توالت هواپیماها در آینده ای نزدیک کوچک تر می شوند

به گزارش راوه بلاگ، شرکت های هواپیمایی به منظور عایدی بیشتر و استفاده بهینه از همه فضای کابین هواپیما، در پی کوچک تر کردن توالت ها و افزایش تعداد جایگاه ها هستند.

توالت هواپیماها در آینده ای نزدیک کوچک تر می شوند

باوجود افزایش بیش از پیش تعداد مسافران خطوط هوایی، توالت های هواپیماها دائما کوچک تر می شوند. نوترین مدل این توالت ها در انتهای هواپیما قرار گرفته است که بسیار فشرده تر است و فضایی محدودتر دارد. طبق اعلام این صنعت، توالت های کوچک باعث کاهش هزینه ها می گردد و به همین خاطر، دو شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایرباس از ایرلاین ها خواسته اند که توالت های داخل هواپیما را خیلی کوچک تر نمایند.

در ایالات متحده، نوترین هواپیمای بوئینگ 737 که در خطوط آمریکن، دلتا و یونایتد پرواز می نماید، اتاقک هایی با عرض 61 سانت را برای توالت در نظر گرفته که در گذشته 86 سانت بود. در اروپا، شرکت های هواپیمایی نروژی و ریان ایر نیز هر یک اقدام به سفارش بیش از 100 مورد 737 MAXs نموده اند. با این حال، این شرکت ها با سیل شکایت مسافران روبرو هستند که برای استفاده از امکانات فشرده این توالت ها دچار مشکل می شوند و بسیاری از آن ها عکس هایی از این ماجرا را در توئیتر و اینستاگرام خود پست نموده اند.

سینک های دستشویی به حدی کوچک هستند که مسافران نمی توانند هر دو دست خود را همزمان بشویند. علاوه براین انتهای هواپیما آنقدر فشرده است که وقتی درهای توالت های انتهای هواپیما باز می گردد، کابین خدمه مسدود و دسترسی آن ها به مسافران قطع می گردد. بری برانتس، یکی از مسافران ایالات متحده به نیویورک تایمز گفت:

اگر سرم را خم نکنم، به در می خورم. نمی توانم تمام قد بایستم و به همین علت باید خودم را پیچ و تاب بدهم تا بتوانم از دستشویی استفاده کنم.

زاک هانیگ از وب سایت ThePointsGuy.com، عکسی از این توالت های نو را منتشر و آن را با محفظه عمودی نگهداری چمدان ها مقایسه کرد. باب من، مشاور پایگاه هوایی نیویورک می گوید:

هواپیمای 737 MAXs رایان ایر که سال آینده تحویل داده می گردد، یک معیار استاندارد طلایی برای این صنعت خواهد بود. این الگو طبق نظر سرمایه گذار برای فشرده سازی توالت ها بوده و ساخت آن ها نیز در واکنش به این صنعت بوده است. من با قد 193 سانت برای اینکه سرم به جایی برخورد نکند، مجبورم سر خود را خم کنم. مسئله ای که باید به آن بپردازیم این است که همه امکانات در حال کوچک تر شدن هستند، درحالی که مردم روز به روز بزرگ تر می شوند.

به عنوان مثال در سال 1967 میانگین قد مردان بریتانیایی، 171 سانتی متر بود، درحالی که اکنون به 177 سانتی متر رسیده است. این اعداد و ارقام در آمریکا نیز قابل توجه هستند. طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، میانگین وزن زنان در سال 1960 معادل 63 کیلوگرم بود؛ اما در سال 2014 به 76 کیلوگرم رسید. در خصوص مردان این میانگین از 75 کیلوگرم به 89 کیلوگرم تغییر نموده است.

شرکت های هواپیمایی برای به حداکثر رساندن درآمدها، با فشارهای تجاری زیادی روبرو هستند که باعث بروز مشکلاتی برای تولیدنمایندگان شده است. سخنگوی ایرباس گفته است:

خطوط هوایی در کوشش هستند تا از فضای کابین هواپیما نهایت استفاده را ببرند. در انتهای هواپیما همواره فضایی وجود دارد که هیچ گاه از آن استفاده نمی گردد. طراحان کابین قصد دارند با استفاده بهینه از این فضا، آن را به فضای راهرو اختصاص دهند یا برای نصب جایگاه های بیشتر استفاده نمایند. آن ها می خواهند توالت را به انتهای کابین ببرند که تا به حال بدون استفاده مانده بود.

حداکثر ظرفیت هواپیماهای بوئینگ سری 737-800 معادل 189 نفر است؛ اما با این تغییرات، ظرفیت 737 MAX 8 به 210 نفر افزایش می یابد. توالت های کوچک تر و جایگاه های باریک زودیاک به بوئینگ امکان اضافه کردن بیش از 21 جایگاه را داده است. ایرلاین های آمریکایی اعلام نموده اند که این توالت ها باعث صرفه جویی 500 میلیون دلاری طی سه سال آینده خواهند شد.

هرچند در بعضی موارد از این فضای اضافی برای تعبیه توالت های مخصوص افراد ویلچری استفاده نموده اند. راکول کولینز، یکی از شرکت های متخصص در طراحی توالت های هواپیمایی، طرحی نو به نام اسپیس وال پیشرفته (Advanced Spacewall) را معرفی نموده است که 17 سانت به فضای کابین اضافه می نماید. شرکت اسمارت لاو نیز توالت بسیار کوچکی برای ایرباس طراحی نموده است که فضای کافی برای 6 جایگاه بیشتر را فراهم می نماید.

بریتیش ایرویز هم جزو ایرلاین هایی است که در پی تغییر فضای کابین های خود در هواپیمای نو پروازهای کوتاه 35 است که طی 5 سال آینده تحویل خواهد گرفت. یکی از سخنگوهای این شرکت هواپیمایی می گوید:

ما شکل توالت ایرباس های خود را تغییر داده ایم؛ اما این تغییر به نحوی است که توالت ها بزرگ تر و مناسب استفاده مسافرانی است که مشکل حرکتی دارند و یکی از توالت ها را عریض تر و یکی را کوتاه تر نموده ایم.

اما بعضی کارشناسان نظیر رئیس مدرسه کسب و کار میامی، نظر خوشی در این مورد ندارد و معتقد است:

ایرلاین های مقرون به صرفه قیمتی که غذا یا نوشیدنی رایگان ارائه نمی نمایند، اغلب در پی کوچک کردن توالت انتهای هواپیمای 737 و اضافه کردن جایگاه هستند. مسافران لزومی ندارد که همواره از این خطوط هوایی مقرون به صرفه قیمت استفاده نمایند. این هواپیماها نمی خواهند مسافران تجربه خوبی هنگام استفاده از توالت داشته باشند و خیلی در توالت بمانند.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2859

به "توالت هواپیماها در آینده ای نزدیک کوچک تر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توالت هواپیماها در آینده ای نزدیک کوچک تر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید