انواع روکش درب کابینت و مزایا و معایب آن ها

به گزارش راوه بلاگ، کابینت یکی از عناصر ضروری در فضای آشپزخانه است که نقش بسیار مهمی در سازماندهی و ایجاد نظم و ترتیب ایفا می کند. کابینت نه تنها مکانی برای ذخیره سازی و نگهداری ظروف و وسایل آشپزخانه به شمار می آید بلکه به عنوان یک عنصر دکوراتیو به آشپزخانه جذابیت و زیبایی می بخشد.

انواع روکش درب کابینت و مزایا و معایب آن ها

این عنصر دکوراتیو از جنس ها و مدل های مختلفی ساخته می گردد که بعضی از آنها به صورت پیش ساخته در بازار موجود هستند و بعضی دیگر با توجه به فضای آشپزخانه و سفارش صاحب خانه ساخته می شوند. در هنگام خرید و فروش ساختمان، خانه هایی که آشپزخانه آنها با بهترین و زیباترین نوع کابینت طراحی شده اند مورد پسند افراد بیشتری قرار می گیرند.

متریال های مختلفی از قبیل چوب طبیعی، ام دی اف، فلز، پی وی سی و نئوپان در ساخت کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند. این متریال ها به صورت تکی یا ترکیبی برای ساخت بدنه و درب کابینت به کار می فرایند. امروزه رایج ترین متریال برای ساخت کابینت ام دی اف است که مقاومت آن بالا بوده و سالیان سال دوام خود را حفظ می کند.

روکش کابینت به دو نوع طبیعی و مصنوعی طبقه بندی می گردد که امروزه به دلیل گران بودن روکش های چوب طبیعی بیشتر کابینت سازان به سمت روکش های مصنوعی گرایش پیدا کرده اند.

روکش طبیعی همانطور که از نامش پیداست از ورق های نازک چوب طبیعی تشکیل شده و در مقابل روکش مصنوعی کابینت از جنس اکریلیک، پلی گلاس، HPL، پی وی سی، هایگلاس، لترون و ملامینه ساخته می گردد. این روکش ها دارای ویژگی های منحصر بفرد بوده و مقاومت و طول عمر کابینت را در برابر عوامل مختلف بالا می برند.

ویژگی ها و قابلیت های انواع روکش مصنوعی به شرح زیر می باشند:

روکش اکریلیک

روکش HPL

روکش ملامینه

روکش پی وی سی

روکش لترون

روکش اکریلیک

روکش اکریلیک نوعی روکش ترموپلاستیک با خاصیت انعطاف پذیری و شکل گیری بسیار بالا می باشد. این روکش سطحی براق و صاف دارد و در تنوعی از طرح و رنگ تولید می گردد. سطح این روکش نسبت به روکش هایگلاس براق تر و جذاب تر است و استحکام آن در برابر خراشیدگی نیز به نسبت بیشتر می باشد.

قابلیت ترمیم پذیری و مقاومت بسیار بالا از جمله ویژگی های روکش اکریلیک است. این نوع روکش نسبت به مواد شیمیایی و اسیدی واکنش نشان نمی دهد و در برابر رطوبت نیز نفوذناپذیر است، به همین دلیل کابینت هایی که با روکش اکریلیک پوشش داده می شوند علاوه بر ظاهر زیبای خود طول عمر بالایی دارند و به راحتی دچار پوسیدگی و رنگ پریدگی نمی شوند. تمیز نمودن این نوع کابینت نیز با یک دستمال تمیز و مرطوب به آسانی صورت می گیرد.

روکش HPL

روکش اچ پی ال انعطاف پذیری بسیار بالایی داشته و در برابر پوسیدگی و ورق شدن نیز مقاوم است. این نوع روکش نوعی لمینت محسوب می گردد که تحت فشار بالا ساخته و متشکل از لایه هایی نظیر کاغذ رنگی، کاغذ کرافت، رزین فنلیک و رزین ملامین می باشد. خط و خش بر روی این روکش ایجاد نمی گردد و رنگ آن نیز در برابر نور خورشید تغییر پیدا نمی کند.

تحمل روکش HPL نسبت به شوک حرارتی بالاست، بنابراین با خیالی آسوده می توان کابینت روکش شده با اچ پی ال را در اطراف اجاق گاز نصب کرد. علاوه بر آن این روکش در برابر نفوذ آب و رطوبت، آلودگی، مواد اسیدی و قلیایی و … استحکام بسیار بالایی دارد.

روکش ملامینه

روکش ملامینه یکی از رایج ترین روکش هایی است که برای کابینت ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل استفاده از چسب ملامین فرم آلدئید در ساخت این روکش نیازی به استفاده از چسب مجدد برای چسباندن آن بر روی صفحه ام دی اف نمی باشد. روکش ملامینه مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، حرارت، خراشیدگی و سایش دارد.

روکش ملامینه از کاغذهای دکوراتیو و چسب ملامین فرم آلدئید با دانسیته و ضخامت مناسب ساخته می گردد و قیمت آن نسبت به سایر روکش ها مناسب تر می باشد. این روکش دارای قابلیت شستشو بوده و در رنگ های متنوع تولید می گردد.

لبه کابینت هایی که با روکش ملامینه ساخته می گردد را می توان ماشین کاری کرد و حتی نوارهای لبه چسبانی را می توان از جنس روکش ملامینه انتخاب نمود. با انجام اینکار بین لبه کابینت و سطح آن نوعی هماهنگی ایجاد می گردد.

روکش پی وی سی

روکش پی وی سی یا وینیل نوعی روکش پلاستیکی است که از نظر قیمت مقرون بصرفه بوده و از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشد. این روکش ها در ضخامت های متنوع تولید می شوند و برای ساخت نوار لبه ها و روکش کاری درب کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

کابینت با روکش PVC مقاومت بالایی در برابر آب دارد و نوعی کابینت ضد آب محسوب می گردد، به همین دلیل دچار پوسیدگی نمی گردد. علاوه بر آن این نوع روکش در برابر حرارت و خراشیدگی نیز استحکام بالایی دارد.

روکش لترون

لترون یا فویل های کاغذی نیز از انواع دیگر روکش های کابینت ام دی اف می باشد. این روکش به صورت مات، ساده، براق و طرح دار تولید می گردد و به دلیل تنوع بالای رنگ برای هر نوع دکوراسیون داخلی مناسب است.

مقاومت روکش لترون در برابر حرارت، نم، سایش و خراشیدگی در مقایسه با سایر روکش ها پایین تر است و یکی از ارزان ترین روکش های دکوراتیو به شمار می آید. این روکش برای ساخت نوار لبه ها و روکش کاری پروفیل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت هایگلاس

کابینت تمام چوب

کابینت ام دی اف

کابینت پی وی سی

کابینت فلزی

کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس، کابینت مقاومی است که از ام دی اف ساخته می گردد و وجه تمایز آن با کابینت تمام ام دی اف درخشان بودن آن است. از جمله دلایلی که کابینت هایگلاس را به کابینتی پرطرفدار تبدیل کرده سادگی و زیبایی آن است. هم چنین این کابینت دیر کثیف و بسیار راحت تمیز می گردد.

استفاده از این کابینت ها جلوه ای زیبا و خاص به آشپزخانه شما می بخشد. از کابینت هایگلاس می توان به عنوان منبعی برای نور نیز یاد کرد، چرا که سطح صاف، صیقلی و براق آنها، می تواند با بازتاب نور محیط داخلی و خارجی، باعث ایجاد روشنایی گردد.

به این خاطر این نوع کابینت برای آشپزخانه هایی که منبع نور قوی ندارند بسیار مناسب می باشد. از مزایای استفاده از کابینت هایگلاس امکان تعویض و تغییر دستگیره ها بنا بر سلیقه شخصی افراد است. برخلاف سایر کابینت ها، در این نوع کابینت ها این امکان وجود دارد که دستگیره ها بتوان به سلیقه خود تغییر داد.

کابینت تمام چوب

کابینت تمام چوب معمولا از چوب افرا، بلوط و گردو ساخته می گردد. این نوع کابینت برای افرادی که تمایل به اجرای سبک روستیک در خانه مدرن خود دارند بسیار مناسب است. این کابینت ها جلوه ای بسیار زیبا به آشپزخانه می بخشند و در خانه های طراحی شده به سبک کلاسیک نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

در خانه های کلاسیک از رنگ سفید برای کابینت ها استفاده می گردد که در نتیجه باعث بزرگتر نشان دادن فضا نیز می گردد. استفاده از رنگ سفید باعث سردی فضا می گردد از این رو توصیه می گردد اگر خواهان فضایی گرم تر هستید، از رنگ قهوه ای استفاده کنید که یکی از رنگ های پرطرفدار است. کابینت های تمام چوب بسیار زیبا هستند اما در مقابل معایبی نیز دارند که از جمله آن ها می توان به قیمت بالا و مدت زمان زیاد برای آماده سازی و نصب اشاره کرد. کابینت ممبران از جمله کابینت های تمام چوب است که این روزها بسیار پرطرفدار می باشد.

کابینت ام دی اف

کابینت های ام دی اف از تنوع بالایی در رنگ و طرح برخوردار هستند و به این خاطر از جمله کابینت های پر طرفدار شناخته می شوند. از ویژگی های کابینت ام دی اف می توان به مقاومت آن در برابر رطوبت، نظافت آسان و قیمت پایین اشاره کرد.

علاوه بر آن شکل ظاهری این کابینت ها دچار تغییر نمی گردد به همین دلیل اگر در آب و هوای مرطوب از آن ها استفاده گردد، دیگر نگران تغییر شکل ناشی از رطوبت نخواهید بود.

کابینت پی وی سی

همانطور که از اسم این کابینت ها پیداست، از ورق های پی وی سی در ساخت آن ها استفاده می گردد. از معایب کابینت پی وی سی می توان به تجزیه ناپذیر بودن آن ها اشاره کرد که در نتیجه باعث آسیب رسانی به محیط زیست می گردد. ورق های پی وی سی از تنوع طرح و رنگ فراوانی برخوردار هستند و نگهداری از آن ها نسبت به کابینت های چوبی راحت تر می باشد.

کابینت فلزی

امروزه کمتر کسی از کابینت های فلزی در آشپزخانه استفاده می کند. این متریال گه گاهی در بدنه بعضی کابینت ها در جهت کاهش هزینه ها مورد استفاده قرار میگیرد. از معایب این نوع کابینت می توان به آسیب پذیری آن در برابر رطوبت اشاره کرد.

کابینت های فلزی در برابر رطوبت به سرعت دچار زنگ زدگی می شوند و حتی بعد از مدتی رنگ آن ها رفته و نیاز به رنگ آمیزی مجدد پیدا می کنند. تنها مزیتی که استفاده از این کابینت ها می تواند در بر داشته باشد، قیمت پایین آنها می باشد.

انواع درب کابینت

درب کابینت لوور

درب کابینت شیکر

درب کابینت ترموفیل

درب کابینت بید بورد

درب کابینت تخت

درب داخل چهارچوب کابینت

درب کابینت شیشه ای

درب کابینت لوور (کرکره ای)

درب کابینت لوور از کنار هم قرار دریافت تخته های چوب به صورت افقی ساخته می گردد. نصب این نوع درب کابینت پرهزینه است. درب کابینت لوور برای کابینت هایی مانند کابینت های نزدیک رادیاتور که نیاز به تهویه هوا دارند بسیار مناسب است.

درب کابینت شیکر (shaker)

درب هاب کابینت شیکر، از رایج ترین درب های مورد استفاده در آشپزخانه های امروزی می باشند. نام درب کابینت های شیکر برگرفته از سبک مبلمان شیکر می باشد که در آن از خطوط ساده استفاده شده است. استفاده از این درب ها در انواع سبک های دکوراسیون داخلی متداول می باشد. تنها با تغییر نوع چوب و رنگ آن می توان متناسب با سبک مورد نظر، این درب ها را در طراحی آشپزخانه مورد استفاده قرار داد.

درب کابینت ترموفیل (Thermofoil)

در ساخت درب های کابینت ترموفیل از ام دی اف استفاده می گردد. آنها سپس در پوشش پلاستیکی قرار می گیرند و برای غیر قابل نفوذ شدن تحت حرارت واقع می شوند. از معایب این گونه درب ها، عدم مقاومت آن ها در برابر گرما و کم رنگ شدن آنها به مرور زمان است.

درب کابینت بید بورد (bead board)

کابینت با درب بیدبورد برای افرادی که به سبک قدیمی تمایل دارند بسیار مناسب می باشد. در استفاده از این نوع درب باید به این نکته توجه داشت که تمیز کردن آن ها کمی مشکل است.

درب کابینت تخت (Flat)

درب های کابینت تخت، درب هایی ساده و شیک هستند. سادگی این نوع از درب ها باعث شده، افرادی که به سبک مینیمالیست علاقه دارند از آن ها برای طراحی آشپزخانه های خود استفاده کنند. از مزایای این گونه درب ها می توان به قیمت پایین آن ها اشاره کرد.

درب داخل چهارچوب کابینت

این نوع درب به عنوان یکی از گران ترین درب ها برای کابینت می باشد اما ظاهری زیبا، شیک و ساده به آن میبخشد. این درب ها درون چهارچوب کابینت قرار می گیرند در حالی که درب کابینت های معمولی بیرون از چهارچوب نصب می گردد. نصب درب درون قاب کابینت به دقت بسیار بالایی نیاز دارد تا در اثر انبساط و انقباض هنگام باز و بسته شدن دچار مشکل نگردد.

درب کابینت شیشه ای

قیمت درب های شیشه ای نسبت به درب های دیگر کمی بیشتر است زیرا نصب آنها به ظرافت بیشتری نیاز دارد. استفاده از این گونه درب ها در آشپزخانه های کوچک توصیه می گردد، زیرا با بازتاب نور هم باعث روشنایی فضا می شوند و هم چنین فضا را بزرگ تر نشان می دهند. در استفاده از کابینت با درب شیشه ای توجه داشته باشید که فضای داخلی کابینت را همیشه مرتب نگه دارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 789

به "انواع روکش درب کابینت و مزایا و معایب آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع روکش درب کابینت و مزایا و معایب آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید