولید اکسیژن می شود و درعینِ حال دی اکسید کربن موجود در محلول را به متانول تبدیل می کند. در ادامه محلول را حرارت می دهند و زمانی که متانول در حال تبخیر است، آن را جمع آوری می کنند. مراحل بعدی این پژوهش شامل افزایش بازدهی متانول و تجاری سازی این اختراع به منظور تبدیل دی اکسید کربن جمع آوری شده از منابع اصلی گازهای گلخانه ای مانند نیروگاه ها، وسایل نقلیه و حفاری نفت به سوخت پاک خواهد بود. وو می گوید:

به خاطر پتانسیل این کشف که می تواند سرنوشت بازی را تغییر دهد، بسیار خوشحالم. تغییرات اقلیمی، یک معضل اضطراری به شمار می رود و ما می توانیم ضمن ایجاد سوخت جایگزین، به کاهش انتشار دی اکسید کربن کمک کنیم.

منبع: کجارو / sciencedaily.com
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2830

به "تولید برگی مصنوعی که دی اکسید کربن را به سوخت پاک تبدیل می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید برگی مصنوعی که دی اکسید کربن را به سوخت پاک تبدیل می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید