آنالیز سری آیفون 13؛ نمایشگر عالی، دوربین قدرتمند، شارژدهی فوق العاده

به گزارش راوه بلاگ، در این مطلب به آنالیز گوشی های سری آیفون 13 می پردازیم تا ببینیم آیا اپل توانسته پرچم دارانی با ارزش خرید بالا فراوری کند یا خیر.

آنالیز سری آیفون 13؛ نمایشگر عالی، دوربین قدرتمند، شارژدهی فوق العاده

اپل هفته گذشته از گوشی های سری آیفون 13 رونمایی کرد. این گوشی ها در چهار مدل مینی، استاندارد، پرو و پرو مکس روانه بازار می شوند که دقیقا مشابه همان سیاستی است که اپل برای گوشی های نسل گذشته اش در نظر گرفت. اما چون حداقل در نگاه اول تفاوت خاصی این نسل و نسل گذشته دیده نمی گردد، شاید کاربران نتوانند به نتیجه درستی از این بابت برسند که آیا خرید این گوشی ها منطقی هست یا خیر. بنابراین تصمیم گرفتیم به بازخوردهایی متوسل شویم که از آنالیز های اولیه این گوشی ها بدست آمده اند تا به پاسخ پرسش خود دست پیدا کنیم.

جای تعجب نیست که بگوییم تمام آنالیز نمایندگان از عملکرد خوب آیفون ها شگفت زده شده اند. این در حالی است که عمدتا با همان آیفون 12 طرف هستیم اما اپل با اضافه کردن یک سری قابلیت های کوچک اما مشخص نماینده توانست نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. از جمله فزونی های سری آیفون 13 به نسبت نسل قبل می توان به دوربین های قدرتمند، طول عمر بالای باتری، پردازنده فوق العاده A15، نمایشگر 120 هرتزی (در دو مدل پرو و پرو مکس) و مواردی دیگر اشاره نمود.

در کنار این بازخوردهای مثبت، خیلی ها معتقدند این تغییرات به مقدار ای عظیم و با اهمیت نیستند که کاربر را مجاب به خرید گوشی های نو کند و در نتیجه شاید بسیاری ها ترجیح دهند آنچه که اکنون در اختیار دارند را برای خرید گوشی نو عوض ننمایند. این موضوع خصوصا برای دارندگان آیفون 12 صدق می نماید که تفاوت چشمگیری با نسل نو ندارد. با این حال مجله New York Times معتقد است آیفون های نو بیشترین تغییرات کوچک (تغییراتی جزئی اما فراوان) را در تاریخ گوشی های اپل داشته اند. اما آیا چنین ادعایی درست است؟

آنالیز آیفون 13

آیفون 13 و 13 پرو قطعا به نسبت نسل گذشته یعنی مدل استاندارد و پرو از سری آیفون 12 گوشی های بهتری هستند. اما این تفاوت تا چه مقدار حس می گردد؟ از لحاظ ظاهر 99 درصد می توان گفت همان گوشی های قدیمی را شاهد هستیم؛ البته اگر از آن تغییر در چینش دوربین آیفون 13 یا عظیم تر شدن نامحسوس ماژول دوربین در دو مدل پرو و پرو مکس و تجهیز آن ها به نمایشگر 120 هرتزی فاکتور بگیریم. بنابراین می بینیم که جز یک مورد، تجربه کاربری به نسبت قبل دگرگون نشده است. شاید به همین دلیل باشد که نویسنده مجله نیویورک تایمز در رابطه با این موضوع اینطور نوشد که ارتقای گوشی های تمام شرکت ها به نسبت نسل گذشته جشن سرمایه داری به شکل بهبودی های جزئی ظالمانه است.

با این حال می دانیم و انکار نمی کنیم که آیفون های نو در انجام یک سری از کارها قطعا از سری آیفون 12 عملکرد بهتری دارند. مثلا اگر بخواهیم در رابطه با عملکرد سخت افزاری صحبت کنیم به این نتیجه می رسیم که از لحاظ سرعت، هیچ گوشی یارای رقابت با آیفون 13 را ندارد؛ هرچند اگر از آیفونی نو به آیفون 13 کوچ کنید قطعا خیلی متوجه این تفاوت نخواهید شد.

عملکرد سخت افزاری بی نظیر

تراشه A15 بکار رفته در گوشی های آیفون 13 توانایی بسیار بالایی در امور پردازشی دارد. اما برخلاف سال های گذشته، این بار تفاوت این پردازنده به نسبت A14 خیلی محسوس نیست. این ادعایی بود که یکی از آنالیز نمایندگان وب سایت پاکت لاین نوشت. او می گوید: به خاطر داشته باشید که در رابطه با بهبود جزئی صحبت می کنیم که با توجه به آن تراشه A15 واقعا سریع و کم مصرف است. اپلیکیشن ها به سرعت اجرا می شوند و عملکرد آن در زمینه عکاسی محاسباتی هم فوق العاده است. به طور خلاصه آیفون 13 پرو در انجام هیچ کاری لگ نمی زند و با مشکل روبرو نمی گردد.

یکی از آنالیز نمایندگان وب سایت The Verge هم معتقد است افزایش سرعت پردازنده نباید لزوما با هدف بهتر شدن به نسبت نسل قبل باشد؛ بلکه باید به این خاطر باشد که بتوانیم در سال های پیش رو هم روی قدرت سخت افزاری آن حساب کنیم. البته او آپدیت اصلی گوشی های آیفون 13 را دوربین آن ها، نمایشگر و سپس پردازنده می داند.

گفتنی است تراشه A15 که اپل در دو مدل استاندارد و پرو استفاده کرد از لحاظ عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند. سال گذشته هم این رخ داده بود اما سال جاری به شکل واضح تری شاهد این تفاوت هستیم. البته از لحاظ پردازشی تفاوت خاصی بین دو محصول وجود نداد ولی پردازشگر گرافیکی مدل پرو و پرو مکس از 5 هسته بهره می برد در حالی که برای مدل های استاندارد و مینی از گرافیک 4 هسته ای استفاده شده است تا کاربران با سرعت بیشتری به انجام کارهایی نظیر بازی کردن یا ویرایش ویدیو، بپردازند.

این ادعایی نیست که با توجه به مشخصات روی کاغذ مطرح شده باشد. طب گفته های پاتریک هالند از وب سایت CNET، آیفون 13 پرو در انجام هیچ کاری، اعم از بازی و ویرایش عکس و فیلم کم نمی آورد؛ حتی زمانی هم که چندین برنامه به صورت همزمان در حال انجام باشند، کوچک ترین لگ یا کندی را شاهد نخواهیم بود.

دوربین های عالی

وقتی به کیفیت دوربین می رسیم، می بینیم که مثل همواره عملکرد اپل عالی بوده است. از زمانی که اولین آیفون با دوربین فراوری شد تا به امروز هیچوقت ندیده ایم که این گوشی ها در زمینه عکاسی و فیلم برداری، رقیبی جدی برای گوشی های دیگر نباشند. با گذشت هر سال و معرفی گوشی های نو، قطعا عملکرد دوربین آیفون ها هرچند اندک ولی بهتر می گردد. اما آیفون 13 با اضافه شدن یک سری قابلیت های نو که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، برای عکاسی و فیلم برداری مجذوب نماینده تر هم شده اند.

حالت سینماتیک؛ هم خوب هم بد

از آن جایی که این مطلب، آنالیز عملکرد گوشی های اپل است نه لزوما نگاهی به قابلیت های آن روی کاغذ، به همین دلیل می توانیم در رابطه با قابلیت های آن نظر قطعی بدهیم. در مطلب قبلی نوشته بودیم که حالت سینماتیک یکی از مجذوب نماینده ترین ویژگی های دوربین در سری آیفون 13 است اما آنالیز کاربران نشان داد این حالت خیلی هم عملکرد فوق العاده ای ندارد و باید هنوز با آپدیت های نرم افزاری با در بدترین حالت در نسل بعد، بهتر و بهتر گردد.

به اعتقاد شخص آنالیز نماینده از وب سایت Engadget، در نور روز یا در شرایطی که نور میانه وجود دارد، عملکرد آیفون در ثبت تصاویر ماکرو استثنائی است. شاید در مقایسه با دوربین های بدون آیینه با سنسور ماکروی مجزا حرفی برای گفتن وجود نداشته باشد اما به نسبت آیفون های قدیمی، حالت ماکرو یک تغییر بسیار مثبت و خوب به شمار میرود. اما حالت سینماتیک به برترین شرایط نوری برای عملکرد صحیح احتیاج دارد. اگر شرایط نور مساعد نباشد یا بخواهید در شب با این حالت فیلم برداری کنید، اعلانی به نمایش در می آید مبنی براینکه فلش گوشی را روشن کنید.

اگر حالت سینماتیک را در شرایط ایدئال بهره ببرید، قطعا نتیجه درخشانی را شاهد خواهید بود و از فیلم ثبت شده هم شگفت زده می شوید. اما گاهی اوقات ممکن است با تاری بیش از حد سوژه یا جلوه های عجیب و غریب و مصنوعی روبرو شوید. نویسنده وال استریت جورنال هم گفت که خیلی برای امتحان کردن این قابلیت هیجان زده بود اما نتیجه نهایی بعد از آنالیز او را ناامید کرد.

این حالت اگرچه از موتور عصبی قدرتمندی برای تشخیص سوژه ها استفاده می نماید اما نمی تواند به درستی حرکت آغازین یا پایانی آن ها را تشخیص دهد. اگر به خاطر داشته باشید، اولین باری که حالت پرتره به دوربین گوشی ها اضافه شد هم همین مسائل را شاهد بودیم تا اینکه به مرور زمان همه چیز بهتر شد. حالت سینماتیک اما به خاطر اینکه تاری متحرکی را در فیلم اعمال می نماید، قطعا گزینه مجذوب نماینده تری است ولی فعلا اعضای بدن را هم تار می نماید و نمی تواند خیلی تشخیص درستی داشته باشد. بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا با آپدیت نرم افزاری عملکرد این حالت بهتر می گردد یا باید برای نسل بعد شاهد ارتقای کیفیت باشیم.

عملکرد بهتر در نور شب

طبق گفته یکی از نویسندگان نیویورک تایمز که بیشتر روی کیفیت عکاسی این گوشی تمرکز نموده بود، عملکرد این گوشی ها در نور شب به نسبت نسل گذشته بهتر شد: اما این تفاوت خیلی محسوس نیست. او با استفاده از یک سه پایه (برای اینکه اطمینان حاصل کند گوشی حین عکاسی ثابت است و تکان نمی خورد) با آیفون 13، آیفون 13 پرو، آیفون 12 و آیفون XS به عکاسی پرداخت که همانطور که گفته شد، تفاوت وجود داشت اما نه خیلی زیاد.

به صورت خلاصه، در عکاسی در نور شب آیفون 13 و هر سه مدل دیگر از این سری عملکرد بهتری (خیلی کم) به نسبت نسل گذشته دارند. حتی در مقایسه با آیفون سه نسل قبل هم در شرایطی که بخواهید تصاویری با نهایت کیفیت ثبت کنید متوجه تفاوت زیاد بین آن ها می شوید. در غیر این صورت همه چیز در نگاه اول خوب به نظر می رسد.

نمایشگر 120 هرتزی؛ فوق العاده مجذوب نماینده

یکی از فزونی هایی که دو مدل پرو و پرو مکس از آیفون 13 به نسب نسل گذشته و دو مدل استاندارد و مینی خود دارند، بهره مندی آن ها از نمایشگر پروموشن با کیفیت بی نظیر است. اما کیفیت تمام ماجرا نیست چرا که این نمایشگرها از رفرش ریت 120 هرتز هم پشتیبانی می نمایند تا تجربه لذت بخش کار با آیفون از آنچه می دانستیم هم لذت بخش تر گردد. بدین ترتیب انجام کارهایی نظیر وب گردی، بازی کردن، گشت و گذار بین منوهای مختلف و هر چیز دیگری که قبلا با رفرش ریت 60 هرتز آن ها را تجربه می کردید، اکنون حس بی نظیری به شما می دهد.

نویسنده وب سایت The Verge بعد از آنالیز آیفون 13 پرو و پرو مکس گفت: وقتی در آیفون 13 پرو اسکرول می کنم می توانم همچنان نوشته ها را بخوانم. در حالی که پیش تر این نوشته ها حین اسکرول تار می شدند. اکنون همه چیز نرم و روان تر شده است. اکنون حسی نظیر تعامل مستقیم بین انگشت و نمایشگر آیفون به کاربر دست می دهد چرا که آیفون قادر است مقدار رفرش ریت را با سرعت حرکت دست هماهنگ کند. هالند از CNET هم می گوید که انیمیشن ها اکنون بسیار روان تر و گرافیک آن ها باطراوت تر شده است. حتی انجام کارهای معمولی نظیر اسکرول کردن هم حس بسیار بهتری دارد.

یکی دیگر از آنالیز نمایندگان هم می گوید قطعا تجربه کار با نمایشگر 120 هرتزی فوق العاده است. اما بعضی از کاربران تا زمانی که به صورت مستقیم به تفاوت بین این دو رفرش ریت اشاره نکنید متوجه آن نخواهند شد. مثل زمانی که کسی متوجه تغییر کیفیت بین نمایشگری با وضوح HD و +FHD نمی گردد. اگر آیفون 12 پرو را در کنار آیفون 13 پرو قرار دهید، تفاوت شما را شگفت زده می نماید اما اگر یک آیفون 13 پرو بخرید و با رفرش ریت 120 هرتز با آن کار کنید، تجربه لذت بخشی خواهید داشت اما خیلی متوجه تغییری به این عظیمی نمی شوید.

نویسنده وال استریت جورنال هم بعد از آنالیز هر چهار مدل آیفون 13 به این نتیجه رسید که نمایشگر پروموشن در دو مدل پرو و پرو مکس واقعا عالی و استثنائی بود. او می گوید شاید رفرش ریت 120 هرتز باعث مصرف زیاد انرژی گردد، خصوصا در انجام بازی ها اما واقعا تجربه لذت بخشی است و تاثیر محسوسی دارد به گونه ای که به راحتی می توان متوجه آن شد.

طول عمر بالای باتری؛ برترین در نوع خود

طول عمر باتری در گوشی های آیفون همواره یک معضل بود تا اینکه اپل از آیفون 11 رونمایی کرد. گوشی های سری آیفون 11 خصوصا مدل پرو مکس در نگه داری شارژ عملکرد بی نظیری داشتند. البته نباید فراموش کرد که در آن موقع پرچم داران اندرویدی با نمایشگرهای 120 هرتز راهی بازار می شدند اپل در اینجا با یک حرکت هوشمندانه، یعنی عدم تجهیز این گوشی به نمایشگر 120 هرتز، باعث شد فقط ارتقای چشمگیر ظرفیت باتری به چشم کاربر بیاید و نه رفرش ریت 60 هرتزی.

همین عمل در سال بعد هم تکرار شد اما آیفون 12 و هر سه مدل دیگر آن از باتری های کوچک تری به نسبت قبل برخوردار بودند. برای مثال آیفون 12 مینی در نگه داری شارژ به معنای واقعی کلمه بد بود. این عملکرد بد هم زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گرفت که می دانستیم با خرید این گوشی ها، هیچ شارژری درون جعبه وجود نداشت.

اما در سری آیفون 13 اپل 10 تا 20 درصد ظرفیت باتری ها را افزایش داد و همین حرکت باعث شد در نگه داری شارژ، عملکرد آیفون ها فوق العاده بهتر گردد. البته در این بین نباید تاثیر پردازنده A15 را هم نادیده بگیریم که بسیار کم مصرف تر زا قبل شده است. اکثریت قریب به اتفاق آنالیز نمایندگان سر این موضوع که هر چهار مدل از آیفون 13 با یک بار شارژ می توانند کاربران را در طول روز همراهی نمایند اتفاق نظر دارند. بنابراین خبر خوبی برای علاقه مندان به گوشی های کوچک در راه است.

همانطور که می دانید، آیفون 12 مینی نه لزوما به خاطر نمایشگر کوچک بلکه به خاطر باتری بسیار ضعیفی که داشت اصلا مورد توجه کاربران قرار نگرفت. البته از لحاظ فروش عملکرد نسبتا خوبی داشت اما فروش بسیار کمتر از چیزی بود که اپل در نظر گرفته بود به همین دلیل شرکت کوپرتینویی حتی فراوری آن را هم متوقف کرد.

Low از وب سایت Engadget بعد از آنالیز آیفون 13 گفت که این گوشی از لحاظ نگه داری شارژ حتی تا دو روز هم با استفاده معمولی دوام آورد. از آن طرف آیفون 13 مینی هم بهتر از مدل سال گذشته ظاهر شد و توانست تقریبا یک روز با فشار کار معمولی روشن بماند و این یک پیشرفت بسیار خوب محسوب می گردد.

آیفون 13 پرو و پرو مکس هم باتری های عظیم تری به نسبت نسل قبل دارند و طبق گفته های هالند از CNET، قادرند تا یک روز به راحتی به احتیاجهای کاربران رسیدگی نمایند. حتی زمانی که او برای مدت زمان زیادی به عکاسی و فیلم برداری پرداخته بود، باز هم این دو گوشی عملکرد خوبی در نگه داری شارژ از خود به نمایش گذاشتند.

بان از وب سایت The Verge بعد از آنالیز آیفون 13 پرو می گوید: تغییری که به احتمال بسیار فراوان بیشترین تاثیر را در زندگی روزمره کاربران و تعامل آن ها با گوشی هوشمند دارد، طول عمر باتری است. در روزی که گوشی را با ضبط ویدیوهای 4K متعدد با مقدار روشنایی حداکثری تحت فشار قرار دادیم، باز هم از اول صبح تا 11 شب توانست 20 درصد شارژ خود را حفظ کند. این در حالی بود که پایشگر مقدار روشن ماند صفحه، 4 ساعت کار سنگین را گزارش نموده بود. روزی که کمتر به گوشی فشار وارد کردم، 7 ساعت طول کشید تا گوشی اخطار شارژ مجدد را ارسال کند.

منبع: Cultomac

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2610

به "آنالیز سری آیفون 13؛ نمایشگر عالی، دوربین قدرتمند، شارژدهی فوق العاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز سری آیفون 13؛ نمایشگر عالی، دوربین قدرتمند، شارژدهی فوق العاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید