درخواست ابطال پروانه آرایشگاه های زنانه از صدور آن پیشی گرفته است

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد گفت: در سال های اخیر آسیب های ناشی از کرونا و افزایش قیمت ها موجب شده اندازه درخواست های ابطال پروانه در این اتحادیه از صدور پروانه ها بیشتر باشد.

درخواست ابطال پروانه آرایشگاه های زنانه از صدور آن پیشی گرفته است

فاطمه سالارزاده در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه آرایشگران زنانه آسیب های فراوانی در دوره شیوع ویروس کرونا متحمل شدند، اظهار کرد: این آسیب ها منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای آرایشگاه زنانه شد، به طوری که تقریبا به مقدار اندازه صدور پروانه فعالیت، در این دوره پروانه کسب باطل شد.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد با اشاره به فعالیت حدود 1700 عضو پروانه دار در صنف آرایشگران زنانه مشهد گفت: علاوه بر این درخواست شروع فعالیت بیش از 200 متقاضی هم در دست آنالیز است. با این حال بر اساس آمار موجود سال گذشته 232 پروانه به وسیله اتحادیه آریشگران زنانه در مشهد صادر شد اما همزمان 231 پروانه کاری هم ابطال گشت. در حال حاضر نیز بیش از آن که درخواست برای صدور پروانه وجود داشته باشد، متقاضیان دنبال ابطال پروانه کسب و کار خویش هستند.

وی درباره علت تمایل فعالان این اتحادیه به ابطال پروانه های کسب و کار خویش گفت: شیوع کرونا، کاهش عایدیها، افزایش قیمت اجاره ها و بالا رفتن قیمت مواد و لوازم آرایشی از دلایل اصلی تمایل آرایشگاه های زنانه به تعطیلی کسب و کار خویش است. در دوره اوج گیری کرونا کاهش تعداد مشتریان و افزایش سرسام آور اجاره ها باعث شد بسیاری از اعضای این اتحادیه که بعضا سرپرست خانوار هم بودند، پس از تعطیلی واحدهای شان با مسائل خانوادگی روبرو شوند. حتی بعضی از آن هایی که جدیدا پیروز به اخذ پروانه شده بودند هم پس از مدتی کوتاه برای ابطال پروانه خویش به اتحادیه مراجعه می کردند چون از پس هزینه ها بر نمی آمدند.

سالارزاده گفت: در حال حاضر نرخ اعطای بعضی مجوزها و درخواست ها هم افزایش یافته که همین مساله هم برای آرایشگران معضلاتی ایجاد نموده است. مثلا زمانی که یک عضو درخواست نامه بهداشت دارد، باید حدود 700 اظهار تومان به نهاد متولی پرداخت کند. در حال حاضر یک متقاضی پروانه کسب الزاما باید نامه تاییدیه بهداشت را نیز داشته باشد.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد با بیان اینکه متاسفانه تسهیلات مربوط به مشاغل آسیب دیده از کرونا هم به بسیاری از کارکنان تحت پوشش این اتحادیه تعلق نگرفت، مطرح کرد: بر اساس شواهدی که بعضی اعضا اعلام نموده اند، هنگام ثبت نام و درج کد ملی در سامانه برای دریافت این وام، سامانه مزبور اعلام می کرد این تسهیلات به متقاضی مربوطه تعلق نمی گیرد. در مجموع تنها کمتر از یک درصد از اعضا توانستند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی با انتقاد از افزایش بدون مبنای قیمت لوازم آرایشی و بعلاوه ثابت ماندن نرخ دستمزد آرایشگران گفت: از سال 97 تا به امروز نرخ های رسمی اتحادیه تغییری ننموده است. از دیگر سو به آرایشگاه های زنانه اعلام شده خیلی قیمت ها را افزایش ندهند تا این موضوع منجر به بروز بعضی مسائل نشود. همه این ها در حالی رخ داده که قیمت مواد و لوازم آرایشی خیلی تغییر داشته است. به عنوان مثال یک بسته رنگ موی ایرانی که پیشتر 10 هزار تومان قیمت داشت، در حال حاضر 120 هزار تومان معامله می شود. از طرف دیگر مشتریان هم خواستار دریافت خدمات خوب و باکیفیت هستند. در حال حاضر جمع بین 2 موضوع بسیار سخت خواهد بود.

سالارزاده با اشاره به اینکه 80 درصد از آرایشگران زنانه اشخاصی کم عایدی، بدسرپرست یا بی سرپرست هستند، توضیح داد: در حال حاضر تنها تعداد معدودی آرایشگر برند و و شناخته شده در سطح شهر فعالیت دارند که از عایدی خوبی برخودارند. این موارد هم در در منطقه ها بالای شهر مستقر است. سایر آرایشگران زنانه کسانی هستند که عمدتا عایدی زیادی ندارند.

وی افزود: در کنار این ها شیوه قیمت گذاری بین آرایشگران مطلوب نیست. چرا نباید تفاوتی بین آرایشگاه های ممتاز و درجه یک با سایرین باشد؟ در واقع بر اساس نرخ نامه رسمی دریافت خدمات از یک آرایشگاه با 300 متر فضا تفاوتی با دریافت همان خدمات از آرایشگاهی دیگر که از 50 متر فضا برخوردار است، ندارد.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد با اشاره به اینکه بسیاری از اعضای این اتحادیه بیمه نیستند، یادآور شد: اعضای این اتحادیه عمدتا بیمه ندارند مگر این که خودشان نسبت به پوشش بیمه عمر اقدام کنند. اهمیت این موضوع زمانی روشن می شود که بدانیم سلامت آرایشگران زنانه به علت استفاده از بعضی مواد شیمیایی مانند دکلره، اکسیدان و... در معرض آسیب است. بعلاوه در حال حاضر بسیاری از سالن دارهای قدیمی هستند که دست های شان بر اثر قیچی زدن های زیاد فرسوده شده است؛ ریه هایشان به مشکل خورده و متاسفانه هیچ ثمره ای هم از کارشان باقی نمانده است. باید توجه داشت عایدی آرایشگران معمولا تنها کفاف مایحتاج روزانه شان را می دهد.

برخورد با آرایشگاه های زنانه بدون تابلو نیازمند نظارت مضاعف و فرهنگ سازی است

سالارزاده در مورد اصلی ترین مسائلی که موجب شکایت شهروندان از آرایشگاه های زنانه می شود، گفت: بیشترین شکایت ها از این صنف به فضای مجازی باز می شود؛ در واقع این موضوع مربوط به آن دسته از آرایشگرانی است که بدون تابلو فعالیت می کنند. به عنوان نمونه مواردی بوده که شهروندی نسبت به سوختگی موهایش اعتراض داشته و برای همین به اتحادیه مراجعه می نماید. با آنالیز دقیق تر معین می شود وی به وسیله فضای مجازی با یک آرایشگاه بدون تابلو آشنا شده و این مشکل برای او پیش آمده است.

وی ادامه داد: برای آنالیز چنین شرایط هایی اتحادیه می تواند بازرس خویش را به جای مشتری جا زده و آرایشگاه های مزبور بفرستد. با این حال گاهی اوقات بعضی از این واحدها با استفاده از روش هایی اجازه ورود به بازرس مان را نمی دهند. به عنوان نمونه بعضی از این آرایشگاه ها از متقاضی دریافت خدمات درخواست معرفی معرف می کنند.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد با اشاره به علل شکل گیری آرایشگاه های بدون تابلو مطرح کرد: متاسفانه بعضی افراد با گذراندن یک دوره آموزشی بالافاصله در فضای مجازی صفحه ای راه اندازی نموده و اقدام به جذب مخاطب می کنند. برای برخورد با چنین مواردی ضروری است علاوه بر اتحادیه نهاد و مجموعه دیگری نیز بر مساله نظارت کند. ما نمی توانیم تک تک خانه های مردم را آنالیز کنیم. علاوه بر این ضروری است آگاهی بخشی لازم به وسیله رسانه ها به شهروندان ارائه شود تا کمتر با چنین مسائلی روبرو شویم.

وی با بیان اینکه با همه این مسائل به نظر می رسد اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد قانون مندترین مجموعه در کشور باشد، اظهار کرد: هنگام روبروه بسیاری از همکاران مان در تهران، شیراز و شهرهای دیگر با شرایط آرایشگاه های زنانه در مشهد همواره این موضوع سوال برای شان مطرح می شود که چرا در آرایشگاه های این شهر اجازه بعضی فعالیت ها داده نمی شود. به زعم آنان فعالیت این صنف در شهرهای دیگر شرایط راحت تری دارد. به عنوان نمونه یکی از مسائلی که با ما مطرح می کنند این است که چرا اتحادیه در مشهد تاکید دارد ورودی و راه آرایشگاه باید مستقل باشد؟ این در حالی است که به گفته آنان در شهرهای دیگر امکان فعالیت در آپارتمان ها نیز برای آرایشگران فراهم است.

سالارزاده ادامه داد: در پاسخ به این همکاران همواره تاکید می کنیم که این مسائل قوانینی است که اداره اماکن ما را ملزم به اجرای آن نموده است. در واقع تا زمانی که اداره اماکن امکان فعالیت یک مجموعه آرایشگاهی را تایید نکند، پروانه ای برای آن صادر نخواهد شد. به همین علت است که اعتقاد داریم اتحادیه آرایشگران در مشهد خیلی قانون مند رفتار می نماید.

وی درباره برگزاری کلاس های آموزشی به وسیله اتحادیه گفت: اتحادیه پیش از شروع کرونا برای آرایشگرانی که تمکن اقتصادی برای شرکت در دوره های آموزشی مختلف را نداشتند، با دعوت از بعضی مدرسین اقدام به برگزاری دوره می کرد. بسیاری از این اساتید مدرک بین المللی داشتند اما با دریافت هزینه های ناچیز این دوره ها را برگزار می کردند. با این حال متاسفانه در دوره کرونا به علت شیوع این بیماری هنوز کلاسی به وسیله اتحادیه برگزار نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2721

به "درخواست ابطال پروانه آرایشگاه های زنانه از صدور آن پیشی گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست ابطال پروانه آرایشگاه های زنانه از صدور آن پیشی گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید