هر چیزی که باید درباره پسیو شبکه بدانید

به گزارش راوه بلاگ، امروزه با پیشرفت علم و فناوری، تمام سازمان ها و شرکت های کوچک و عظیم تجاری در زمینه های مختلف و تنوع از سیستم های کامپیوتری و شبکه پسیو(Passive) و اکتیو (Active) استفاده می نمایند. شبکه کردن سیستم های کامپیوتری یکی از مهم ترین کارهایی است که در شرکت ها و ادارات برای سهولت دسترسی به منابع موجود و به اشتراک گذاشتن آنها انجام می گردد. یکی از ضروری ترین اقدامات لازم برای راه اندازی شبکه مهیا کردن تجهیزات زیرساختی آن است.

هر چیزی که باید درباره پسیو شبکه بدانید

شرکت ها برای تشکیل شبکه در محیط کاری شان می بایست زیرساخت های لازم برای راه اندازی شبکه را تامین و راه اندازی نمایند. این زیرساخت ها که ربطی هم به پیکربندی شبکه ندارد، شبکه پسیو یا غیرفعال نامیده می شود. اما معنای دقیق پسیو شبکه چیست؟ و شامل چه تجهیزاتی می شود؟ اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، مطلب ما را تا خاتمه مطالعه نمایید.

شبکه پسیو چیست؟

شبکه پسیو یکی از رایج ترین انواع شبکه است که در بیشتر محیط هایی که شبکه کردن سیستم ها صورت می گیرد، یافت می شود. یکی از پر درخواست ترین خدمات شبکه است. کار یک پسیو کار شبکه نصب و راه اندازی تجهیزات مورد احتیاج شبکه است بدون اینکه وارد مرحله پیکربندی شود. در واقع پسیو یک نوع زیر ساخت برای شبکه است که اگر به درستی انجام نشود، کارکرد شبکه نیز مختل می شود.

معرفی تجهیزات پسیو شبکه

برای راه اندازی شبکه قطعا به تجهیزات پسیو یا غیرفعال مختلفی احتیاج است. این تجهیزات بی احتیاج از منبع برق است و نیز در تقویت سیگنال های شبکه نقشی ندارند. از تجهیزات پسیو معمولا در ابزارهای مختلف شبکه استفاده می شود که اغلب قابل رویت نیستند.

متداول ترین تجهیزات پسیو به توضیح زیر است:

●کابل شبکه

کابل شبکه در دو نوع مسی و فیبر نوری در بازار عرضه می شود. هنگامی که فاصله تجهیزات شبکه کمتر از 100 متر باشد، استفاده از کابل شبکه مسی و در صورتی که ارسال داده ها در مسافتی طولانی (بیشتر از 100 متر) باشد، از فیبر نوری استفاده می شود.

برای اینکه کابل شبکه به راحتی به دستگاه ها و پریزها وصل شود، در ابتدا و خاتمهی آن سوکت زده می شود. علاوه بر این، به منظور ساماندهی کابل ها از ابزاری به نام نگهدارنده کابل استفاده می شود که باعث سهولت ایجاد تغییرات در سیستم کابل کشی می شود. استفاده از نگهدارنده کابل برای داشتن یک محیط کاری تمیز و منظم بسیار لازم است. مدیریت و نگهداری کابل ها، سبب تهویه مناسب بین تجهیزات شبکه و در نهایت افزایش طول عمر آنها می شود.

کابل های شبکه دارای سرعت های مختلفی هستند:

  1. 100Mbps
  2. 1000 Mbps یا 1 Gbps
  3. 10000 Mbps یا 10 Gbps

●پچ کورد

پیچ کوردها کابل های کوچکی هستند که از آنها برای بهم وصل کردن تجهیزات شبکه در فواصل چند متری استفاده می شود. همچنین، از پچ کوردها می توان برای اتصال یک سوئیچ شبکه به کامپیوتر یا یک سوئیچ شبکه به روتر استفاده کرد.

طول این کابل ها معمولا کمتر از 5 متر است و مانند کابل های شبکه در دو نوع مسی و فیبر نوری فراوری و عرضه می شوند. تفاوت کابل های اترنت و پچ کوردها در این است که از کابل شبکه برای اتصال کامپیوتر به هاب، روتر یا سوئیچ شبکه استفاده می شود که برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری خانگی ایده آل است. اما از پچ کورد جهت راهنمایی سیگنال های دو دستگاه نزدیک به هم استفاده می شود.

●رک

رک محفظه ای است که انواع تجهیزات اکتیو شبکه در آن قرار می گیرد. این محفظه در اندازه و انواع متنوعی فراوری و در مکان های بسیاری مانند اتاق سرور و دیتاسنتر ها استفاده می شود. ابعاد رک ها از 2 یونیت تا 47 یونیت است و در عمق های 35، 60، 80 و 100 سانتیمتر فراوری می شوند.

رک ها همچنین به دو نوع دیواری و ایستاده تقسیم می شوند. رک های دیواری اندازه کوچکی دارند و بر روی دیوار نصب می شوند. در این نوع رک ها سوئیچ های شبکه، روتر، دستگاه های ذخیره ساز دوربین مداربسته و … قرار می گیرد. ابعاد رک های ایستاده بیشتر است و اغلب در مراکز داده مورد استفاده قرار می گیرند.

●پچ پنل

پچ پنل واسط بین تجهیزات اکتیو شبکه و کابل های شبکه است. این قطعه چندین پورت شبکه دارد که شماره گذاری شده است و تمامی کابل های شبکه به آنها وصل می شوند. در مواقع ضروری، سیستم های موجود در محل به یکی از این پورت ها وصل و با شبکه ارتباط برقرار می کند. به یاری این ابزار می توان کابل ها را به صورت متمرکز مدیریت نمود.

●داکت / ترانک

داکت و ترانک محفظه ای از جنس PVC اند که برای عبور دسته ای از کابل های برق و یا شبکه در خدمات پسیو مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از خرید ترانک و داکت جلوگیری از آشفتگی و ایجاد نظم در محیط می باشد.

عملکرد این دو محفظه تقریبا شبیه به هم است و تنها در پهنا با یکدیگر فرق دارند. ترانک ها فضای بیشتری جهت عبور کابل دارند. بنابراین می توان بر روی آنها پریز نصب کرد. این در حالی است که پهنای داکت ها کمتر است و تعداد کابل کمتری را پوشش می دهند.

پسیو کار شبکه کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

پسیو کار شبکه فردی است که کار پسیو شبکه را با مهارت کامل و به صورت تخصصی انجام می دهد. وی همه تجهیزات و زیرساخت های ضروری شبکه را راه اندازی می کند. بعد از نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه ، اکتیو کار شبکه کار پیکربندی این تجهیزات را انجام می دهد تا اشخاص بتوانند از شبکه استفاده نمایند.

خدماتی که یک پسیو کار ارائه می دهد به توضیح زیر است:

  1. طراحی شبکه و نقشه آن
  2. کابل کشی تجهیزات شبکه، برق، دوربین های مدار بسته و تلفن
  3. اجرای شبکه مطابق با نقشه آن
  4. معین نحوه قرارگیری انواع رک ها
  5. ارتقا زیرساخت های مربوط به شبکه های قدیمی
  6. دایرکت کشی کابل ها7-نصب پریزهای برق، پیچ پانل ها، کیستون ها و نودها
  7. نصب رک و راه اندازی اتاق سرور
  8. نصب دوربین های مدار بسته و راه اندازی آنها
  9. نصب سنسورهای مورد احتیاج و تجهیزات هوشمند برای سیستم شبکه سازمان
  10. نصب سیستم های مناسب اطفا حریق برای اتاق سرور
  11. استاندارد سازی اتاق سرور
  12. نصب سایر تجهیزات مانند سوئیچ، روتر، رادیو و سرور
  13. آماده نمودن نقشه کامل شبکه و ارائه گزارش کار کامل از سیستم کابل کشی شبکه

توجه داشته باشید که خدمات پسیو شبکه اولین و مهمترین اقدام جهت راه اندازی شبکه می باشد. بنابراین، بهتر است انجام آن را به یک متخصص ماهر و کارآزموده بسپارید تا در آینده دچار مشکل نشوید. در حال حاضر، اگر احتیاج به خدمات حرفه ای دارید ما در روترنت خدمات پسیو شبکه را ارائه می دهیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت مراجعه کنید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2387

به "هر چیزی که باید درباره پسیو شبکه بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر چیزی که باید درباره پسیو شبکه بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید