هفته آینده آخرین مهلت برای معرفی نخست وزیر در عراق است

به گزارش راوه بلاگ، ایرنا نوشت: رییس جمهوری عراق اواسط هفته آینده (احتمالا سه شنبه 17 مارس/27 اسفندماه) را به عنوان آخرین مهلت برای معرفی نخست وزیر جدید از سوی فراکسیونهای عمده مجلس این کشور اعلام نموده است.

هفته آینده آخرین مهلت برای معرفی نخست وزیر در عراق است

بعضی منابع سیاسی امروز (چهارشنبه) به خبرگزاری عراق نینا گفته اند که برهم صالح به احزاب شیعه ابلاغ نموده آخرین مهلت معرفی نخست وزیر جدید اواسط هفته آینده است.

به گفته این منابع، به منظور نقض نشدن زمان بندی قانونی که در قانون اساسی عراق به آن تاکید شده، صالح خواهان معرفی نخست وزیر حداکثر تا این تاریخ شده است.

به دنبال پایان مهلت قانونی کابینه محمد توفیق علاوی نخست وزیر مکلف در دوم مارس (12 اسفندماه) و کسب نکردن رای اعتماد از مجلس، طبق قانون اساسی عراق، رییس جمهوری موظف است تا 15 روز نخست وزیر جدید را مامور تشکیل دولت کند.

طبق توافق طبقه سیاسی حاکم در عراق، پست نخست وزیری سهمیه شیعیان است و احزاب شیعی مجلس بر اساس فراکسیون اکثریت یا توافق سیاسی می توانند نخست وزیر مورد نظر خود را به رییس جمهوری معرفی نموده تا به نوبه خود، رییس جمهوری، نخست وزیر منتخب را مامور تشکیل دولت جدید کند.

در این راستا به دلیل اختلافات سیاسی درباره فراکسیون عظیم شیعی در مجلس، احزاب شیعه برای پشت سرگذاشتن این اختلاف ها با ایجاد یک کمیته 7 جانبه، درصدد معرفی نخست وزیر جدید شده اند.

این کمیته متشکل از فراکسیون های سائرون (مقتدا صدر)، الفتح (هادی العامری)، جریان حکمت(سید عمار حکیم)، النصر(حیدر العبادی)، دولت قانون (نوری المالکی)، عطاء (فالح الفیاض) و حزب فضیلت (شیخ محمد العقوبی) هستند.

312 310

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 521

به "هفته آینده آخرین مهلت برای معرفی نخست وزیر در عراق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته آینده آخرین مهلت برای معرفی نخست وزیر در عراق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید