تکرار رکوردشکنی پیک بار؛ نتیجه طرح های ناکارآمد وزارت نیرو برای کنترل مصرف برق

به گزارش راوه بلاگ، طرح پاداش به مصرف کنندگان زیر الگوی مصرف، اصلی ترین ایده وزارت نیرو برای کنترل مصرف است. به وضوح مشخص است روش پاداش محوری که در دو سال اخیر اجرا شده تنها مشوقی برای مصارف پایین است تا مصرف خود را کاهش دهند.

تکرار رکوردشکنی پیک بار؛ نتیجه طرح های ناکارآمد وزارت نیرو برای کنترل مصرف برق

به گزارش خبرنگار گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، مصرف برق در روزهای اخیر رکورد سال های گذشته را شکسته است که ضروری است برای مدیریت این موضوع طرح های کنترل مصرف اجرایی گردد. استفاده از روش پلکانی IBT موجب توزیع مناسب یارانه انرژی و همچنین بهبود مصرف برق در کشور خواهد شد. در این روش هزینه مصرف متناسب با افزایش آن بالا می رود که این موضوع میزان مصرف یارانه در اقشار پرمصرف را کاهش می دهد. همچنین در روش تعرفه گذاری پلکانی الگوی مصرف تعریف می گردد و هزینه برق مصرفی کمتر از الگو ارزان تر حساب خواهد شد. در صورتی که مشترکان از مقدار الگوی مصرف عبور نمایند ضریب افزایش قیمت به یک بار صعودی خواهد شد.

طبق آنالیز های اجرا شده حدود 70 درصد از مردم زیر الگو معین شده برق مصرف می نمایند که روش های گذشته تعرفه گذاری موجب افزایش بهره مندی دهک های پرمصرف از یارانه انرژی شده اند. در سال های اخیر نیز تعرفه گذاری پلکانی به دلیل افزایش یکسان هزینه تمامی دهک ها، بی اثر شده که نتیجه آن بی انگیزگی اقشار پرمصرف برای کاهش مصرف و رعایت الگو بوده است.

روش مقطعی پاداش به کم مصرف ها

در دو سال اخیر وزارت نیرو روش های مدیریت مصرف را به صورت مقطعی اجرا نموده است این وزارت خانه هر ساله با نزدیک شدن فصل تابستان و پس از افزایش شدید مصرف و رکورد شکنی پیک بار، طرح های ناقصی را برای کنترل مصرف مشترکان خود اجرایی نموده که بعضی نتایج مقطعی را به دنبال داشته اما به دلیل عدم استمرار در طول سال این طرح ها نتوانسته مدیریت مستمر مصرف را رقم بزند.

طرح پاداش به مصرف نمایندگان زیر الگوی مصرف، اصلی ترین ایده وزارت نیرو برای کنترل مصرف است. طبق این طرح هر یک از مشترکان اولا ضروری است تا زیر الگوی مصرف منطقه خود مصرف کند و ثانیا مصرف آن نسبت به قبل کاهش یابد. شیوه محاسبه پاداش کاهش مصرف هر مشترک هم به گونه ای است که مقدار کاهش مصرف در مقدار مصرف اولین پله منطقه ضرب می گردد.

علاوه براین اگر مشترکی مصرف خود را به زیر 100 کیلوات ساعت برساند برق این مشترکان رایگان حساب خواهد شد. طرح تکمیلی وزارت نیرو افزایش 16 درصدی هزینه برق پرمصرف ها است که در کنار طرح پاداش خوش مصرفی قرار است اجرایی گردد. این روش در حالی اجرایی می گردد که وزارت نیرو همچنان از اجرای طرح های پلکانی و افزایش پلکانی قیمت مصارف مختلف خودداری می نماید.

به وضوح معین است روش پاداش محوری که در دو سال اخیر اجرا شده تنها مشوقی برای مصارف پایین بوده تا مصرف خود را کاهش دهند و تاثیری در مصارف بالا که عمدتا دهک های بالای درآمدی را شامل می گردد، ندارد. به همین خاطر باید سیاست تعرفه گذاری برق دو شرط پلکانی و استمرار در اجرا را داشته باشد تا مشترکان در فرآیندی مستمر در طول سال مصرف خود را بهبود دهند و کنترل مصرف و مصرف بهینه به یک موضوع همیشگی در فرهنگ مالی مردم در حوزه انرژی تبدیل گردد.

علاوه براین کنترل مصرف و استمرار مصرف بهینه، می تواند به اقتصاد صنعت برق نیز یاری کند به نحوی که وزارت نیرو به جای استمرار ساخت نیروگاه با هدف تامین مصارف خانگی می تواند فراوری برق را با هدف صادرات و استفاده بیشتر در صنایع گسترش دهد و از فراوری برق در کشور ارزش افزوده بیشتری را به دست اورد. همین موجب افزایش درآمد نیروگاه ها و وزارت نیرو و در نتیجه کاهش بدهی های آن ها خواهد شد.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1181

به "تکرار رکوردشکنی پیک بار؛ نتیجه طرح های ناکارآمد وزارت نیرو برای کنترل مصرف برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکرار رکوردشکنی پیک بار؛ نتیجه طرح های ناکارآمد وزارت نیرو برای کنترل مصرف برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید